Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Degelijke fiets met klein verzet

Bremel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2020 17:20

Bremel 22 sep 2020 18:05

Hallo,

Kort voorstellen: ik ben sinds anderhalf jaar aan de racefiets, na vele jaren - en nog steeds af en toe - op een trekkingfiets te hebben gereden. Begonnen met een relatief goedkope racefiets bij Decathlon, maar niet al te beroerd voor wat ik betaald heb: aluminium met carbon vork en mechanische schijfremmen, grootste concessie is de ietwat teleurstellende groep van Microshift met 2x8 versnellingen (50/34 voor, 11-34 achter).

Intussen de smaak helemaal te pakken en dus begin ik uit te kijken naar een betere racefiets, veeleer in de richting endurance/all-round. Budget is 1500 à 2500 euro en bij meerdere fietsfabrikanten vind je daar leuk spul voor: carbon frame (of hoger gamma aluminium) en een degelijke groep (105 of zelfs al Ultegra) met hydraulische schijfremmen. De Trek Domane SL 4 en Emonda ALR 4 zien er bijvoorbeeld erg aardig uit.

Ik vrees alleen dat de groepen die standaard met dat soort fietsen komen (meestal 50/34 voor en iets van 11-28 achter) iets te zwaar voor me zijn. Ik woon en fiets meestal in heuvelachtig gebied, wil liefst ook klaar zijn voor nog sterkere heuvels (Ardennen) en bescheiden bergen, maar heb zo'n 90 kg omhoog te hijsen. Met m'n huidige fiets kan ik in theorie een klein verzet rijden (34x34) maar op steile hellingen van 7% en meer volstaat dat niet altijd en moet ik echt moeite doen om niet stil te vallen. Tegelijkertijd zijn hier ook genoeg vlakke stukken te vinden waar ik aardig kan doorrijden en dan is het grotere verzet welkom.

Je zou kunnen argumenteren dat een lichtere fiets, een echt goede groep zoals 105/Ultegra en zelf misschien een paar kilo minder sowieso al een pak lichter zullen rijden dan wat ik nu gewend ben, maar is het echt zo rooskleurig? Komt 34x34 op een relatief zware fiets met goedkope groep enigszins in de buurt van 34x28 op een lichte fiets met degelijke groep?

Het liefst van al zou ik voor een triple crankstel gaan om vooraan een blad van 30 te hebben, maar die lijken intussen helemaal passé - bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra en er worden ook amper nog fietsen standaard mee aangeboden, dus dan zit ik al met een (duurdere) fiets op maat én onzekerheid over de toekomstbestendigheid van de groep.

Advies en ervaringen erg welkom!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 sep 2020 18:39

Dan laat je door de fm toch een andere cassette monteren.
Op een Domane zit standaard een 50/34 trapstel en een 11-34 cassette.
Een Domane SL5 (advies 2699 Euro - 25% korting) valt ruim binnen je budget.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 22 sep 2020 18:44

Ik denk dat jou huidige frame misschien niet eens zo zwaar is maar met name de afmontage wielen stuur zadel en pen lekker doorwegen.
Staar je niet blind op die 34 of 30 achter die kan je er vast wel bij knutselen.
Koop wat je mooi vindt en ik zou momenteel helemaal geen nieuwe of andere fiets kopen even de "Kooprona" uitzitten is eurotechnisch handiger.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 sep 2020 18:46

+1 voor Lcsmet.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 22 sep 2020 18:58

Je kunt ook kijken naar een gravelracer met een supercompact 46-30 crank en 11-34 cassette
Om bij Trek te blijven, de Checkpoint

0475
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 22 sep 2020 20:24

Weet je zeker dat je niet wat meer km's/trainen moet?

Ben zelf momenteel ook 90Kg ( bouwjaar 1963). In april van dit jaar min of meer van trekkingfiets naar racefiets overgestapt. Fiets met 52-36 en 11-34.

Begonnen met een matige conditie. Had in het begin het idee dat ik met 36-34 nog te zwaar moest trappen en met hoop en al boven kwam. Inmiddels hoef ik op lopers als de Slingerberg, Bemelerberg, Loorberg echt niet meer terug naar de 34 en lukt het met de 27 inmiddels ook om boven te komen.

En verder, zoals de vorige posters ook schreven: als een fiets ziet die je bevalt en binnen je budget valt dan zal de FM denkelijk niet moeilijk doen om er een 11-34 op te zetten als die er niet op zit.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 22 sep 2020 20:47

Als je graag met een 34 achter wil rijden is dat natuurlijk zo geregeld bij de FM. Met een beetje geluk gewoon kosteloos. En een iets lichtere fiets ga je echt niet heel veel harder van.

