Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Test ontvetters.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 sep 2020 14:55

Ik maak mijn ketting al jaren schoon met lampenolie,lampenolie in een kettingreiniger paar keer ronddraaien afspoelen en van binnen en van buiten schoon.Leuk al die sprays en een doek er langs halen maar inwendig blijft de troep zitten en slijten je bladen en cassette net zo hard.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 08 sep 2020 18:16

Glazen pot van de augurken, ketting van fiets halen, beetje wasbenzine en schudden, laten drogen, monteren, smeren en klaar. Test doorstaan?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2020 18:32

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

De weg van Dasty is een hele fijne vind ik. Kan je ook zonder schaamte door de gootsteen mikken. 1:1 verdunnen met water, dan kost het 3x niks.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2020 19:05

Ik heb ook een tijd Dasty gebruikt. Werkte perfect.
Nu gebruik ik meestal WD 40 en als het grondiger mag/moet lampenpetroleum.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2020 19:07

Dusty hier. 2 water : 1 Dusty qua verhouding. Soms met ultrasoon reiniger als ik lui ben (en dat ben ik meestal wel)

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 08 sep 2020 19:20

Bionet hier, ontvet prima. Ketting en cassette ruim inspuiten en vervolgens met een blokkwast 30 seconden lekker rossen, en afspuiten. Dasty ook wel gebruikt, maar omdat de zooi zo de tuin inloopt leek een biologisch verantwoord middel zoals Bionet me een betere optie.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 sep 2020 19:23

Warm sopje dreft in zo’n wasstraat ding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 sep 2020 19:28

Bij wasbenzine en lampenolie begint mijn milieubewustzijn toch wel heel erg te knagen. De vraag waar ik het antwoord niet op weet of het er voor zorgt dat mijn ketting schoner wordt, en derhalve toch langer meegaat, en of dat dan vervolgens qua productie er tegenop weegt... Vooralsnog gewoon de bionet wijze dus toch maar.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 sep 2020 19:30

nijkie schreef: 08 sep 2020 14:55 Ik maak mijn ketting al jaren schoon met lampenolie,lampenolie in een kettingreiniger paar keer ronddraaien afspoelen en van binnen en van buiten schoon.Leuk al die sprays en een doek er langs halen maar inwendig blijft de troep zitten en slijten je bladen en cassette net zo hard.
Je idee is okee, maar lampenolie doet dat (inwendig reinigen) ook niet bepaald goed, daarom gebruik ik dat al jaren niet meer.
Makkelijk te tsjekken door even de sluitschakel los te halen na de reinigingsbeurt en te kijken wat je nog aan zwart ziet....
Dasty met heet water doet het wat beter.
Overigens worden citrus-ontvetters als Dasty door sommige fabrikanten (van SRAM weet ik het zeker) afgeraden omdat het metaal lichtjes aangetast zou worden.
Op een Duits forum kreeg ikl de wind van voren na m'n melding dat ik dat wel eens gebruik....
De Duitsche medemens krijgt het Spaans benauwd van dingen die niet door Hersteller worden "freigegeben"...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 08 sep 2020 19:36

Keezx schreef: 08 sep 2020 19:30
nijkie schreef: 08 sep 2020 14:55 Ik maak mijn ketting al jaren schoon met lampenolie,lampenolie in een kettingreiniger paar keer ronddraaien afspoelen en van binnen en van buiten schoon.Leuk al die sprays en een doek er langs halen maar inwendig blijft de troep zitten en slijten je bladen en cassette net zo hard.
Je idee is okee, maar lampenolie doet dat (inwendig reinigen) ook niet bepaald goed, daarom gebruik ik dat al jaren niet meer.
Makkelijk te tsjekken door even de sluitschakel los te halen na de reinigingsbeurt en te kijken wat je nog aan zwart ziet....
Dasty met heet water doet het wat beter.
Overigens worden citrus-ontvetters als Dasty door sommige fabrikanten (van SRAM weet ik het zeker) afgeraden omdat het metaal lichtjes aangetast zou worden.
Op een Duits forum kreeg ikl de wind van voren na m'n melding dat ik dat wel eens gebruik....
De Duitsche medemens krijgt het Spaans benauwd van dingen die niet door Hersteller worden "freigegeben"...
Ik heb wel eens bij een niet oem-er gewerkt, die voet aan de grond probeerde te krijgen in Duitsland. Hier in Nederland gaan bedrijven gewoon voor de laagste prijs, of voor snelheid voor een hogere prijs (wanneer bijv. productie stil licht).

In Duitsland is de oem-er heilig, of ze nu traag, duur of arrogant zijn dat maakt niet uit.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 sep 2020 09:24

Wat is er mis met gewoon een oude doek erover halen en opnieuw smeren?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 11 sep 2020 09:29

Dan maak je het oppervlak mooi schoon en blijft de rotzooi tussen de schakels gewoon zitten

Plaats reactie