Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Superior

ccc
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 07 mei 2022 09:33

gezien het bottom bracket vernieuwd werd is het goed mogelijk dat dit nieuw BB lager een defect vertoont en het gekraak veroorzaakt ..
ccc

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 07 mei 2022 11:46

Dit zit in het frame zelf. hambini (YouTube) heeft genoeg over dit soort problemen verteld. Het heeft dan ook weinig zin om een nieuw bb erin te steken.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mei 2022 12:51

hayes schreef: 07 mei 2022 08:07 Videootje. Het is echt wel heftig nu weer. Mensen draaien zich om als ik langsrij.

https://streamable.com/vii51y
Volgens mij ligt het aan het crankstel/BB lagers.

Kan je er zelf aan werken?
Zo ja, demonteer het trapstel en verdraai met de hand de lagers al eens, voel je onmiddellijk dat een lager stuk is (hapert, loopt stroef). Het kan ook aan een speling van de lagers in het frame liggen. Die demonteren vereist wel bepaalde tools. Vet kan dat (meestal tijdelijk) soelaas bieden. Lagers terug monteren met een Loctite voor perspassingen biedt een definitieve oplossing en je kan ze uiteraard nog demonteren als ze stuk gaan.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 12:59

Meestal is de passing te strak ipv te los. Helpt die loctite geen donder aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mei 2022 13:02

thestudent schreef: 07 mei 2022 12:59 Meestal is de passing te strak ipv te los. Helpt die loctite geen donder aan.
Als de passing te strak is gaat het echt niet gaan kraken hoor, of het moet zo erg zijn dat je 't frame beschadigt. Maar dat heb ik nog nooit geweten. Kraken komt dikwijls door de (minieme) speling van lager in frame. ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 14:28

Jawel, als de passing te strak is zijn je lagers in no time verrot. En nog veel vaker is het gewoon de uitlijning links rechts de gaten gewoon niet recht tegenover elkaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 07 mei 2022 14:35

Ik denk het gevonden te hebben (onder voorbehoud).
Ik denk dat het het zadel zelf was. Een Specialized Power Comp zadel. Als ik het in m'n handen neem en plooi, kraakt het.
Ik heb nu de Chinese versie gemonteerd en 5 minuten kraakvrij gefietst.
Een langere testrit zal moeten uitwijzen of het niet terugkeert na een tijdje maar ik ben optimistisch.

Merci voor het meedenken iedereen! :winkthumb:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mei 2022 15:50

thestudent schreef: 07 mei 2022 14:28 Jawel, als de passing te strak is zijn je lagers in no time verrot. En nog veel vaker is het gewoon de uitlijning links rechts de gaten gewoon niet recht tegenover elkaar.
Het gaat over een BB lager die geperst met buitenkant in het frame zit, geen balhoofdlager ofzo die los is het balhoofd ligt en aan voor- en achterkant belast wordt. Een lager heeft een stalen behuizing, buitenkant, die ga je echt niet in gort rijden omdat die te strak in het frame zou zitten hoor.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mei 2022 15:51

hayes schreef: 07 mei 2022 14:35 Ik denk het gevonden te hebben (onder voorbehoud).
Ik denk dat het het zadel zelf was. Een Specialized Power Comp zadel. Als ik het in m'n handen neem en plooi, kraakt het.
Ik heb nu de Chinese versie gemonteerd en 5 minuten kraakvrij gefietst.
Een langere testrit zal moeten uitwijzen of het niet terugkeert na een tijdje maar ik ben optimistisch.

Merci voor het meedenken iedereen! :winkthumb:
:like:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mei 2022 16:54

TL@ schreef: 28 apr 2022 10:29 Gehad op de BMC, bleek het zadel te zijn.

Ik heb een Pro Stealth en na een tijdje bewegen de rails in de onderkant van het zadel een beetje, dat geeft gekraak dat door het carbon versterkt wordt en van overal lijkt te komen.
Beetje olie op de verbinding tussen zadelrails en zadel loste het op.

hayes schreef: 07 mei 2022 14:35 Ik denk het gevonden te hebben (onder voorbehoud).
Ik denk dat het het zadel zelf was. Een Specialized Power Comp zadel. Als ik het in m'n handen neem en plooi, kraakt het.
Ik heb nu de Chinese versie gemonteerd en 5 minuten kraakvrij gefietst.
Een langere testrit zal moeten uitwijzen of het niet terugkeert na een tijdje maar ik ben optimistisch.

Merci voor het meedenken iedereen! :winkthumb:

Om mezelf te quoten van verleden week.

Ik dacht de Speci Power ook eens te proberen omdat het Stealth zadel ook kraakt na 1-2 jaar (al mijn Stealth zadels doen dat)
Maar blijkbaar heeft de Power ook last van.
Afbeelding

hayes

hayes 07 mei 2022 17:27

Ik heb bewust zone per zone aangepakt opdat ik echt wilde weten waar het vandaan kwam.
Ik had zadelrails al ingevet, maar dat hielp niet.
Heb online ook gelezen om het uiteinde van de rails in te vetten (waar het vast zit in zadel). Voorlopig zit ie nu op de aluminium winterfiets. Zou daar minder moeten storen want minder een klankkast.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 07 mei 2022 19:49

Moraal van het verhaal. Kies AliExpress :)

Plaats reactie