Alles over vakanties op én met de fiets

Lange afstandsrit

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 okt 2020 22:32

Zo ken ik iemand die rondje texel fietste... Vanuit Gouda.

Of nu onderweg is zijn long term challenge een eind op weg te helpen... Dag 1 eindigde na 340km vandaag...
Screenshot_20201002-222921_Instagram.jpg
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jan 2022 19:58

In mijn hoofd speelt al een paar jaar het idee om een 400 km rit te maken.
Vorig jaar nog een 300 km rit gedaan en een 200 km rit.
Mijn idee is om in het zuidelijkste puntje van Nederland (ergens bij Slenaken naar het noordelijkste punt (vaste land) te fietsen, de Noordkaap.
Waarom van zuid naar noord, nou dan heb ik misschien wind in de rug ha ha. Kom uit de buurt van Eindhoven.
Hoe doen jullie dat organisatorisch gezien.
Bijv.: Iemand kan mij in de nacht naar Slenaken brengen en het plaatsje Roodeschool ligt dicht bij de Noordkaap en heeft een station, bovendien is er ook een hotel in de buurt.
Is het iets om rugzakje met kleding mee te nemen, daar slapen en de volgende dag met de trein naar huis (fiets mee)?

Ik kan natuurlijk ook thuis aanfietsen geen gedoe, alleen heb je dan vrijwel zeker of eerst zo'n 200 km wind tegen of op de terugweg.
Rit zal rond 21 juni komen te liggen als het doorgaat (want langste dag).
Alle tips zijn welkom.
Bikers are not alone

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 jan 2022 21:56

Puffdaddy schreef: 08 jan 2022 19:58 In mijn hoofd speelt al een paar jaar het idee om een 400 km rit te maken.
Vorig jaar nog een 300 km rit gedaan en een 200 km rit.
Mijn idee is om in het zuidelijkste puntje van Nederland (ergens bij Slenaken naar het noordelijkste punt (vaste land) te fietsen, de Noordkaap.
Waarom van zuid naar noord, nou dan heb ik misschien wind in de rug ha ha. Kom uit de buurt van Eindhoven.
Hoe doen jullie dat organisatorisch gezien.
Bijv.: Iemand kan mij in de nacht naar Slenaken brengen en het plaatsje Roodeschool ligt dicht bij de Noordkaap en heeft een station, bovendien is er ook een hotel in de buurt.
Is het iets om rugzakje met kleding mee te nemen, daar slapen en de volgende dag met de trein naar huis (fiets mee)?

Ik kan natuurlijk ook thuis aanfietsen geen gedoe, alleen heb je dan vrijwel zeker of eerst zo'n 200 km wind tegen of op de terugweg.
Rit zal rond 21 juni komen te liggen als het doorgaat (want langste dag).
Alle tips zijn welkom.
Ik zou eerst goed uitslapen en dan de trein naar het zuiden pakken. Dan doorfietsen en de nacht doorhalen. Dan ben je in het noorden als de treinen nog prima rijden en pak je de trein terug naar huis.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 jan 2022 22:06

Of hotel regelen bij de start (en/of finish)

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 08 jan 2022 22:32

Puffdaddy schreef: 08 jan 2022 19:58 In mijn hoofd speelt al een paar jaar het idee om een 400 km rit te maken.
Vorig jaar nog een 300 km rit gedaan en een 200 km rit.
Mijn idee is om in het zuidelijkste puntje van Nederland (ergens bij Slenaken naar het noordelijkste punt (vaste land) te fietsen, de Noordkaap.
Waarom van zuid naar noord, nou dan heb ik misschien wind in de rug ha ha. Kom uit de buurt van Eindhoven.
Hoe doen jullie dat organisatorisch gezien.
Bijv.: Iemand kan mij in de nacht naar Slenaken brengen en het plaatsje Roodeschool ligt dicht bij de Noordkaap en heeft een station, bovendien is er ook een hotel in de buurt.
Is het iets om rugzakje met kleding mee te nemen, daar slapen en de volgende dag met de trein naar huis (fiets mee)?