Zelf denk ik dat het gewoon een kwestie is van iets meer fietsen, wordt je vanzelf sterker van. Zelf ben ik ook (bijna) 90 kilo en kom met een 34x28 echt (makkelijk) overal boven, Van de steile Ardennenklimmen tot de Alpen.

Wat ik zelf een groot nadeel vindt van een 34 is dat de stappen tussen de kransjes zo groot zijn. Daarom rij ik in Nederland liever met een 11x25 een plaats er voor de bergen een 11x28 op.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 sep 2020 11:10

Een fiets aanpassen naar 34/34 is een kleine moeite. Kan vaak af fabriek gemonteerd worden of anders met een kleine aanpassing door de FM.
Indien gewenst is met wat aanpassingen 34/40 (v/a) ook mogelijk.
Koop een fiets die je mooi vindt en pas die aan aan je wensen.

Bremel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2020 17:20

Bremel 23 sep 2020 11:38

Bedankt voor alle reacties en nuttige info! Hierbij wat antwoorden.

- Het liefst zou ik eigenlijk nog iets kleiner dan 34x34 willen kunnen (precies om nog steiler aan te kunnen dan waar het nu al krap is), maar ik begrijp dat de mogelijkheden dan heel beperkt worden. De supercompact 46-30 zoals die op sommige gravelbikes te zien is, is misschien wel een optie - bedankt voor de tip, dit ga ik zeker verder bekijken.

- Als dat 'm niet wordt, zou ik inderdaad minstens een cassette 11-34 monteren op de nieuwe fiets. Ik ga ervan uit dat het lagere gewicht van de hele fiets plus de (veel) betere kwaliteit van de groep toch al een verschil maakt. Ik kan die cassette in principe ook prima zelf monteren (ik doe nu bijna alles zelf), maar misschien is dit wel het goede moment om een goede FM te zoeken. Onderhoud en montage van een Decathlon-fiets van 500 euro is toch nog iets anders dan bij een carbon fiets van 2000+ euro met hydraulische remmen. Kun je bij de gemiddelde FM ook die 20-25% korting krijgen op de adviesprijs?

- Ik fiets al redelijk wat, dit jaar zal ik alleen al op de racefiets aan zo'n 4000 km komen met zo'n 15.000 à 20.000 hoogtemeters. Bij vlakke ritten haal ik gemiddeld 27 à 30 km/h, in heuvelachtig gebied zit het ergens tussen 23 en 27 km/h. Is natuurlijk niets in vergelijking met sommige die-hards, maar tijd om nog meer te rijden heb ik helaas niet. Ik denk dat het gewicht de grootste rol speelt in die lastige klimmetjes, maar even 10 kg afvallen is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan. :cry:

- Er zit geen haast achter, ik heb pas nog een nieuwe bracket/cassette/ketting op m'n huidige fiets gemonteerd en wil die zeker nog op rijden. Qua timing wordt het dus veeleer iets voor volgend jaar. Zijn de prijzen zo hard gestegen in coronatijd? Heb het niet echt opgevolgd.

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 23 sep 2020 11:56

Misschien een idee om te kijken naar een triple crankstel (kleinste blad 30-tands) in combinatie met 34-tands cassette achter? Dit geeft naar mijn idee toch wel het kleinst mogelijke verzet op een racefiets zonder heel veel concessies te doen. Voor zover ik weet zit dat tegenwoordig niet meer als standaard op fietsen in jouw prijsklasse maar later monteren moet vaak wel mogelijk zijn. Je zou er bij een fietsenmaker eens naar kunnen vragen. Het is misschien niet de makkelijkste manier maar geeft uiteindelijk wel een erg laag verzet!

Zo iets als dit bijvoorbeeld:
https://www.mantel.com/shimano-tiagra-4 ... dMQAvD_BwE
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Bremel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2020 17:20

Bremel 23 sep 2020 12:51

Dat was inderdaad m'n eerste idee, maar dan zit je al in een heel andere groep (Tiagra ipv de toch duidelijk betere 105 of Ultegra) en onzekerheid in de toekomst. In de vorige reeks had 105 ook nog een triple en die is er nu uit.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 sep 2020 13:06

Zo maar een triple en dan 34t cassette steken gaat ruimschoots over de derailleur capaciteit.
Een 30x30 icm net triple kan met goed fatsoen nog, maar groter gast problemen geven.

Plaats reactie