Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren met een trainingsplan?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 01 okt 2020 10:21

Hoi Bram, mooie uitgebreide reactie, dank!
Voor de liefhebbers hier ook even het linkje naar jouw 'Speelse topic'.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 okt 2020 11:39

Edwin,

Hier ook een bijna 50-er. Heb een heel wielerleven achter mij met ups en downs. Begonnen als jeugdrennertje, nieuweling, junior en daarna verdienstelijk A amateur wedstrijdrenner. Bijna volledige fiets abstinatie na mijn studie, daarna weer oppikken van het fietsen. Inkakker na de kinderen en nu weer langzaamaan bezig om weer kilometers te maken.

Heb zelf een acceptabel niveau maar ik was toch wel benieuwd hoe jij het ervan af gaat brengen met de structuur. Het gaat altijd vooruit want zoals TheStudent terecht opmerkt is ieder plan beter dan geen plan.

Daarnaast , kijkend naar mijzelf, denk ik waar zou ik het voor doen? Wat is een doel om dit voor een langere periode te gaan doen. Beschikbare tijd is een issue dus het zou binnen een staande routine moeten passen.
Wat wel zou werken is de "stok achter de deur functie". Ik weet van mijzelf dat de discipline op dit vlak nog weleens de vrije loop gaat als er geen controlerende factor achter zit (zelfkennis) . Daarvoor zou het voor mij overwegen waard zijn.

Ik gaan je volgen!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 02 okt 2020 15:49

Hi MrCoffee, zo te lezen zou het voor jou een doel kunnen zijn om zoveel mogelijk uit je beperkte tijd te halen. Dat gaat denk ik makkelijker als je het goed in een vast stramien giet. Om me heen hoor ik wel vaker dat men die behoefte heeft. Vaak ook om, zoals jij ook aangeeft, die stok achter de deur te hebben.

Ik zit nu in de tweede week en heb morgen een leuke uitdaging. Ik mag/moet meefietsen bij ons Weekend Warriors Zwift evenementje, met dit weekend als thema 'Klimmen' (zwift.com/events/view/1100536).
Ik rijd mee met de 50km, Léon van Bon doet de 90km versie. Maar ik moet eigenlijk een D1 training van 2 uur afwerken. Dus dat wordt heel rustig aan al die hoogtemeters pakken en het zo proberen te timen dat ik rond de twee uur bezig ben. Lijkt me lastig als de andere deelnemers er direct als een dolle vandoor gaan :lol:
Afbeelding | Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 okt 2020 16:45

Edwin schreef: 02 okt 2020 15:49 Hi MrCoffee, zo te lezen zou het voor jou een doel kunnen zijn om zoveel mogelijk uit je beperkte tijd te halen. Dat gaat denk ik makkelijker als je het goed in een vast stramien giet. Om me heen hoor ik wel vaker dat men die behoefte heeft. Vaak ook om, zoals jij ook aangeeft, die stok achter de deur te hebben.

Ik zit nu in de tweede week en heb morgen een leuke uitdaging. Ik mag/moet meefietsen bij ons Weekend Warriors Zwift evenementje, met dit weekend als thema 'Klimmen' (zwift.com/events/view/1100536).
Ik rijd mee met de 50km, Léon van Bon doet de 90km versie. Maar ik moet eigenlijk een D1 training van 2 uur afwerken. Dus dat wordt heel rustig aan al die hoogtemeters pakken en het zo proberen te timen dat ik rond de twee uur bezig ben. Lijkt me lastig als de andere deelnemers er direct als een dolle vandoor gaan :lol:
Gewoon je gewicht op 52 kg instellen :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 okt 2020 09:51

Ik heb best een tijd met schema's getraind, en je leert ervan op een andere manier fietsen. Pak voor de rustige ritten een mooie omgeving zodat je lekker kunt genieten van de mooie natuur en je daarmee meteen afgeleid bent van de wellicht wat lagere snelheid (voor het geval je dat iets interesseert). Pak voor de stevige blokken een stuk route waarbij je bij wijze van spreken vooral naar je voorwiel kunt kijken :-) of een leuk klimmetje of een brug dat geeft in ieder geval een wat 'machtiger' gevoel dan op een stukje rechte weg hard gaan.

Ik ben nu gestopt met de schema's omdat het gebrek in progressie vooral in mijn eetgewoonte zit en daar moet ik eerst flink voor aan de bak, en zonder progressie is een schema volgen erg demotiverend (gewoon lekker een stuk rijden en fuck de hartslag/vermogenszones is dan wel lekker). Maar dat het mij geholpen heeft staat voor mij vast. Geen % hoeveel ik 'beter' werd maar relatief fluitend heuvels op rijden, terwijl ik dat jaar ervoor (waarbij ik zeker niet minder fietste) er flink meer moeite mee had.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 okt 2020 10:22

