Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gebruik van SKS Airbuster

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 15 okt 2020 21:55

Ik heb een tijd geleden een SKS Airbuster gekocht. Deze week had ik onderweg een lekke band, en wilde ik 'm voor het eerst gaan gebruiken. Ik had een tijd geleden wel eens wat filmpjes bekeken, maar moest toch even kijken hoe het ook alweer werkte. Het activeren van het patroon lukte wel, maar het ging mis bij het op het ventiel plaatsen van de Airbuster. Ik kon 'm niet goed over de kop van het ventiel krijgen, en daardoor lukte het niet om een goede aansluiting te krijgen. De lucht kwam niet in de band, maar gewoon in de buitenlucht. Gelukkig had ik mijn handpompje nog. Kan iemand mij wat tips of instructies geven?

(Ja, ik weet het: ik had het eerst thuis een moeten uitproberen.)

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 15 okt 2020 22:03

Aanvulling: ik had een binnenband geplaatst zonder schroefdraad aan de buitenkant, en dus zonder moertje om het ventiel 'vast te kunnen zetten' tegen de velg. Daardoor kon ik moeilijk druk zetten op het ventiel. Misschien was dat het gewoon?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 okt 2020 22:31

Had je de kern van het ventiel open gedraaid?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 15 okt 2020 23:01

Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Dit heb ook gehad toen ik mijn SKS Airbuster voor het eerste wilde gebruiken. Het komt door dat oranje stukje wat je ziet in je pompje. Dit kan op twee verschillende manieren in het pompje: optie 1 is voor een autoventiel en optie 2 is voor een prestaventiel. Die tweede heb je waarschijnlijk op je fiets dus je moet het even omwisselen. Dit doe je door het kop stukje los te draaien en dan het oranje onderdeel eruit te halen en andersom terug te stoppen. Als het goed is blijft dan je pompje wel goed op je ventiel zitten. Zie de foto via de link: https://www.handleidi.ng/sks/airbuster/handleiding
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 18 okt 2020 17:02

SiepSwinkels, bedankt voor de tip. Het zat 'm inderdaad daarin. Wel vreemd dat het pompje niet standaard met de instelling voor een prestaventiel wordt geleverd. Je mag toch aannemen dat die pompjes vooral worden gebruikt door racefietsers, en dan heb je toch eigenlijk altijd met prestaventielen te maken. Of hebben mountainbikes binnenbanden met andere ventielen? Hoe dan ook, laat nu de volgende lekke band maar komen!

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 18 okt 2020 20:02

Dat vond ik inderdaad ook best vreemd presta is toch wel de standaard op vrijwel alle fietsen tegenwoordig. Maar inderdaad laat die lekke banden nu maar komen! Succes ermee!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 18 okt 2020 20:17

Op mountainbikes, met hun steeds bredere velgen, komen juist Schraderventielen tegenwoordig meer in zwang. Die zijn robuuster.

Opmonteren stadsdiensten monteer ik ook biba’s met schraderventielen. Kun je lekker makkelijk oppompen bij benzinestations.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie