Alles over vakanties op én met de fiets

Lange afstandsrit

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 sep 2020 23:51

Mijn doel was een rit naar Eindhoven vanuit Maastricht, daar een werkdag voltooien en weer terug aan het einde van de dag. Prima gelukt zonder problemen. Maar daarna had ik geen doel meer, tot dit weekend. Ik wil tussen zonsopgang en zonsondergang een zolang mogelijke afstand afleggen. Een mogelijk plan zou Maastricht-Eemshaven kunnen zijn en per trein retour. Of 1 nacht overblijven en de andere dag terug fietsen. Zou moeten kunnen, het is 385km enkel. Momenteel ben ik daar echt niet aan toe of voor in vorm. Sowieso dus iets voor 2021 in de tijd met veel daglicht.
Niet zomaar een aankondiging "kijk eens wat ik wil" maar een oproep om tips, ervaringen, raad van anderen te krijgen. Mijn lange afstandsrecord staat op 195km dus net even halverwege.....zal eerst eens moeten optrekken naar 250/300/350 als training voordat ik zo'n tocht ga ondernemen.
Dogma F

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 sep 2020 09:11

Als je 200 kunt fietsen, kun je ook 400. Gewoon doen, blijven eten en drinken, en eerder dóórfietsen dan hard fietsen.

Uiteraard is het handig om in de aanloop lange duurtrainingen te doen, maar het is niet per se nodig om (regelmatig) trainingen van 300 km te doen.

Veel plezier, mooie uitdaging!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 sep 2020 09:31

Doe een paar keer een 200km rit. Ga dan je monstertocht op een gemiddelde snelheid zitten die 2km onder de gemiddelde snelheid van de 200km zit. Succes gegarandeerd.

Disclaimer: bij harde wind tegen gaat deze methode niet werken😎
o'7o

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 29 sep 2020 09:55

Gewoon doen. Voordeel is dat je niet veel hoogteverschil hebt. Wel handig om te kijken of de wind goed staat aangezien je geen rondje fietst.

Ik heb vorig jaar met minimale voorbereiding (wel een goede basisconditie) 662km (https://www.strava.com/activities/2542065421) gefietst in 1 rit, na een dag thuis te hebben gewerkt. Dus als ik het kan, waarom jij niet.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 29 sep 2020 10:01

Wisselwerking schreef: 29 sep 2020 09:55 Ik heb vorig jaar met minimale voorbereiding (wel een goede basisconditie) 662km (https://www.strava.com/activities/2542065421) gefietst in 1 rit, na een dag thuis te hebben gewerkt. Dus als ik het kan, waarom jij niet.
Hoe groot was de groep waarmee je deze rit hebt gereden?
Ik heb het idee dat Ramon het over een solotocht heeft.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 29 sep 2020 10:09

NicoNB schreef: 29 sep 2020 10:01
Wisselwerking schreef: 29 sep 2020 09:55 Ik heb vorig jaar met minimale voorbereiding (wel een goede basisconditie) 662km (https://www.strava.com/activities/2542065421) gefietst in 1 rit, na een dag thuis te hebben gewerkt. Dus als ik het kan, waarom jij niet.
Hoe groot was de groep waarmee je deze rit hebt gereden?
Ik heb het idee dat Ramon het over een solotocht heeft.
De groep bestond uit 1 persoon. Ik dus. Ik denk ook niet dat ik iemand in de omgeving zo gek had gekregen.
Mijn Strava

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 sep 2020 10:59

Als je kunt ‘dromen’ dat je het kunt, dan is je voorbereid al meer dan de helft klaar.
De meeste mensen doen of kunnen het niet ‘omdat ze er niet aan moeten dénken’, zoals ze het zelf dan omschrijven.
Je een tocht van 400km niet voorbereiden door er eentje te rijden.
In mijn geval moest ik er naar toe groeien. Eerst 200, toen 300 en daarna 400. En toen ging het gewoon. Kwestie van veel blijven eten en blijven trappen

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2020 14:16

Wisselwerking schreef: 29 sep 2020 09:55 Gewoon doen. Voordeel is dat je niet veel hoogteverschil hebt. Wel handig om te kijken of de wind goed staat aangezien je geen rondje fietst.

