Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schijfremmen of velgremmen

Snarfie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2019 19:09

Snarfie 17 sep 2020 16:13

Leek mij tot voor kort duidelijk met name in de bergen. Echter tot mijn verbazing zie ik Roglic Dumoulin Jumbo team dus + de gehele INEOS ploeg zo'n beetje de twee top teams met velgremmen rijden ja ook in de bergen. Vermoed dat die gasten weinig remmen en als het fout gaan met schijfremmen niet even snel van wiel kunnen wisselen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 sep 2020 16:20

Het heeft puur met gewicht te maken. Zowel de fiets van TJV als INEOS is niet op 6.8 kg te krijgen met schijven. Bij andere teams is dit wel mogelijk. Beide teams moeten zelfs nog meer doen om de boel op gewicht te krijgen. Bij INEOS gebruiken ze peperdure Lightweight wielen. Bij TJV een Corima voorwiel en een speciale paintjob.

Remmen doen profs niet veel, en ze wegen ook nog eens heel weinig. Voor een prof hebben discs geen voordelen, en vooral nadelen: meer draaiend gewicht, meer totaalgewicht, lastiger bij wielwissel en minder aerodynamisch.

Volgend jaar rijdt TJV met Cervelo en dan ook gewoon met schijfremmen. Uiteindelijk bepaalt de sponsor maar als de fiets niet licht genoeg is dan mogen de teams meestal toch velgremmen gebruiken.

Snarfie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2019 19:09

Snarfie 17 sep 2020 20:34

havana schreef: 17 sep 2020 16:20 Het heeft puur met gewicht te maken. Zowel de fiets van TJV als INEOS is niet op 6.8 kg te krijgen met schijven. Bij andere teams is dit wel mogelijk. Beide teams moeten zelfs nog meer doen om de boel op gewicht te krijgen. Bij INEOS gebruiken ze peperdure Lightweight wielen. Bij TJV een Corima voorwiel en een speciale paintjob.

Remmen doen profs niet veel, en ze wegen ook nog eens heel weinig. Voor een prof hebben discs geen voordelen, en vooral nadelen: meer draaiend gewicht, meer totaalgewicht, lastiger bij wielwissel en minder aerodynamisch.

Volgend jaar rijdt TJV met Cervelo en dan ook gewoon met schijfremmen. Uiteindelijk bepaalt de sponsor maar als de fiets niet licht genoeg is dan mogen de teams meestal toch velgremmen gebruiken.
Bedankt geeft wat meer duidelijkheid.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 sep 2020 20:35

Zijn de topmodellen van de andere teams nog wel leverbaar met velgremmen!
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2020 20:52

Ik ben benieuwd of het wiel wissel probleem bij jumbo ook nog meespeelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 sep 2020 21:04

nijkie schreef: 17 sep 2020 20:35 Zijn de topmodellen van de andere teams nog wel leverbaar met velgremmen!
Achter een vraag geen uitroepteken?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 sep 2020 21:50

Sorry tekst niet nagelezen de ? zit naast het ! op mijn toetsenbord.
Hoop wel dat u de opmerking/vraag begrijpt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 sep 2020 22:22

Als vraag begrijp ik hem, als opmerking niet zo, vandaar m'n vraag.
Een antwoord heb ik niet, ik hou me niet bezig met zulke dingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 17 sep 2020 23:37

Bij de meeste merken zijn ze volledig overgeschakeld naar schijfremmen ja. Merken willen fietsen verkopen en schijfremmen zijn nu eenmaal de laatste innovatie om dat te doen.
Stel u voor dat Porte vandaag geen volgwagen achter zich heeft, ik wenste het Porte niet toe maar ik had wel eens willen zien hoe lang zo'n wielwissel had geduurd bij Mavic.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 sep 2020 08:46

Ik heb nog geen wielwissel gezien met schijfremmen, maar dat hoeft echt niet lang te duren. ( Ook niet voor een neutrale materiaal wagen) Ik ga er wel van uit dat er iets van een standaard is in de wielen dan, dus 142mm breed steekas 12mm en 140mm schijven. Als dan ook de steekas altijd met een 6mm inbus vast zit, dan is het een kwestie van een accutol erop en binnen een paar tellen heb je het wiel eruit en weer erin.

Aanvullend, denk ik dat ik mijn eigen voorwiel zo sneller zou kunnen wisselen dan met een traditionele snelspanner. Dit omdat je die ook los moet schroeven vanwege de veiligheids nokjes op de vork.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 sep 2020 08:51

Leuk in theorie, niet zo leuk in de praktijk. Andere naaf zorgt voor net iets andere plaatsing van de remschijf waardoor de aanloopt (soms heb je dit zelfs bij dezelfde naven)

Voor de gewone consument allemaal niet zo'n probleem, voor een prof wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 sep 2020 09:30

Ik heb deze editie al een paar mekaniekers met de slagboormachine in de hand zien staan prutsen, uiteindelijk toch maar fietswissel in alle paniek.

Zou je in alle haast de schroefdraad of de steekas kop zodanig kunnen beschadigen met die accuschroefmachine dat de steekas naar de klote geholpen wordt? (ik heb geen fiets met steekassen, oprechte vraag...)

Plaats reactie