Alles over vakanties op én met de fiets

Lange afstandsrit

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2020 15:21

Bakkers in Nederland stellen naar mijn mening niet veel voor, de gemiddelde bakker dan.
Belgie en Frankrijk zijn het ideale stops idd.

In Nederland stop ik regelmatig bij Tankstations en de voorverpakte belegde broodjes zijn best ok en je kan weer snel door.
Maar zo heb ik bij rondje door kop van Noord-Holland ook vaste stop bij tankstation in Hippolytushoef waar ze verse bolletjes hebben met beleg.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 01 okt 2020 15:28

https://goo.gl/maps/osNm3CT4M7hSiBWw7

Zo maar een voorbeeld, waar ik laatst gestopt ben, maar goed, ieder z'n smaak natuurlijk.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 okt 2020 18:25

Kruidvat kan ook handig zijn om super snel eten en drinken te scoren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2020 22:16

lnnrtlnnrt schreef: 01 okt 2020 15:28 https://goo.gl/maps/osNm3CT4M7hSiBWw7

Zo maar een voorbeeld, waar ik laatst gestopt ben, maar goed, ieder z'n smaak natuurlijk.
Er zijn zeker goede bakkers hoor om te stoppen in Nederland alleen soms lastiger om even met de racefiets te stoppen omdat ze midden in een centrum aan een winkelstraat zitten.
Of dat ze gewoon echt een brood bakker zijn en misschien wat slagroom taartjes ed hebben.

Een goede waar ik wel eens stop :
https://goo.gl/maps/AxX6RabfhKda9zj86

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 okt 2020 08:31

Beginnersvraagje over "stoppen" op zich?
Hoe doen jullie dat? Ja, remmen, afstappen enz. maar waar laat je je fiets? Een echt goed slot meesjouwen heb ik heel weinig behoefte aan, Maar zou iets als deze voldoende zijn voor stopjes bij bakker/restaurant/McD? Of zelfs nog minimalistischer?
Of neemt men de fiets mee naar binnen? De gemiddelde McD zal er geen probleem van maken, maar de dorpsbakker denkt er wellicht anders over.
En ik héb het 1x zien gebeuren....wielrenner stopt even bij ijssalon aan de drukke weg, gaat naar binnen. Terwijl hij aan de counter staat stopt er een scooter met 2 gasten erop, de passagier neemt de racer op de schouder en ze scheuren weg. Was in 10 seconden gebeurd :shock: Ik stond aan de overkant van de straat een bandje te plakken en was er door de verkeersdrukte veel te laat bij om zelfs nog nummerplaatje te kunnen lezen.
Dogma F

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 02 okt 2020 09:12

Tsjaa, een slot...
Zet je fiets ergens aan vast, zodat ie inderdaad niet opgetild kan worden.
Verder is het met sloten: hoe lichter, hoe minder veilig.
Maar aan de andere kant, even snel naar de bakker of supermarkt hoeft niet lang te duren.

Kijk géén filmpjes op youtube over 'lockpicking'. Alles kan open of kapot.
Ze willen niet joúw fiets. Dieven willen een fiets die ze goed kunnen doorverkopen.

Op fietsvakantie gaat hier er grof geschut mee.
Met lange 'gewone' ritten een Kryptonite loopcable.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 okt 2020 10:03

Je moet een beetje naar de hele situatie kijken.
Ik heb ook wel eens een foto van jwkeij gezien waarbij zijn fiets bij de deuropening van de winkel staat, half in de winkel zelf. Dan denk je 3 keer na vóór dat je toeslaat.
Voor een korte stop waar de fiets verder in zicht blijft is een simpel slotje genoeg, het gaat er om dat ze niet zomaar weg kunnen rennen met je fiets.
In Amsterdam neem ik een 5kg wegende ketting mee in mijn frametas. Stop ik bij Spijkerboor (wereldberoemd....) dan hoeft dat niet.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 okt 2020 11:46

Ik gebruik soms bij een “koffie-lunch stop” mijn helm als slot. Riempjes door wiel/frame, en dan aan bijv. een paal vast. Geeft ook net even die vertraging, die maakt dat ze niet meteen met de fiets weg kunnen rennen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 okt 2020 13:29

Ik heb iets wat hier op lijkt (denk de voorloper): https://www.mantel.com/bbb-cycling-mini ... -kabelslot

past makkelijk bij je in zadeltasje, of zakje achterop. Hoeft alleen mee op ritten waar je een stop verwacht. En eigenlijk dan ook alleen als je solo fietst. En gaat er dan om dat je net even je fiets ergens aan vast kunt knopen, zodat ze er niet direct mee vandoor kunnen

. Als je hem ergens voor de nacht wilt stallen zou ik een zwaarder slot nemen ;).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 okt 2020 13:59

Een skislotje is ook wel handig. Compact en zorgt voor voldoende vertraging.

Maar ik stop eigenlijk alleen op plaatsen waar je makkelijk op je fiets kan letten.
Ik heb wat van die bakkertjes (McDonalds en de pomp ga ik echt niet eten) die kwaliteit leveren, rustige kleine dorpskern en fiets bij de deur. Ik doe ook de helmriemtruuk als de kassa wat verder van de deur is.
Ik heb een Italiaanse vriend en die neemt z'n voorwiel mee naar binnen als we espresso gaan drinken :mrgreen:

Verder is de oorspronkelijk vraag of 3-400 km te doen is heel simpel. Wie 200 kan rijden kan zoals Scepticus opmerkte ook 400 rijden.
Mijn eerste 345 had ik daarvoor nog nooit meer dan 200 gereden. Die 345 waren dan ook nog eens de hele dag in de regen. Regen (en onder de 20 graden) is wat mij betreft voor tochten langer dan 120-150km de grootste uitdaging.

Wie 200 km kan fietsen onder goede omstandigheden kan met 200km in de regen zomaar zwaar in de problemen komen. De referentie aan km's is veel minder belangrijk dan neerslag en temperatuur. Zelfde geldt voor warmte. Paar keer Milaan-San Remo met grote hitte gereden en dan is 300km ineens een pleuris eind.

Overigens is het idee (startpost) om in Nederland een zo lang mogelijk rit te maken van Noord naar Zuid en erg leuk plan :winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 okt 2020 19:44

Gastheerg schreef: 02 okt 2020 13:59 Overigens is het idee (startpost) om in Nederland een zo lang mogelijk rit te maken van Noord naar Zuid en erg leuk plan :winkthumb:
Bestaat al en heet Trans Nederland Noord Zuid

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 02 okt 2020 22:23

Heb in '99 nog eens mee gedaan aan Maastricht - Den Helder, 335km. 's-nachts om 0.00u starten bij 't MVV stadion en 's Middags rond half 3 gefinished in DH. Top!

Plaats reactie