Zelf heb ik jarenlang serieus aan wedstrijdsport gedaan, en toen (uiteraard) altijd volgens trainingsschema's. Dat heeft mij nooit op het internationale niveau gebracht waar ik op hoopte (als roeier), maar er wel voor gezorgd dat ik heel snel weer op een heel acceptabel basisniveau zit. Ook leer je als wedstrijdsporter net ff wat beter waar je fysieke grenzen liggen, en dat je daarvoor best een beetje moet afzien, waardoor je vaak net ff wat meer kan dan fietsmaatjes zonder een wedstrijdverleden.
De laatste keer echter dat ik serieus volgens een schema trainde was toen ik vijf jaar geleden besloot met een maatje de transAlp (racefiets versie) te gaan fietsen. Als jonge vader was mijn conditie naar een dieptepunt gezakt door veel te weinig sporten, te weinig slapen en te veel werken. Niet Sinds die tijd hou ik mijn fitheid op pijl door voldoende te bewegen (niet fit zijn vond ik echt kut), maar daar heb ik geen schema voor nodig. Wil ik ook niet. Ik ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat ik met mijn 40+ geen progressie meer ga boeken op fysiek gebied. Ook merk ik dat de behoefte om mezelf in trainingen, wedstrijden of cyclo's binnenstebuiten te keren steeds minder wordt.
Gelukkig zijn er ook andere manieren om beter te worden (want die behoefte is er wel degelijk!). Ik heb een jaar of vijf geleden de MTB (her)ontdekt. Op technisch gebied en op het gebied van durf boek ik nog steeds progressie. Inmiddels heb ik naast heel veel rondjes in NL o.a. diverse (downhill) bike parks bezocht, en vraag ik me af waarom ik deze sport niet 15 jaar eerder omarmt heb. Het grappige is dat ik op de Nederlandse rondjes steeds iets langzamer omhoog ga, en sneller omlaag. Leuk ook dat dit een sport is die ik vaak samen met mijn zoontje (nu 7) kan beoefenen. Op sommige gebieden (springen o.a.) is hij nu al beter dan ik (en hij heeft sowieso meer talent), dus voorlopig houdt hij me wel scherp :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 okt 2020 11:31

Edwin zal bekend zijn met het verschijnsel MTB, misschien heeft ie daar helemaal geen zin in, mogelijk vindt ie het leuk.
Als plan niet zo geschikt, vast wel om er zin in te blijven houden, zeker in de winter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2020 11:31

@53x11: En last but not least: een 7 jarige heeft veel minder angst ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 okt 2020 12:08

Keezx schreef: 05 okt 2020 11:31 Edwin zal bekend zijn met het verschijnsel MTB, misschien heeft ie daar helemaal geen zin in, mogelijk vindt ie het leuk.
Als plan niet zo geschikt, vast wel om er zin in te blijven houden, zeker in de winter.
Je moet boswielrennen niet verwarren met MTB'en hè?

Over trainingsschema's boven de 35 zou ik Edwin zowel uit eigen ervaring als uit professie nog wel het e.e.a. kunnen vertellen. Ik vind het ontbreken van een schema juist heel verfrissend, net als het stellen van alternatieve doelen :-)

@Daniel: het valt mij juist op hoe goed die kleine zijn eigen grenzen weet aan te geven. Het is ook een beetje hoe je er als ouder mee omgaat denk ik. Ik ben van het type zelf laten ervaren (wat er gisteren dan wel weer in resulteerde dat hij op het strand meters door een powerkite meegesleurd werd :oops: , toch wel een beetje tot zijn eigen schrik. Maar "dan had hij weer een stoer verhaal om thuis aan mama te vertellen :lol: :lol: " )
(sorry, off-topic)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 06 okt 2020 10:41

Keezx schreef: 05 okt 2020 11:31 Edwin zal bekend zijn met het verschijnsel MTB, misschien heeft ie daar helemaal geen zin in, mogelijk vindt ie het leuk.
Als plan niet zo geschikt, vast wel om er zin in te blijven houden, zeker in de winter.
Edwin is gek op het verschijnsel MTB en ook een dagje downhillen is aan mij wel besteed. Ik reed de Zwitserse bergen al af toen er nog geen vering op de mtb zat en je nog niet met de fiets in de lift mocht. Op een Giant (volgens mij een Terrago) met velgremmen en een dicht achterwiel (plastic platen) met dezelfde gekleurde driekhoekjes gespoten als op het frame. Was toen übercool :lol:

Ik vind het op de mtb alleen veel lastiger om in de juiste zones te blijven, tenminste als het een beetje op mtb-en moet lijken ;) Maar ik zal vast wel af en toe een bosritje inlassen komende weken.
Afbeelding | Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 okt 2020 10:54

MTB en schema houden lijkt me niet te doen, maar ik moet ook er ook bij vermelden dat ik nog nimmer 1 minuut op z'n ding heb gezeten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 okt 2020 10:56

Edwin schreef: 06 okt 2020 10:41 (...)
Ik vind het op de mtb alleen veel lastiger om in de juiste zones te blijven, tenminste als het een beetje op mtb-en moet lijken ;) Maar ik zal vast wel af en toe een bosritje inlassen komende weken.
Precies de reden dat ik geen schema's wil. Zones, brrrr. Je gaat je plezier toch niet laten dicteren door getalletjes waar je onder, boven of tussen moet blijven?
Verstandig trainen heeft veel meer te maken met een mindset dan iets anders. Daar heb je echt geen zones voor nodig.
Dat het niet op MTB'en lijkt als je niet all-out gaat vind ik ook maar een rare mening. Ik heb er geen enkel probleem (meer) mee om eens een keertje rustiger omhoog te gaan. Interesseert me geen ruk als 1 of andere lycra strava ridder me omhoog voorbij stuift. Zolang hij maar niet vlak voor mijn neus aan een afdaling begint, want 90% van die lui kan voor geen meter sturen en gaat in een slakkegang omlaag :twisted:

(nog een voordeel van eens wat minder effort leveren tijdens een rondje; je hebt meer energie en focus om naar beneden te knallen, andere lijntjes te zien en te proberen, etc..)

(kudo's voor de MTB met dicht achterwiel trouwens :winkthumb: )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie