Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 29 dec 2021 21:16

Hallo,

Ik zit er ook sterk aan te denken om over te stappen naar de fiets voor mijn woon werk verkeer. Mijn vrouw werkt op 30 km afstand. Zij zit momenteel nog in haar verlof en gaat per april pas weer werken. Tot die tijd heb ik om een ander vervoermiddel te vinden.

Ik werk vlak bij op ca 8km. Dit is een prima afstand om te fietsen, maar te kort om mijzelf in de wielrenkleding te hijsen. Daarnaast zijn er ook geen mogelijkheden om te douchen op mijn werk.

Nu zit ik te twijfelen over 3 opties :
1. Hybride fiets
2. E-bike. Dit voelt alleen als een beetje valsspelen aangezien ik voor de hobby wekelijks 100 a 200 km op de racert zit.
3. Toch weer een 2e auto. Is wel erg makkelijk en ik vraag mij een beetje af of er weersomstandigheden zijn waardoor ik toch zat wordt van het woon werk fietsen.

Op de racert fiets ik in zowel regen als vrieskou als in tropische hitte. Ik vind het allemaal wel prima. Alleen dan heb ik wel de vrijwillige keus voordat ik vertrek. Met woon werk verkeer dan moet ik.

Zijn er meer die voor deze afstand dagelijks fietsen door weer en in wind? En wat voor fiest gebruik je er bij?

hayes

hayes 30 dec 2021 09:28

Net te kort inderdaad om je in fietsoutfit te hijsen.
Voor die afstand zou ik opteren voor een hybride.
Tenzij je voor een gravelbike gaat met bagagedrager. Dan kan die ook dienen voor vrijetijdsritjes.

Afbeelding

Ik moet een goeie 19km, dus ik doe het gewoon met m'n racer, al heb ik nu wel een winterfiets gekocht met goedkope Tiagra.

Het weer stoort me meestal niet. Als je wat kan plannen, rij je niet veel in de regen.
Dacht ik tot 2021 een zeiknat jaar bleek... Maar daar is best wel goeie regenkledij voor. En als je maar 8km moet, hoeft dat geen topkwaliteit te zijn. Desnoods neem je een extra onderhempje mee of zo als je te veel zou zweten.

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 30 dec 2021 09:48

Bedankt voor de snelle reactie.

Een Gravel racer met een setje spatborden is helemaal zo raar nog niet. Bagagedrager hoeft opzich niet eens, mijn werkkleding kan ik op het werk in een kluisje wel kwijt en de rest past wel in de tas. Toen ik nog 30km van mijn werk woonde deed ik dat met de racer ook zo.

Voordeel van een Gravelracer is inderdaad ook dat hij in de vakanties nog een keer gebruikt kan worden voor een leuke gravel route.

Voordeel van een hybride is natuurlijk dat ze iets comfortabeler zijn. Bij een Gravelracer denk ik er toch weer snel aan om een fietsbroek aan te trekken. Maar voor 8km en een iets dikker zadel zou het met een normale broek ook wel te overleven zijn toch?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 dec 2021 10:36

Ik heb mijn hele schoolgaande leven en de eerste jaren daarna 12 km enkele reis gereden. En dat was in gewone kleding. Dus denk ik dat 8km ook wel lukt.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 dec 2021 12:46

8km daar start ik de auto niet eens voor.

Dat kan je feitelijk op iedere fiets doen. maar kies er zeker eentje met fatsoenlijke spatborden (helemaal rond) dan blijf je gewoon altijd droog. 8km is in gewone kleding ook prima te doen en als het regent, zoals hiervoor al aangegeven, dan zal bijna ieder regenpak je wel redden. afhankelijk van wat voor kleding je normale kleding is mss rekening houden met dat een broekspijp tegen een ketting zou kunnen komen. Dan biedt een fiets met naafversnelling je mss wat meer mogelijkheden.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 30 dec 2021 13:14

8km is op elke fiets inderdaad te doen. Alleen als de regen horizontaal gaat in plaats van verticaal dan vind ik mijn stadsfiets met nexus 8 geen hele fijne reisgenoot. Dan gaat mijn voorkeur toch naar een iets ruimer bereik en een iets sportievere zit.

