Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vreselijke, helse, maagpijn

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 aug 2020 19:13

Leed is voor nu weliswaar geleden maar toch de vraag stellen.
Vorige week woensdag kwam ik van werk naar huis gefietst (28km, geen idioot tempo). Vlakbij huis enorme maagpijn die ineens kwam opzetten. Door de dag wel wat steken gevoeld maar niks geks. Deze maagpijn nam echt het tempo eruit en eenmaal thuis moest ik eerst 20 min zitten in de fietsenberging.
In bed gaan liggen (bezweet en wel....) en gekweld door enorme pijnscheuten in de maagstreek/buik. Niks gegeten, beetje water gedronken. Maagzuurremmers en paracetamol hielpen niet, ook niet in iets grotere hoeveelheden. Rond de avond werd de pijn niet minder, eerder meer en belde mijn vrouw de HAP waar ik snel terecht kon. Bloed geprikt, urine getest en kwam niks uit. Geen koorts, lichamelijk onderzoek bracht niks geks aan het licht. Advies gekregen voor zware pijnstiller op recept (tramadol). Dat hielp ook geen sikkepit. Dag erna eigen huisarts, doorverwezen naar SEH. Verdere onderzoeken, incl echo. Onderaan de streep niks gevonden en vrijdag weer terug voor bloedtesten. Donderdagavond was de pijn wel veruit verdwenen. Wel nog een vreemd/onbestemd gevoel in de buik maar niet echt pijn. Vanzelf ontstaan, vanzelf verdwenen. Die buikpijn was de ergste pijn die ik ooit heb meegemaakt en ben wel wat gewend.

Iemand een idee of het met fietsen te maken kan hebben? Denk zelf van niet, maar hoor graag van andere fietsers.
Dogma F

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 aug 2020 19:19

Je had het misschien ook gewoon in de auto kunnen krijgen.
Misschien gewoon een irritatie opgewekt door voorovergebogen te fietsen.
Volg het even op, het zo zo maar eens éénmalig kunnen zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 aug 2020 20:43

Ja, mogelijk. Zaterdag kleine 100km gereden zonder problemen
Dogma F

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 25 aug 2020 21:24

Nierstenen ? Als t ook een beetje uitstraalde naar je rug ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 aug 2020 21:46

beezer schreef: 25 aug 2020 21:24 Nierstenen ? Als t ook een beetje uitstraalde naar je rug ?
Geen uitstraling naar de rug, nieren slank op gevoel en op echo geen nierstenen zichtbaar.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 aug 2020 22:14

Nierstenen is een heel duidelijk gegeven. En dat ga je niet beschrijven als pijn in de maag maar eerder in de rug en links of rechts (al is de beschrijving 'de ergste pijn die je meemaakte' wel typisch nierstenen ;-)).

Hebben ze echt niet geduid wat het zou kunnen zijn?

Walter

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 aug 2020 23:12

Ik herken deze symptomen. Zelf tweemaal meegemaakt en ook zware pijnstillers gekregen want volgens de dokter waren het maagproblemen. De weekend dokter erbij gehaald (bij de tweede aanval) Deze was van oordeel dat niet de maag de oorzaak was maar waarschijnlijk de gal (stenen)Dat bleek de dag nadien te kloppen via een röntgen- onderzoek. De gal werd nadien operatief verwijderd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 aug 2020 00:33

Maagzweer.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 aug 2020 00:42

Galstenen geven pijn in de onderbuik rechts.
Maag zit hoger. Ik denk dat je een maagzweer hebt gehad. Niet perse heel ellendig want eenmaal over is het weer weg (niets chronisch dus). Wel heel pijnlijk en vervelend!!!
Tramadol helpt daar niet tegen. Maagzuurremmers wel. Beter geen nsaid’s nemen om de pijn te stillen. Niet of weinig eten, veel water drinken en uitzitten is het devies. ( er van uitgaande dat het inderdaad een maagzweer is)
Do or don’t, there is no try

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 aug 2020 07:51

NSAID's gebruik ik af en aan zo'n 30 jaar. Bechterew patiënt (chronische gewrichtsontstekingen) en 'dus' zit je aan de Diclofenac. De huisarts op de HAP gaf wel het advies om dan toch ook maar Diclofenac erbij te nemen....zucht...dat werkt juist op de maag en lijkt mij niet zo'n verstandige zet.

Vreemd dat geen van de 4 doktoren die ik zag ik goed 2 dagen ook maar aan een maagzweer dacht. Drukken op de buik gaf geen extra pijn en ook niet misselijk. Maar goed, symptomen wil niet zeggen dat iedereen altijd hetzelfde ervaart.
Goede tip, mocht het weer voorkomen.
Dogma F

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 aug 2020 10:00

Maagzweer is een bacteriologische infectie die met een testje aangetoond kan worden. (Heliobactor)

Kan het met de warmte te maken hebben?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 aug 2020 14:23

@enzzo.Bij mij geen pijnen in de onderbuik maar wel degelijk aan de maag, ik verdraagde zelfs geen lichte druk van de dokter zijn vinger. Ik mag toch aannemen dat ik weet waarover ik spreek als ik het zelf heb beleefd. :oops:

Plaats reactie