Campagnolo Ekar
EKar hier. Ondertussen tegen de 4000 km op mijn Van Nicholas Rowtag, zonder problemen en met veel genoegen over de weg en diverse 'gravel' in Nederland, Duitsland en België. De Campagnolo Shamal Carbon wielen lopen na deze 4000 km als een zonnetje, zonder slag of andere probleem.
Dat Campagnolo geen grote aantallen kan produceren snap ik, maar ze zullen toch een bepaald aantal Ekar-groepsets moeten verkopen om uit de kosten te komen. In ieder geval positief dat je de groep (meer dan ik dacht) relatief vaak op afgemonteerde fietsen in de winkel ziet.thestudent schreef: ↑10 jan 2022 10:39 Ze hebben het investeringscapitaal gewoon niet om grootschalig snel de productie op te schalen. Ze werken met eigen fabrieken in Italie en Roemenie met een klein deel van de componenten dat via andere fabrikanten in China gemaakt wordt.
Dat is verder ook lastig in te schatten. Er verschijnen echter best wel veel premium gravel fietsen op instagram enz en een hoop daarvan hebben ekar. 'Dream Builds' op Youtube en dergelijke ook vaak met Ekar. Kijk wij gemiddelde Nederlander voldoen toch niet aan de doelgroep. Maar 3t, Pina en Wilier en anderen bieden het in ieder geval aan op gravel fietsen. Dat zijn dan weer niet de merken die je in Nederland vooral bij de fietsenbranche in de winkel ziet staan. Daarnaast zet Campagnolo Chorus ook in de markt als allroad optie met 48-32 crankset. Zelf heb ik ook zoiets gebouwd met een old stock Potenza disc groepset en 48-33 crank, zelfs zonder clutch werkt dat echt gewoon prima. De campagnolo schijfremmen zijn echt goed.
Overigens denk ik dat Ekar en Nederlandse baggerwinters niet de meest ideale combinatie is.
Waar shimano richting de 4+ Miljard per jaar aan omzet binnenharkt moet je bij Campagnolo eerder denken aan max 200millioen aan omzet per jaar.
https://www.bicycleretailer.com/interna ... dwAgFko9PY
Campagnolo kan nu niet zonder externe investeerders 300millioen in productiefaciliteiten investeren. Het wordt nog steeds vooral als familiebedrijf bestuurd.
Laten we hopen dat het deze groepset beter vergaat dan Potenza.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat hangt van ons consumenten af. Maar volgens mij is de concurrentie meer in prijs gestegen dan Campagnolo. Prijstechnisch is Campagnolo nu helemaal niet een gekke keuze meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wat ik er van hoor is de groep een groot succes. Mijn eigen ervaring is dat de 13 speed ketting wel hard gaat qua slijtage, dus veel wisselen tussen kettingen, en dat afstellen best lastig is. Maar het schakelen en met name de duimshifter is een groot feest. Dat je met 4 vingers je stuur kan klemmen en met je duim in volle sprint schakelen, Campa is de enige die het begrijpt.
Dat is leuk om te horen!
Vraag mij wel af of het succes ook niet mede te danken is aan gebrek aan groepen van shimano en sram. Als je zelf iets wil opbouwen speelt dat wel mee.
Vraag mij wel af of het succes ook niet mede te danken is aan gebrek aan groepen van shimano en sram. Als je zelf iets wil opbouwen speelt dat wel mee.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
De populariteit zal toch ook komen doordat dit de enige groep is die full range met kleine stappen en met een STI kan schakelen op slechts een enkel voorblad. Verder ook een prima groep om koersen mee te rijden en daarna mee op vakantie te gaan naar de bergen, zonder enige aanpassing.
Bedside reading, een interview met Davide Campagnolo over Fulcrum, Campagnolo en de markt.
https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2 ... 8BC3D78YI4
https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2 ... 8BC3D78YI4
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Toch een aardige omzetgroei bij Campagnolo dus. Verder een logische set aan logistieke problemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Zou je met een 13 speed ketting kunnen rijden op een 11 speed cassette? Voor de Kickr is er nog geen 13-speed body verkrijgbaar. in de ERG mode zou je niet eens hoeven schakelen.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
13 speed Ali cassettetornadotom schreef: ↑04 apr 2023 14:56 Zou je met een 13 speed ketting kunnen rijden op een 11 speed cassette? Voor de Kickr is er nog geen 13-speed body verkrijgbaar. in de ERG mode zou je niet eens hoeven schakelen.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Er is geen body voor de Kickr waar de 13spd op past. Vandaar dat ik me afvroeg of je met de ketting van een 13spd over een 11 of 12spd kransje kunt gaan.delsol schreef: ↑04 apr 2023 17:2813 speed Ali cassettetornadotom schreef: ↑04 apr 2023 14:56 Zou je met een 13 speed ketting kunnen rijden op een 11 speed cassette? Voor de Kickr is er nog geen 13-speed body verkrijgbaar. in de ERG mode zou je niet eens hoeven schakelen.
Vertrouwen is goed, controle is beter.