Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

fietsbril op sterkte advies

FlorianKoP
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2020 14:31

FlorianKoP 06 okt 2020 14:33

Hallo iedereen,

ben op zoek naar een fietsbril op sterkte (om ver te zien, oogcorrectie van -1 en -1,25).

Mijn voorkeur ging uit naar een fietsbril op sterkte zonder clip ins. Stapte daarnet bij de optieker binnen. Voor een oakley sportbril op sterkte betaal je al snel 450 - 650 euro voor meekleurende glazen op sterkte. Dat is toch wat buiten mijn budget precies.

Ik lees dat evil eye (adidas) sportbrillen op sterkte goedkoper zijn. Iemand een idee van de prijsklasse van die brillen (zonder clip in)?

Of andere merken die dit doen en goedkoper zijn?

Pearl heeft blijkbaar ook wat sportbrilletjes op sterkte zonder clip in, maar geen idee van de kwaliteit daarvan?

Indien ik geen betaalbaar alternatief vind, toch maar denken over clip in.

Mijn vragen daarbij:

- Is dat echt goedkoper?
- Welke nadelen zijn daar aan? Dampen de glazen snel aan? Komt er snel vuil tussen? Waar op letten?

Lenzen zijn geen optie hier, zeer droge ogen en meteen irritatie.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 okt 2020 15:24

Zoekfunctie gebruiken. Is op dit forum al genoeg over te lezen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 okt 2020 15:43

Er zijn veel topics geweest over dit onderwerp. Als je even zoekt kom je een heel eind met alles wat hier opgeschreven is.

Als je een sterke afwijking hebt ontkom je er bijna niet aan om een clip in te gebruiken. De meeste sportbrillen hebben een behoorlijke ronding waardoor hogere sterktes niet geslepen kunnen worden.

Op rxsport.co.uk kun je een account aanmaken, je recept uploaden en dan zie je direct wat voor merken/brillen/glazen er mogelijk zijn voor jou.

RA90
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2020 14:09

RA90 06 okt 2020 17:24

Ik heb de Adidas evil eye mét clip-in gekozen, met name omdat de versie op sterkte zonder clip-on zo'n €150.- duurder was. Bovendien heb je dan maar 1 setje glazen.

De bril bevalt mij over het algemeen prima, alleen als je tijdens je rit een keer stil staat terwijl het erg vochtig weer is dan wil het glas van de clip-in wel eens beslaan.

hayes

hayes 06 okt 2020 20:48

+1 voor Rxsport.co.uk. Ik heb -2.75 en -4.25 en behoorlijke astigmatisme.
Ik heb voor m'n bril met meekleurende glazen een 238 euro betaald.
Een keer voor de lol zo'n clip geprobeerd. Na de derde keer gebruiken kraakte die doormidden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 07 okt 2020 10:24

Al weer vele jaren geleden ook eens een bril met clip gehad. Volgens de wet van Murphy komt zweet, vuil etc. altijd tussen de clip en de bril precies voor je ogen. Nu rijd ik al heel erg lang met een gewone sportieve zonnebril (ray-ban), uit noodzaak inmiddels multifocaal. Bij eye-wish hebben ze een soort grijs achtige glazen die ze "sport" noemen. Die bevallen erg goed.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 okt 2020 14:59

Ik heb de evil eye van adidas, met clips, sinds 2004 of 2005.., gebruikt voor wielrennen, roeien, schaatsen, hardlopen.
Beslaan gebeurd wel eens, vooral met vochtig weer en stil staan. Ook op de ijsbaan (Den Haag) wel eens last van als het relatief warm en vochtig weer is (graad of 15 buiten, is te warm voor de ijsbaan, dan hangt er soort mist en dan icm mijn warme hoofd krijg ik beslagen brillen.., ook mijn gewone dagelijkse bril heeft daar dan last van maar minder erg omdat er veel meer lucht omheen kan komen).

Vuil tussen de clip en de gewone glazen gebeurd heus wel eens.,. maar ik heb het zelden als hinderlijk ervaren. Draag wel altijd zo'n zweetstrip bovenop de bril. beetje smerig (nuja, gewoon goed afspoelen van tijd tot tijd), maar houdt wel vuil en zweet weg van mijn ogen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 07 okt 2020 16:46

Ik gebruik sinds ik een Garmin fietscomputer heb plaklenzen. Deze bevallen prima en is een relatief goedkope oplossing.
prj

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 okt 2020 16:59

Wat is er mis met de zoekfunctie op dit forum?

Maart 2020, een topic met als titel 'fietsbril op sterkte"
Januari 2020, een topic met als titel "fietsbril op sterkte"
December 2019, een topic met als titel "fietsbril op sterkte"
April 2019, een topic met als titel "fietsbril met leesgedeelte
Januari 2019, een topic met als titel "Ervaringen fietsbril met hoge plus sterkte gevraagd"

En er zijn er nog. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gijsbert001
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2020 15:03

Gijsbert001 30 nov 2020 15:07

Hallo, sinds kort kun je fietsbrillen op sterkte ook online bestellen. Via de chat-functie/mail of telefoon helpen ze je goed! www.specialspex.com
Ik heb er zelf een Julbo fietsbril met clip besteld; bevalt erg goed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 nov 2020 15:16

FlorianKoP schreef: 06 okt 2020 14:33 Hallo iedereen,

ben op zoek naar een fietsbril op sterkte (om ver te zien, oogcorrectie van -1 en -1,25).

.............

Indien ik geen betaalbaar alternatief vind, toch maar denken over clip in.
..........
Heb je ondertussen al een bril gevonden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 30 nov 2020 15:35

zoals hierboven er zijn veel topic over dit onderwerp.

om de kosten te drukken, heb ik de bil los van de clip in gekocht
ook begreep de opticien (fietser) dat je bij een clip in het goedkoopste van het goed koopste objectief kunt gebruiken, onspiegelen en krasvast etc is niet echt nodig voor 10%gebruiks tijd tov normale bril.

adidas zonyk small met lens: polariserend en blanco
clip in a545: is rimless en groooot je kijkt nooit tegen een randje en mijn lange krullende winper raken het glas niet (wel bij andere merken), er zijn bij adidas meerdere clip ins voor 1 model.
objectief vergelijkbaar met jou maar dan met cylinders.
~220euro

Plaats reactie