Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 19 apr 2022 09:38

Djemz schreef: 28 mar 2022 18:34 Hoe zit het met jullie woon werk en overtraining? De zondag weer mijn eerste 100+ kilometers gedaan van het jaar en maandag en dinsdag was ik na woon werk echt kapot (17km enkele reis)
Even hier terug inpikken. Dagelijks pendelen went wel, maar tegelijkertijd raak je zelf ook gewoon dat "volledig fris" zijn er niet meer in zit wanneer je het weekend doorfietst. Mijn lange ritten in het weekend probeer ik zoveel mogelijk op zondag te plannen. In het geval dat dat niet gaat probeer ik in te schatten hoe zwaar de zaterdag rit dan net wordt. 100+ en heuvels... dan kruip ik vrijdag niet op de fiets of ik rij vanaf dinsdag/woensdag bewust rustig.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 apr 2022 07:18

Ik doe soms 3 tot 4 dagen op en neer fietsen als het kan en dan heb ik vaak al 200+ km's gereden. Dan neem ik zaterdag altijd een rustdag als ik zondag nog een rit heb gepland. Maar ik merk zeker dat ik richting het einde van de week minder fris ben.

Gisteren op en neer naar het werk. En wat doe je aan? Toch in de ochtend maar de korte broek en zomershirt met 2 extra lagen. Bijna alles wind mee dus niet te koud.... Nou....dat viel toch tegen. Ik moest na 50 minuten toch echt even opwarmen op het werk.... Terug in de middag was wel lekker op temperatuur al was er toen die wind! Maar goed, toch weer 55km gereden.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mei 2022 08:34

Heerlijk weer om WW-verkeer te doen. Gisteren met de fiets naar huis, 54km en vandaag weer met de fiets naar het werk: 50km. Hopelijk is de regen die ze morgenvroeg voorspellen straks weg dan kan ik vanmiddag en morgenvroeg nog een keer. Maar dan de korte route van 25km elk.
Ride bikes, not tanks!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 09:13

Vanmorgen heerlijk op het gemak in gewone kloffie 10 km naar kantoor op de sportieve fiets. Ik kan thuiswerken, maar met dit weer is het te lekker om voor en na het werk effe rustig van het buiten zijn te genieten.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

heinvanuffelen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2016 20:49

heinvanuffelen 18 mei 2022 17:54

Goedemiddag,

Per augustus hebben we een nieuwe woning. En die is 19k van m'n werk vandaan.

Ik wil dan zo vaak mogelijk per fiets naar m'n werk gaan. En wil om te beginnen m'n huidige gravelbike gaan gebruiken voor woon/werk-verkeer.

Maar waar ik een beetje mee zit nu, is hoe ik m'n spullen mee ga nemen.

Nu heb ik een gemiddeld rugzak die ik op m'n rug dan draag (ik fiets nu circa 3km naar m'n werk)


Nu heb ik bijvoorbeeld bij Ortlieb gekeken voor een fietsendrager (Quick Rack).
Met een mooie bijbehorende rugzak, die je dan op de fietsendrager kan hangen en op je rug

(Op m'n werk heb ik m'n rugzak ook altijd nodig, omdat ik in de openbaar vervoer werk)

Alleen nou zegt Ortlieb die fietsendrager niet te gaan gebruiken voor carbon frames.
En aangezien mijn fiets van carbon is. Wordt dat een dingetje.

Nu begin ik dus eigenlijk toch te twijfelen wat ik het beste kan doen;

Of met de rugzak op m'n rug blijven fietsen

Of is er misschien een mooi alternatief waar ik een rugzak aan een fietsendrager kan hangen. En die ook te gebruiken is voor mijn fiets van carbon.

Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie misschien nog tips..

Alvast bedankt!

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 18 mei 2022 19:17

Er zijn genoeg carbon fietsen waarop een bagagedrager gemonteerd zit.
Heb jij ook bevestigingspunten voor een drager?
Gr Roos

heinvanuffelen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2016 20:49

heinvanuffelen 18 mei 2022 20:09

Ik heb een BMC URS.

D'r zitten wel een enkele bevestiging-punt op.

Maar BMC zegt vervolgens niet welke drager kan en/of geschikt is.

Bij Ortlieb zeggen ze dan weer dat hun rekken met M5/M6 bouten bevestiging vast moeten (aan de buitenzijde van je frame)
En heeft je fiets die niet, dan kunnen er adapters op. Maar dat kan dan niet op carbon. Omdat carbon de zijdelingse krachten niet aankan.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mei 2022 21:05

Ik gebruik altijd een rugzak. Daar gaat mijn laptop in en eventueel wat eten en kleding. Maar ik probeer het altijd zo te regelen dat ik de meeste spullen met de auto vervoer en zonder rugzak kan fietsen (en mijn auto blijft dan dus vaak op het werk staan). Als ik met rugzak fiets neem ik wel altijd de kortste route naar huis. Dat is 25km.
Ride bikes, not tanks!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 mei 2022 08:58

Ik heb tijdenlang 20 hen en 20 terug gedaan met rugzak met daarin mijn hele outfit voor overdag (met schoenen), en laptop. Dat was te doen. Veel langer (soms reed ik een beetje om) was niet fijn meer. Dus een drager is geen must denk ik. Ik zou het eerst zo eens proberen.

Nu op 10km en ga nu op de gewone fiets met fietstassen, maar ook in mijn dagelijkse kloffie.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 19 mei 2022 11:10

Fiets dagelijks woon-werk op carbon racer met rugzak . Ik heb twee maten rugzak en wissel hiermee af gelieve de hoeveelheid die mee moet. In de rugtas zit altijd kleding, handdoek en paar hygiëne spulletjes om op te frissen en mijn lunch. Gaat prima en doe het al meer dan een jaar zo. Heb ook nog een hybride fiets met bagagedrager maar vind dat echt waardeloos fietsen. Moet er niet aan denken om een bagagedrager op de carbon racer te hebben.

Ik zeg gewoon lekker die rugzak uitproberen en kijken hoe dat bevalt. Overigens heb ik wel speciale fietsrugzakken van o.a. vaude en low alpine. Die dingen zitten perfect en hebben een speciaal rugpand zodat daar nog wat wind doorheen wappert en je geen zeiknatte rug krijgt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 19 mei 2022 11:16

Hier ook 2 maten rugzak: eentje om de kledij + ondergoed voor de week mee te nemen en dan een kleintje voor handdoekje en waardevolle spullen.

heinvanuffelen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2016 20:49

heinvanuffelen 19 mei 2022 11:40

Super bedankt voor jullie reacties!

Dan ga ik met een rugzak op en neer fietsen.

Bedankt!

Plaats reactie