Ik kan natuurlijk ook thuis aanfietsen geen gedoe, alleen heb je dan vrijwel zeker of eerst zo'n 200 km wind tegen of op de terugweg.
Rit zal rond 21 juni komen te liggen als het doorgaat (want langste dag).
Alle tips zijn welkom.
Precies dit heb ik gedaan in 2020. Van Kuttingen naar de Noordkaap.
Op vrijdag met een kameraad met de auto naar Zuid-Limburg gereden. Daar een hotel gepakt in Mechelen.
Bij zonsopkomst gestart in Kuttingen met een tas vol eten en wat kleding.
Onderweg nog even thuis gestopt, wat bagage gepakt en achtergelaten, gegeten en doorgereden naar de Noordkaap. Daar in een hotel geslapen en op zondag weer 160km naar huis gefietst.
Dat laatste is geen aanrader, je kan dan ook de trein pakken in bijvoorbeeld Groningen.

Hier de Strava link: https://strava.app.link/Pd6xzVtZEmb

En hier een artikel in de krant nav mijn avontuur. https://www.destentor.nl/raalte/paul-ta ... ~a7e3c903/

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jan 2022 23:20

Bedankt allen voor de tips, stof tot nadenken.
Meer ervaringen en tips lees ik natuurlijk graag.

Ook grappig was toen ik het zuidelijkste puntje aanklikte bij Ride With GPS (waar ik mijn routes altijd mee uitzet) en
toen als volgende punt de Noordkaap en dan in de fiets modus, dat de route ook door mijn dorp kwam, zelfs heel dicht bij huis.
Kwam geloof ik uit op een afstand van rond de 370 km, met wat wegen buiten de grote steden om,
zou dat met gemak een afstand 400 km kunnen worden.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jan 2022 23:29

kappa- man, mooi verhaal en mooie (blauwe) fiets
Ik ga toch echt niet, mocht het doorgang vinden, 300 km terug fietsen
als de fiets niet de trein in mag :D
Bikers are not alone

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 09 jan 2022 08:36

Hou er dan wel rekening mee dat je fiets op werkdagen niet in de spits mag. Volgens mij ook niet als je instapt voordat de spits begint, dan moet je er bij het eerste station "in spitstijd" uit. Zorg dat je iets warms hebt om aan te trekken in de trein (ook handig als je een lekke band hebt / even pauzeert voor wat eten).

Door de nacht rijden is een speciale ervaring, zou wel aanraden de route 's nachts redelijk simpel te houden qua navigatie en onverhard rijden even op te schorten.

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 09 jan 2022 13:41

In Roodeschool, Uithuizermeeden en Uithuizen zitten inderdaad een aantal prima hotels. Treinen rijden volgens mij van +- 05:30 tot iets na middernacht. Er zit zelfs een station in de Eemshaven, mocht je niet meer willen terugfietsen naar Roodeschool. De trein vanuit Eemshaven rijdt wel alleen overdag.

Ik woon onder de rook van de Eemshaven. Mocht je vragen, tips of hulp nodig hebben voor de tocht stuur dan gerust een PB.

Heeft TS de tocht overigens nog gemaakt en hoe is dit bevallen?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 jan 2022 14:17

Is de winter fiets elfsteden (~500deelnemers) al gedaan of afgelast? Er is vast een gpxje start vanuit leeuwarden.
Met pinksteren is ie voor 16000 starters vanuit bolsward.

Mijn max staat op weet ik veel, en het enige is een beetje basis conditie en een paar keer 100km hebben gereden wel op tempo.
Die ene lange tocht moet je je krachten/energie weten te verdelen.
Handig is ook om te weten hoe je lichaam reageert en wat je moet doen als je stuk/kapot zit.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 09 jan 2022 14:35

Mijn tempo ligt niet zo hoog, als ik een langere rit ga fietsen (200 of 300) dan doe ik het rustig aan,
probeer inderdaad de krachten te verdelen.
Niet te lang pauzeren lijkt me een hele goede tip.
Als je op het laatst nog wat over hebt, kun je nog altijd versnellen.
Ben zelf wel (al zeg ik het zelf :oops:) een enorme doorzetter.
Als ik iets in mijn bolletje heb dan ga ik er ook voor. Dus mentaal zit het wel goed.
Bikers are not alone

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 09 jan 2022 15:48

Blijven drinken, eten en trappen, dan kom je er wel.
Uiteindelijk is het meer een mentale uitdaging dan een lichamelijke uitdaging.
Opgeven is geen optie!

Plaats reactie