Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 16 mar 2022 17:17

bakboord1 schreef: 10 mar 2022 21:04 Iemand recent nog iets vernomen van de levertijden van Cube?

Ze lopen achter maar ik vraag me af hoeveel en mijn fm kan er ook niets zinnigs over zeggen.
Mede n.a.v. de (verontrustende) berichte hier heb ik geïnformeerd bij de FM. Planning levering is nog ongewijzigd, week 13 (besteld in week 4 of zo). Hoop dat dit zo blijft!
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2022 08:08

Ik heb gisteren even contact gehad met mijn FM. Mijn Basso staat voor 15 april in de planning (vertraagd door wachten op onderdelen, uiteraard). Hij vertelde dat fietsen die hij nu bestelt pas volgend jaar geleverd worden. Ik heb de mijne in september besteld. Is ook 7 maanden :? :shock:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37373
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mar 2022 09:20

Zit het grootste probleem niet bij Shimano?
Is echt dramatisch hoe slecht dat verkrijgbaar is (groepsets). Was voor de covid al een dingetje (xtr een jaar na intro pas beschikbaar bijv) en nu nog erger geworden.
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 mar 2022 11:25

Het lijkt voor de hand te liggen maar het is niet (of slechts ten dele) een door Shimano veroorzaakt probleem.
Shimano heeft haar productie capaciteit in vergelijking met pre-corona echt niet ingekrompen echter er heeft (om meerdere redenen) wel een behoorlijke verandering in de retail markt plaats gevonden.
Enerzijds is het gebruik om heel veel op voorraad te nemen weggevallen (bedrijven willen eigenlijk pas bestellen als ze een groep nodig hebben = vastgezet kapitaal en niet meer zoals voorheen investeren in "dode" voorraad).
Wat wel aan Shimano toe te schrijven is is het afschaffen van het gebruik om elke fietsenproducent tegen een bulk prijs een oneindig aantal groepen te leveren die met grote regelmaat voor een veel te lage prijs naar de "grijze" markt door werken geschoven. Elke groep moet thans binnen x tijd worden gekoppeld aan een framenummer van het merk, lukt dit niet dan worden er maatregelen genomen (zie ook het verdwijnen van nieuwe groepen voor weinig op MP).
En tenslotte, tijdens Corona is de markt/vraag (tijdelijk) exteem gestegen. Het zou voor Shimano geen handige zet zijn om voor deze tijdelijke piek voor eigen rekening (de markt wil al geen commintment afgeven voor het tijdig bestellen van voorraden dus zeker niet bijdragen aan het doen van deze invsteringen) te investeren in extra/nieuwe productiefaciliteiten (die straks bij gebrek aan vraag weer kunnen worden afgebouwd zonder het noodzakelijke geld te hebben opgebracht).
Bovenstaande in combinatie met het op dit moment schaarser / duurder worden van grondstoffen en halffabrikaten, transport etc. en je hebt je hebt een redelijk overzicht van waar de fietsenmarkt op dit moment mee te kampen heeft.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 28 mar 2022 11:26

Vorige jaar mei een Ridley Helium bestelt. Zou in maart geleverd worden, maar dat wordt (door gebrek aan Shimano groepset) waarschijnlijk pas juli .. en ook dat moet ik eerst nog zien. Wat ik zo jammer vind is dat er niet open over wordt gecommuniceerd. Er wordt van alles beloofd, maar met hetzelfde gemak worden levertijden weer doorgeschoven. Niet alleen als klant sta je met de rug tegen de muur, maar ook de FM wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Die moet zijn rekeningen ook gewoon betalen, maar kan geen fietsen verkopen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2022 11:33

daniel1975 schreef: 28 mar 2022 09:20 Zit het grootste probleem niet bij Shimano?
Is echt dramatisch hoe slecht dat verkrijgbaar is (groepsets). Was voor de covid al een dingetje (xtr een jaar na intro pas beschikbaar bijv) en nu nog erger geworden.
In mijn geval niet. Komt Sram op.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mar 2022 11:40

