Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Welke fietstrainer?

Christel31
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mei 2019 07:55

Christel31 11 okt 2020 09:26

Ik ben op zoek naar een fiets trainer, liefst een smarttrainer maar wel 2e hands gezien mijn budget. Ik heb eerst naar de tacx forius gekeken waar je het stuur ook moet monteren zodat je kan meesturen. Maar de verouderde software schijnt een groot probleem te zijn om opnieuw te installeren.
Wat ik eigenlijk wil is in de wintermaanden mijn conditie op pijl houden maar wel op een voor mij leuke manier. Daarmee bedoel ik dat ik dat graag wil met een visualisatie erbij...dus met software op pc of laptop.
Wat zijn dan de makkelijkste en goedkoopste mogelijkheden qua trainers?
Zelf schakelen is geen probleem.... maar zou wel fijn zijn om afstand en snelheid te kunnen zien tijdens het fietsen......

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2020 10:04

Er is een run op tweedehands smarttrainers, dus de prijzen liggen idioot hoog. De goedkoopste opties zijn denk ik een Flux v1 of een Wahoo Kickr Core maar dan nog... ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou voor nieuws gaan. En dan direct direct drive.

In verouderde wheel-on trainers zoals de Fortius zou ik geen cent steken, is een waste of money m.i.

Christel31
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mei 2019 07:55

Christel31 11 okt 2020 11:01

Dat dacht ik zelf dus ook al een vandaar dat ik ook hier deze vraag stelde. Door overal wat te lezen zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik dacht zelf nu aan een simpele trainer en dan software via bleutooth of ant+.
Ik heb zelf bv all een garmin horloge

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 okt 2020 12:04

Wat Havana al schreef: Flux v1 of een Wahoo Kickr Core is wel de beste “instap optie”, maar dan ben je wel al snel 650-750 kwijt helaas.
Als je vaker binnen traint wel de beste keuze imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2020 14:33

Christel31 schreef: 11 okt 2020 11:01 Dat dacht ik zelf dus ook al een vandaar dat ik ook hier deze vraag stelde. Door overal wat te lezen zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik dacht zelf nu aan een simpele trainer en dan software via bleutooth of ant+.
Ik heb zelf bv all een garmin horloge
Maar die simpele trainers hebben geen powermeter en geen automatische aansturing. Dus ook al beschikken ze over bluetooth en/of ANT+, dan kun je er nog steeds niks mee.

Garmin horloge is leuk, maar als je het een beetje leuk wil maken dan wil je 'm aansturen met iets waar een scherm op zit, bijvoorbeeld een tablet of een laptop. Dan kun je bijvoorbeeld ook de bekende apps draaien zoals Zwift, Trainerroad, Rouvy, BigRingVR, enz.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 11 okt 2020 18:45

Christel ik zou juist voor een smart wheel on trainer gaan.
Heb zelf een bkool pro die zeer nauwkeurig vermogen door geeft.
Heb bij mijn fietsenmaker het show model gekocht.
Al weer 3 jaar geleden.
Er zijn best veel van die wheel on trainers zowel nieuw als 2e hands te krijgen.
Omdat de meeste mensen een direct drive trainer willen.
Ik zelf kan me goed reden met de wheel on trainer en heb er op swift al 5000 km mee gereden.
Zelf vind ik een direct drive te duur.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 11 okt 2020 18:48

Als het tegen de regels van dit forum is, mijn excuses voor mijn onwetendheid.
Maar hier: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 22727/last
Vind je heel veel info

Christel31
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mei 2019 07:55

Christel31 12 okt 2020 07:12

havana schreef: 11 okt 2020 14:33
Christel31 schreef: 11 okt 2020 11:01 Dat dacht ik zelf dus ook al een vandaar dat ik ook hier deze vraag stelde. Door overal wat te lezen zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik dacht zelf nu aan een simpele trainer en dan software via bleutooth of ant+.
Ik heb zelf bv all een garmin horloge
Maar die simpele trainers hebben geen powermeter en geen automatische aansturing. Dus ook al beschikken ze over bluetooth en/of ANT+, dan kun je er nog steeds niks mee.