Ik heb vorig jaar met minimale voorbereiding (wel een goede basisconditie) 662km (https://www.strava.com/activities/2542065421) gefietst in 1 rit, na een dag thuis te hebben gewerkt. Dus als ik het kan, waarom jij niet.
Wind is idd een factor van belang. Maar het wordt sowieso een exercitie voor de zomer 2021 en in de zomer waait het meestal iets minder sterk. Ik wil ook eigenlijk verzekerd zijn van stabiel weer en het grootste deel van de rit droog kunnen maken. Ook wil ik van licht naar licht fietsen en niet in het donker rijden (bewaar ik voor de volgende uitdaging).
Ook wordt het een 100% solorit, ik heb niemand in de buurt die ik zo gek krijg om dat mee te doen. Daarnaast heeft mijn vrouw geen rijbewijs en dus ook geen volgwagen. De OV-chipkaart wordt de noodoplossing als het echt niet anders kan en dan gaat de reis gewoon terug naar huis. Wat fietsen betreft ben ik een tamelijke loner omdat ik geen kennissen heb die iets fanatieker fietsen dan gemiddeld.
Eerste gedachte is nu om een hotel in Eemshaven of omstreken te boeken, pakketje spullen op te sturen (verse fietskleding etc.). Dinsdagochtend om 5:00 vertrekken uit Maastricht, fietsen naar Eemshaven en daar rond 21:30 aan te komen. Nachtje slapen, woensdag relaxen en donderdagochtend bijtijds weer weg met de fiets naar huis.
Eventueel zou ik ook met de trein naar huis kunnen.

Ik zou ook een rondrit kunnen plannen, maar dan wordt het een rondje Nijmegen (vanuit Maastricht) en weer naar huis. Dat vertelt minder leuk dan wanneer je kunt zeggen "Ik heb een rondje Eemshaven gefietst" :)

Een waarom jij het wel zou kunnen en ik niet? Ik ben "al" 47jr en dus niet meer zo heel piepjong meer. Voor herstel niet ideaal omdat ik ook de terugreis per fiets wil maken. Maar ben niet zo bang voor het niet kunnen, dat gaat mij heus wel lukken om die tocht te maken. Of ik de terugrit ook met de fiets kan doen, dat zien we dan wel weer. Indien niet, met fiets en al de trein in en ik kom wel weer thuis.
Dit topic hier starten is meer om de voorpret te delen en wat tips/info te krijgen over de voorbereiding. Bijvoorbeeld goede tips om onderweg te eten. De hoop dat ik alle voeding mee kan nemen heb ik niet. En dus wordt het onderweg eten, en dan zoek ik nog tips voor plekken waar ik snel, voordelig en goed kan eten én de fiets veilig kan staan. Een stevig slot meenemen zie ik ook niet echt zitten. Wel een klein slotje om de gauwdieven tegen te houden.
Dogma F

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 sep 2020 15:11

Voeding is gewoon heel persoonlijk, sommige mensen krijgen last van hun maag als ze bakje friet eten.
Maar voor mij werkt dat prima bij een extreem lange rit.

400, 500km etc is uiteindelijk meer van hetzelfde als je 250km kan fietsen.
Als tip zou ik wel meegeven zorg dat je wat gelletjes mee hebt, want ik merk bij veel mensen dat ze op bepaald moment geen vast voedsel zoals reepjes meer naar binnen krijgen. (bij rondjes IJsselmeer mensen die na 300km niet meer kunnen eten terwijl ze wel trek hebben)

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 01 okt 2020 11:25

@Ramon73: zoveel ouder ben je niet dan ik. Ik ben 44 jaar. En als je richting Eemshaven gaat kan ik misschien wel een stuk met je meefietsen (heen- en of terug).

Wat betreft eten. Dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik merkte bij mijn NL rit dat ik de Snelle Jelles e.d. op een gegeven moment wel zat was, maar dat ik de wraps (met kruidenboter en salami) nog heel goed naar binnen kon krijgen. Ook heb ik tussendoor nog een stop gedaan bij de McDonalds (waar ik normaal gesproken niet zo'n fan van ben. De variatie in eten vind ik zelf wel belangrijk.
Ik had overigens alle voeding (met uitzondering van een kop koffie (benzine station) en de McDonalds maaltijd) gewoon bij mij. Kwestie van grote zadeltas.
Mijn Strava

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2020 14:08

McDonalds is een prima tussenstop voor een lange rit. Altijd open en je weet wat je krijgt. Zoet komt mij op enig moment m’n neus uit, dus dan tussendoor iets hartigs uit de frituur van McD.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 01 okt 2020 14:39

Met zulke lange monstertochten heb ik geen ervaring, wel met lange dagen op de fiets (soms meerdere achter elkaar) en onderweg eten. Als je niet te veel tijd wilt verliezen, dan is McD een idee, maar wat ik altijd ideaal vind zijn de plaatselijke bakkertjes (zijn natuurlijk niet 24/7 open). Je bent direct aan de beurt en je kan kiezen tussen een puddingbroodje (zoet) of een saucijzenbroodje (hartig), vaak hebben ze ook nog wel een blikje chocomel o.i.d. in een koeling staan. Als het helemaal meezit hebben ze buiten ook nog een stoel met een tafeltje, en heb je in 5 à 10 minuten een perfect tussenstopje. Dat is enorme tijdwinst t.o.v. ergens op een terras gaan zitten waar je bedient wordt. En het is een enorme kwaliteitswinst t.o.v. de sandwich van de benzinepomp.

Als ik een lange rit uitstippel, dan sleep ik de route vaak even langs de bakker in het dorp dat ongeveer halverwege ligt.

Plaats reactie