sharkman113 schreef: 28 mar 2022 11:25 Het lijkt voor de hand te liggen maar het is niet (of slechts ten dele) een door Shimano veroorzaakt probleem.
Shimano heeft haar productie capaciteit in vergelijking met pre-corona echt niet ingekrompen echter er heeft (om meerdere redenen) wel een behoorlijke verandering in de retail markt plaats gevonden.
Enerzijds is het gebruik om heel veel op voorraad te nemen weggevallen (bedrijven willen eigenlijk pas bestellen als ze een groep nodig hebben = vastgezet kapitaal en niet meer zoals voorheen investeren in "dode" voorraad).
Wat wel aan Shimano toe te schrijven is is het afschaffen van het gebruik om elke fietsenproducent tegen een bulk prijs een oneindig aantal groepen te leveren die met grote regelmaat voor een veel te lage prijs naar de "grijze" markt door werken geschoven. Elke groep moet thans binnen x tijd worden gekoppeld aan een framenummer van het merk, lukt dit niet dan worden er maatregelen genomen (zie ook het verdwijnen van nieuwe groepen voor weinig op MP).
En tenslotte, tijdens Corona is de markt/vraag (tijdelijk) exteem gestegen. Het zou voor Shimano geen handige zet zijn om voor deze tijdelijke piek voor eigen rekening (de markt wil al geen commintment afgeven voor het tijdig bestellen van voorraden dus zeker niet bijdragen aan het doen van deze invsteringen) te investeren in extra/nieuwe productiefaciliteiten (die straks bij gebrek aan vraag weer kunnen worden afgebouwd zonder het noodzakelijke geld te hebben opgebracht).
Bovenstaande in combinatie met het op dit moment schaarser / duurder worden van grondstoffen en halffabrikaten, transport etc. en je hebt je hebt een redelijk overzicht van waar de fietsenmarkt op dit moment mee te kampen heeft.
Het 'just in time' principe is overal in de keten ingeburgerd. Daar is de productie ook op afgestemd. Ik denk dat het probleem hem vooral in de grote vraag en schaarser/duurder worden van grondstoffen zit. En ik ben het met je eens dat investeren in nieuwe faciliteiten, zonder in te kunnen schatten hoelang de huidige vraag blijft, niet verstandig is.

Uiteindelijk is het begonnen met een schip dat een bepaald kanaal blokkeerde, daarna Corona en nu oorlog. Voorlopig zie ik het allemaal niet veranderen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 01 apr 2022 16:55

tetelacourse schreef: 16 mar 2022 17:17
bakboord1 schreef: 10 mar 2022 21:04 Iemand recent nog iets vernomen van de levertijden van Cube?

Ze lopen achter maar ik vraag me af hoeveel en mijn fm kan er ook niets zinnigs over zeggen.
Mede n.a.v. de (verontrustende) berichte hier heb ik geïnformeerd bij de FM. Planning levering is nog ongewijzigd, week 13 (besteld in week 4 of zo). Hoop dat dit zo blijft!
Niet geheel onverwacht is levering vertraagd en staat nu voor week 17 dus eind april, aldus FM.
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 apr 2022 18:08

Toeval of niet: dat is ook wat mijn fm vertelt.

Omdat er volgende week bij Mantel weer iets binnenkomt heb ik stille hoop dat de mijne als verrassing toch wat eerder geleverd kan worden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37373
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 apr 2022 18:31

Het is met veel dingen dramatisch. Probeer maar eens een zwarte Garmin Epix2 te vinden…. Maanden geleden geïntroduceerd, totaal niet te krijgen.
Less is bore

Drahcir058
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2020 14:19

Drahcir058 01 apr 2022 20:26

tetelacourse schreef: 01 apr 2022 16:55
tetelacourse schreef: 16 mar 2022 17:17
bakboord1 schreef: 10 mar 2022 21:04 Iemand recent nog iets vernomen van de levertijden van Cube?

Ze lopen achter maar ik vraag me af hoeveel en mijn fm kan er ook niets zinnigs over zeggen.
Mede n.a.v. de (verontrustende) berichte hier heb ik geïnformeerd bij de FM. Planning levering is nog ongewijzigd, week 13 (besteld in week 4 of zo). Hoop dat dit zo blijft!
Niet geheel onverwacht is levering vertraagd en staat nu voor week 17 dus eind april, aldus FM.
www.fietsenland.com heeft de cube ook te koop voor € 2339,- en de levertijd van 2-5 dagen. Maar ik denk dat dit een onbetrouwbare zaak is. Bij bike-discount.de is de levertijd aangepast van 5 april naar 12 april.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 apr 2022 21:28

daniel1975 schreef: 01 apr 2022 18:31 Het is met veel dingen dramatisch. Probeer maar eens een zwarte Garmin Epix2 te vinden…. Maanden geleden geïntroduceerd, totaal niet te krijgen.
Er zijn miljarden mensen die een moord zouden doen voor dit soort zorgen. :mrgreen:

Plaats reactie