Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Superior

hayes

hayes 27 apr 2022 21:38

Balhoofdlagers en bottom bracket zijn vernieuwd.
Volgens Fm zeker dat dus niet, al ga ik ze wellen even nagaan.

Fm heeft nu corona dus sowieso even geen service.

Het fietsen is er op zich niet minder om, maar het getik/kraken begint serieus op m'n zenuwen werken.

En merci. ;) :winkthumb:

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 apr 2022 22:53

Voor wat het waard is: ook gehad en bleek uiteindelijk het boutje van de zadelpenstrop te zijn, beetje montage pasta erop en opgelost.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 apr 2022 07:36

hayes schreef: 27 apr 2022 20:32
jakkel schreef: 27 apr 2022 20:23 Geperste lagers in het frame?
Pressfit idd.
Maar er zit een nieuwe in en ik ga er van uit dat FM dat als eerste bekeken heeft.
Met vorig frame nooit geen kraakje gehad.

IK ga dit weekend nog eens uitgebreid nalopen.
Ik heb vandaag voor woonwerk de winterfiets genomen om het even niet te moeten horen :roll:
Het is wel opvallend dat hij de lagers vervangen heeft en je 't nu plots hoort, dat doet me vermoeden dat het de lagers of het balhoofd zijn. Zijn de balhoofdlagers met vet gemonteerd? Ik monteer alles met vet, vorige week nog een kapotte BB lager in de MTB. Vervangen en lichtjes ingevet terug erin geperst. Steekassen droog?... Enfin, kan zoveel zijn...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 apr 2022 10:29

Gehad op de BMC, bleek het zadel te zijn.

Ik heb een Pro Stealth en na een tijdje bewegen de rails in de onderkant van het zadel een beetje, dat geeft gekraak dat door het carbon versterkt wordt en van overal lijkt te komen.
Beetje olie op de verbinding tussen zadelrails en zadel loste het op.
Afbeelding

hayes

hayes 06 mei 2022 10:08

Nog steeds niet gevonden.
Zadelpen uitgehaald, proper gemaakt, opnieuw gemonteerd met nog wat carbonpasta.
Eerste uur kraakvrij, daarna weer kraken à volonté.
Als ik op de fiets zit, remmen dichtknijp en kracht zet op de rechter crank hoor ik gekraak. Links niet.
Gisteren nog eens wat boutjes ietsje harder vastgezet, maar geen soelaas.

FM gaat nog eens mogen zoeken. Nu tot het opgelost is. Bizar dat dit pas opduikt nadat hij nieuwe frame monteerde. Dus ergens moet iets niet in orde zijn.

Knooierd
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 feb 2021 13:20

Knooierd 06 mei 2022 10:36

Niet iets in het pedaal, schoen of schoenplaatje?

hayes

hayes 06 mei 2022 13:42

Ook al bekeken. Los gemaakt, gesmeerd, weer geïnstalleerd. FM zei ook op de achterzijde van pedaal zelf wat siliconespray te doen. Ook geen oplossing helaas.
Ik heb het ook met verschillende schoenen.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 06 mei 2022 22:29

Hier ook hetzelfde probleem meegemaakt. Van alles geprobeerd zonder veel beterschap. Dan een keertje in de gietende regen belandt en het was weg :?. Ik had toen het gedacht dat het ergens van de trapas kwam ondanks dat die dus ook splinternieuw was en goed ingevet.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 06 mei 2022 23:20

fout in het frame waar het bb in zit. hoeft maar een imperfectie in te zitten en je hebt de problemen.

hayes

hayes 07 mei 2022 08:07

Videootje. Het is echt wel heftig nu weer. Mensen draaien zich om als ik langsrij.

https://streamable.com/vii51y

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 mei 2022 08:49

hayes schreef: 07 mei 2022 08:07 Videootje. Het is echt wel heftig nu weer. Mensen draaien zich om als ik langsrij.

https://streamable.com/vii51y
Heb ik sinds kort ( na 3 jaar) ook op mijn canyon. Eerste uur niets en dan begint het. Als ik dan eens op de trappers loop dan kan het ook weer een tiental minuten weg zijn voor het opnieuw begint.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 07 mei 2022 09:25

hayes schreef: 07 mei 2022 08:07 Videootje. Het is echt wel heftig nu weer. Mensen draaien zich om als ik langsrij.

https://streamable.com/vii51y
Misschien eens overwegen om een BB van Wheelsmfg/ C-Bear / Cema Bearing oid er in te zetten? Deze zijn vaak een threaded versie waardoor je cups naar elkaar toe trekt en 1 geheel maakt.

https://wheelsmfg.com/bottom-brackets.html
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie