Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Factor

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 14 apr 2023 17:39

Mooi plaatje.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 apr 2023 18:49

@raven14 kan dat alleen maar onderstrepen, mooie foto!
YFood !!!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 apr 2023 09:22

hi! ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe fiets, en mijn oog valt al een tijdje op de factor ostro vam. Prachtige fiets :D
Nou ben ik benieuwd, waarom hebben jullie gekozen voor de Factor boven bv een cervelo s5 of een specialiazed tarmac sl7?

Andere vraag: voor degenen die de black inc wielen erbij hebben genomen. Hoe bevallen de lagers en naven? Ik heb helaas slechte ervaring met wielen die na een halve nederlandse winter al problemen hebben met de lagers. Ik vind het geen probleem om elke 2 maanden de wielen even uit elkaar te halen en van een laagje vet te voorzien, maar ik vind het wel een probleem als mijn wielen elke 3 maanden naar de fietsenmaker moeten en compleet nieuwe lagers nodig hebben. Graag hoor ik jullie eerlijke mening over de wielen voor wie er ook in de winter op rijd!

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 16 apr 2023 10:32

Knappe fietsen :)

Die gravelracer maakt het mij terug lastiger (weer een optie 'merk') erbij, benieuwd naar je rij-indrukken.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 apr 2023 14:36

esmeew schreef: 16 apr 2023 09:22 hi! ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe fiets, en mijn oog valt al een tijdje op de factor ostro vam. Prachtige fiets :D
Nou ben ik benieuwd, waarom hebben jullie gekozen voor de Factor boven bv een cervelo s5 of een specialiazed tarmac sl7?
Er zijn in die prijsklasse alleen maar topfietsen he, en de verschillen zullen op gebied van prestaties marginaal tot onbestaande zijn. De S5 is meer een full on aerofiets - ik heb er trouwens zelf ook eentje, zij het van de vorige generatie. De Ostro en de SL7 zijn een goeie mix van licht en aero, en ik ga zelf meestal eerder voor de wat alternatieve keuze - een SL7 zie je op elke straathoek. Zou nu trouwens ook wel de nieuwe Cannondale SuperSix overwegen, al dan niet in Lab71 versie.

(Toen ik de S5 kocht was dat ook eerder de 'leftist' keuze, vs Venge, SystemSix, Aeroad, Madone)

Ik heb de Black Inc 60 wielen maar heb er nog maar amper kilometers op gemaald, met dank aan 45mm maatwielen van Philippos die polyvalenter zijn en ook leuker rijden. Ik vind de BI60 zwaar aanvoelen tijdens het klimmen.
Afbeelding

esmeew
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 apr 2023 17:54

Dank voor je uitgebreide antwoord raven! De nieuwe cannondale (ultegra di2) lijkt niet leverbaar te zijn tot volgend jaar januari… dat gaat me wat ver, anders had ik m zeker erg mooi gevonden! Thanks voor de tips. En inderdaad ik zie haast meer tarmacs dan canyons rijden op straat. Prachtige fietsen maar ik zoek daarom net naar wat anders.

Omdat ik minder dan 60kg weeg ga ik voor de 45mm velgen. Ik ga nog wel even wat verder googelen wat ik over de kwaliteit van de afdichting van de lagers kan vinden.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 16 apr 2023 19:13

Heb zelf de Black Inc 45 op mijn Ostro, prima wielen rijdt echter nu met Zipp 303 FC ook fijne wielen.

De Zipp’s aangekocht daar ik altijd een reserve setje wil hebben, ga wel de Black Inc weer er inzetten was en ben er tevreden mee.

Het zijn ceramic speed lagers dus gevoelig spul als de afdichting niet goed is zal het snel kapot draaien, echter ik heb er niet mee in de regen gereden.

Zou eens op weightweenies kijken.

En wat betreft je keuze, in dit segment is het meer een emotionele keuze.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 apr 2023 21:48

Er is natuurlijk geen enkel materiaal bestand tegen Nederlandse winters (misschien gaat het vriezen dus strooien we de zoutvoorraad maar over de natte wegen). Daar kun je beter andere wielen nemen of eigenlijk beter een goedkope fiets.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 apr 2023 08:00

Ik heb een los frame gekocht, het LS gravelframe, en zelf opgebouwd met Sram Force AXS 1x12, Zipp carbon zadelpen en stuurnok icm met een 3T Ernova LTD stuur.
Wielen zijn van FFwD, maar de volgende wielset wordt een handgemaakte set.
Ik wilde wel eens wat anders en Factor heeft lekker lichte frames en zien er goed uit.
Een LS was nog niet eens zo duur vergeleken met bv een Speci S-works frame of Cervelo Aspero of Caledonia en erg racy.
De keuze heeft goed uitgepakt, 7,8kg voor een gravelracer die rijdt als een racefiets, heerlijk!
En een fiets die je niet op elke straathoek ziet, ik heb er in het wild nog geen gezien...

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 27 apr 2023 09:23

Hebben jullie eigenlijk een direct mount hanger op je ostro VAM of gewoon de reguliere? Zie dat factor 2 verschillende soorten heeft.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 apr 2023 10:33

Ik heb een direct mount hanger op de Ostro, en nog een reserve DM meegeleverd in de doos.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 apr 2023 19:21

Ik heb de RD-H4 derailleurhanger op mijn Factor LS, dat is de "normale" derailleurhanger.
De RD-H6 is de direct mount versie.
Ook een reservehanger RD-H4 erbij gekregen evenals verschillende spacers en ander klein reservemateriaal.

Plaats reactie