Ik zit nu te kijken naar de Cube Nuroad welke eerder al is aangehaald. Dit lijkt een serieuze optie.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 dec 2021 13:54

lijkt me op zich ook een prima keuze! zeker omdat ie ook wat breder inzetbaar is.

mijn vriendin heeft ongeveer dezelfde ww afstand en doet dat op een door mij iets aangepaste versie van deze fiets:
Afbeelding

waarbij we het stuur hebben aangepast naar een bullhorn. dat het een Nexus (3 speed in haar geval) naaf is, dat maakt dan niet zo veel uit, ze zit er relatief sportief op en dat maakt het verschil..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 dec 2021 15:41

Als er maar goede spatborden op kunnen ( en dat zie ik bij bovenstaande fiets wat lastig in). Paar versnellingen zijn ook wel gewenst (tenzij het parcours overdekt/windstil en vlak is).
Niet zijken maar reiden !

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 02 jan 2022 19:37

Bedankt voor de tips. Als de winkels weer open zijn ga ik de nuroad in ieder geval testen. Alleen nog kiezen tussen de pro en de race. Ik lees veel positive berichten over de rx400 groep, ik vind 500€ ook wel een groot prijsverschil.

Tot die tijd gewoon maar met de stadsfiets beginnen en af en toe de racert.

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 02 jan 2022 19:59

Het is een nieuw jaar en ik ben op zoek naar een nieuw fietsje. Deels woon-werk verkeer en deels recreatief een paar uurtjes in de provincie fietsen. Ik heb momenteel eigenlijk een oude Koga die niet meer voldoet en ik wil iets beters. Ik twijfel echter tussen iets sportiefs en iets comfortabels. Ritjes zijn iets tussen 10-50 km vermoed ik, misschien soms langer.

In de categorie comfortabel heb ik het volgende, al zijn er vast tal van goede alternatieven.
- De Batavus Dinsdag Exclusive (https://www.mantel.com/batavus-dinsdag- ... 5b%5d=7009. Dit mag ook gewoon met derailleur zijn, maar dat lijkt me wat overkill.
- De Giant Anytour CS2 https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-2-2022 (deze kan ook evt met derailleur)

In de categorie 'sportief' kijk ik dan naar het volgende:
- De Cube Hyde Pro (https://www.12gobiking.nl/cube-hyde-pro).
- De Decathlon Elops Speed 920 (https://www.decathlon.nl/p/snelle-stads ... 10&c=ZWART)

Wat is aan te raden? Iets in mij zegt dat zo'n iets comfortabele Batavus de beste keus is, maar het sportieve trekt mij ook wel aan (die van de Decathlon vind ik verrassend mooi!), maar ik weet niet of dat te oncomfortabel wordt bij langere recreatieve ritjes.

Zijn er ervaringen hiermee en zijn er goede aanbevelingen qua fiets?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 04 jan 2022 15:18

Hoe lang is je WW-rit? Voor minder dan 10-12km enkele rit zou ik "gewoon" een stadsfiets kopen. Aantal versnellingen laten afhangen van de route en je eigen motivatie om bij winderig weer te fietsen.
Hoe vaak denk je recreatief te gaan fietsen? Ik heb bv. een 10jaar oude batavus cayuca, 24sp daar zou ik met plezier minder dan 12km WW-rit én maandelijks 50km recreatief (+- 18km/u) rondje mee doen. Ik denk dat een cayuca zowat hetzelfde moet zijn als een hedendaagse batavus finez ofzo. Laat vooral je ogen niet uitsteken door het aantal versnellingen. Op mijn stadsfiets gebruik ik hoofdzakelijk 3 versnellingen (1 voor wind/berg op, 1 voor normaal, 1 voor wind/berg af) en die ga je ook wel hebben op (bv.) een 7sp.

hayes

hayes 19 jan 2022 13:12

Omdat ik tegenwoordig telkens laptop + accesoires moet meenemen naar het werk, bovenop m'n al volle rugzak, begin ik toch overwegen om een clamp-on bagagedrager te nemen, in afwachting van de leasing commuter (ooit). Heeft iemand ervaring?

Ik merk dat de Giant wel oogjes heeft voor spatborden, dus een bolt-on rek zou ook moeten passen denk ik?

Er is echter heel veel keuze. Ook voor dit type ben ik een complete leek.

Zou dit type moeten zijn qua aansluiting
Afbeelding
Laatst gewijzigd door hayes op 19 jan 2022 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie