Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lagers achterwiel vervangen

JeffreyItaliaander
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2020 23:40

JeffreyItaliaander 25 aug 2020 19:56

Hallo!

Ik heb heel leuk mijn achterwiel uit elkaar gehaald. Body eraf, lagers eruit met een pennendrijverset, nieuwe lagers besteld. Alles ligt klaar om weer in elkaar gezet te worden. Ik heb helaas geen Bearing Press. Wel een dopsleutel set, een rubber hamer en lagervet. Ga ik deze lagers in de body en het wiel krijgen??

Hoor graag van iedereen met de gouden tip. Of natuurlijk iemand in de buurt van Den Haag met het goeie gereedschap 😂

Groetjes,
Jeffrey Italiaander

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 25 aug 2020 20:04

Leg de nieuwe lagers een dag van tevoren in de vriezer. Ze krimpen daardoor enigszins. Zo kreeg ik ze zonder extra gereedschap met de hand in de body van mijn Fulcrum R3 wiel gedrukt. Met wiellagers zou dat ook zo moeten kunnen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 aug 2020 21:02

Je kan evt je wiel nog iets opwarmen. En je lager in de vriezer zoals hierboven.

Sla nooit over je kogels. Dat wil zeggen, als je de buitenkant monteert, ook tegen de buitenkant aantikken. Niet op je binnenring slaan, want dan wordt je kracht overgebracht via je kogels.

(Of zijn het Cup-Cone lagers?)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

JeffreyItaliaander
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2020 23:40

JeffreyItaliaander 25 aug 2020 22:26

Dankjewel voor de tips. Uurtje vriezer had ik al geprobeerd, maar dat ging niet. Toen er een paar keer met de rubber hamer op geslagen (met een dopsleutel erop.) Nu is dus 1 lager, zoals je zegt, beschadigd. Heel dom.

Ze liggen nu in de vriezer. Ik ga het morgen nog eens proberen. Ik hoop zo dat ze er dan in glijden! Voor nu, dankjewel. Jullie horen van me.

Groet, Jeffrey Italiaander

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 aug 2020 06:26

De lagers in de diepvries helpt. Meer hulp ga je krijgen van het opwarmen van de naaf. Met verfföhn goed opstoken, op de lak na kun je normaal gesproken niks kapot maken daar. De lagers zou je eigenlijk zó erin moeten kunnen schuiven.
Mits de lagerpassing niet beschadigd is door de hamer-actie.
Dogma F

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 aug 2020 06:55

Of een lagerpers kopen of met een draadeind en ringen een soort lagerpers maken. Op YouTube kun wel filmpjes vinden hoe mensen het doen met een zelfgemaakte lagerpers.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 aug 2020 09:17

Met het oude lager en een snelspanner en misschien nog wat ringetjes hier en daar kun je zelf een soort pers maken. Er uit hameren lijkt me prima, maar erin zou ik toch kiezen voor persen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 aug 2020 09:49

Persje via AliX is ook niet heel kostbaar en biedt iets meer kans op succes. En ook via EU webshops is zoiets tegen redelijke prijzen te koop.
Of de LBS even aankijken. Voor 1 keertje lagers erin laten persen zal de wereld nou ook niet kosten, vermoed ik. Als je al erheen gaat met het 'kale' wiel en de lagers kant en klaar om erin te gaan. Denk dat meesten het in 3 tellen erin persen en je wegjagen als je probeert te betalen.
Dogma F

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 aug 2020 09:53

JeffreyItaliaander schreef: 25 aug 2020 19:56
Ik heb heel leuk mijn achterwiel uit elkaar gehaald. Body eraf, lagers eruit met een pennendrijverset, nieuwe lagers besteld. Alles ligt klaar om weer in elkaar gezet te worden. Ik heb helaas geen Bearing Press. Wel een dopsleutel set, een rubber hamer en lagervet. Ga ik deze lagers in de body en het wiel krijgen??
Gaat prima.
Ik gebruik geen pers , maar klop alles, maar niet met een rubber hamer, daarmee ben je zo goed als kansloos, want geen impact...
Een plastic hamer lijkt er veel op , maar werkt wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2020 13:22

JeffreyItaliaander schreef: 25 aug 2020 22:26 Dankjewel voor de tips. Uurtje vriezer had ik al geprobeerd, maar dat ging niet. Toen er een paar keer met de rubber hamer op geslagen (met een dopsleutel erop.) Nu is dus 1 lager, zoals je zegt, beschadigd. Heel dom.

Ze liggen nu in de vriezer. Ik ga het morgen nog eens proberen. Ik hoop zo dat ze er dan in glijden! Voor nu, dankjewel. Jullie horen van me.

Groet, Jeffrey Italiaander
Ik hoop niet dat je met jouw actie de passing in de naaf hebt beschadigd want dan zal je eerst met heel fijn schuurpapier de beschadiging in passing weg moeten schuren.

Om de lagers in de passing te krijgen is het voldoende om de nieuwe lagers een paar uurtjes in de diepvries te leggen ( een nacht is overdreven) alvorens deze in de met een haarföhn goed opgewarmde naaf te plaatsen. Door het temperatuurverschil zullen de lagers op zijn minst voor de helft in passing vallen want door de afkoeling tijdens het plaatsen krimpt en zetten de materialen weer uit naar hun oorspronkelijke vorm. Vervolgens is het 'simpel' om met een kunststof hamer - met rubber hamer gaat het niet - de lagers eventueel mbv een op de buitenring passende dop er verder in te drijven. Letop dat je de lagers er niet zo ver indrijft dat ze 'vast' lopen op de stuitnokken van de lageras. Is dat het geval volstaat een klein tikje met de kunststof hamer op de as om een van de lagers in de passing een fractie te verplaatsen totdat alles vrijloopt zonder speling op de as. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 26 aug 2020 21:43

Het opwarmen van je naaf help zeker in combinatie met het in de vriezer leggen van je lagers. Je body kun je gemakkelijk verwarmen in de oven, 80 graden zou meer dan genoeg moeten zijn. Weet je zeker dat je de juiste lagers hebt gekocht?

Succ6

Plaats reactie