Garmin horloge is leuk, maar als je het een beetje leuk wil maken dan wil je 'm aansturen met iets waar een scherm op zit, bijvoorbeeld een tablet of een laptop. Dan kun je bijvoorbeeld ook de bekende apps draaien zoals Zwift, Trainerroad, Rouvy, BigRingVR, enz.
Maar juist door dat ant+ is hij toch makkelijk te connecten met een virtueel programma?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 okt 2020 08:45

Hoi, ik haak even aan bij deze discussie want ik heb dezelfde vraag. Ik heb jaren geleden een paar winters op een simple Tacx gezeten met zo'n blauwe band. Ik wil deze winter toch maar weer eens op de trainer en Swift proberen, maar dan wel met een direct drive. Ik heb ook geen budget voor nieuw.

Welke optie 2e hands is nu de beste als je direct drive wilt + vermogensmeting? Ik vind een Tacx Flux 1e gen, maar lees wat issues over geluid en stukgaan. Ook de Elite Direto kom ik tegen. Zijn dat een beetje betrouwbare machines 2e hands? Of is het toch beter om de duurdere Wahoo te kiezen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 okt 2020 09:13

marsman schreef: 12 okt 2020 08:45 Hoi, ik haak even aan bij deze discussie want ik heb dezelfde vraag. Ik heb jaren geleden een paar winters op een simple Tacx gezeten met zo'n blauwe band. Ik wil deze winter toch maar weer eens op de trainer en Swift proberen, maar dan wel met een direct drive. Ik heb ook geen budget voor nieuw.

Welke optie 2e hands is nu de beste als je direct drive wilt + vermogensmeting? Ik vind een Tacx Flux 1e gen, maar lees wat issues over geluid en stukgaan. Ook de Elite Direto kom ik tegen. Zijn dat een beetje betrouwbare machines 2e hands? Of is het toch beter om de duurdere Wahoo te kiezen?
Persoonlijk zou ik de Flux ook over slaan. Dat zeg ik als Tacx-fan en iemand die hem zelf ook gehad heeft. Heb het al verschillende keren toegelicht, maar de beperkte powerband en nul bewegingsvrijheid maken het een beperkt apparaat.

2e hands ook een afrader (let ook op oplichters), dus ik zou vooral kijken naar de Kickr Core, Flux 2 of een 2e hands Neo. Allen weer €200-300 duurder dan de instap Flux, maar dan werkt het wel zoals je wil.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 okt 2020 09:19

Swift is een wielervereniging uit Leiden.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 okt 2020 10:07

Een ANT+ verbinding betekent niet direct dat het een smart trainer is, dwz dat de trainer automatisch de weerstand aanpast obv opdrachten vanuit de trainingsprogramma.

Ik heb vier dezelfde keus gestaan 2 jaar terug. Toen gekozen voor een Elite Direto (direct drive). Ik heb deze bewust in de lente gekocht omdat het seizoen dan voorbij is en er aanbiedingen komen in de winkels (pre corona ellende inderdaad).

Mijn keus viel op een direct drive en in het bijzonder op de direto om de volgende redenen:
- direct drive is stiller dan bandon en de direto was toen een van de stillere
- bij een bandon slijten je banden overmatig. Ik heb zelfs foto's gezien van reviewers waarbij de woonkamer vol met kleine zwarte rubber deeltjes bezaaid lag. Ik ga zeker niet iedere keer de band verwisselen tussen binnen en buiten rijden naar een blauwe, ik zou dan eerder een extra achterwiel kopen. Maar toen werd het verschil met een direct drive trainer opeens aanzienlijk kleiner
- als je het spul niet goed afstelt gaat je band of slippen (te los) of naar de kloten door de extra weerstand (te strak)

Nadelen direct drive
- ding is zwaar om te verplaatsen
- extra cassette nodig (als je niet iedere keer wilt sleutelen)
Meer kan ik niet bedenken

Plaats reactie