Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mobiel als fietscomputer

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 aug 2020 07:47

walter- schreef: 20 aug 2020 00:33 En een zoon zonder fietscomputer zet de smartphone in de rugzak en laat die hem met spraak op via Google maps de weg wijzen. HIj vindt ook dat die fietscomputer te duur is.
Doe ik ook wel eens als ik voor werk met de wo-we ergens heen moet. Alleen die start: hij zegt altijd: fiets naar het zuiden, maar waar is het zuiden? Altijd weer een gok. Maar meestal werkt dat prima. En google-kaarten zijn altijd up to date, meer dan de kaarten op mijn garmin.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2020 08:27

rikkert schreef: 20 aug 2020 07:47 Alleen die start: hij zegt altijd: fiets naar het zuiden, maar waar is het zuiden? Altijd weer een gok.
Dat is toch nooit een gok. De windrichtingen liggen vast.
Voor je oriëntatie, zo'n komt op in het oosten en draait via het zuiden naar het westen. Dus àls je al geen idee hebt, kijk hoe laat het is en waar de zon ongeveer staat.
Of check voor je start je Google maps kaart. Die heeft 't noorden boven. En je weet toch wel, op zijn minst globaal, in welke richting jouw route zal gaan?

En standaard plekken als je huis of je werk, en bepaalde wegen, heb je toch wel een oriëntatie idee van?

Enige plek waar je in de war raakt, als Nederlander/belg... Als je op het zuidelijk halfrond bent. Dan gaat de zon ineens via het noorden ;p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Op_de_fiets
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:22

Op_de_fiets 20 aug 2020 10:21

walter- schreef: 20 aug 2020 00:33 En een zoon zonder fietscomputer zet de smartphone in de rugzak en laat die hem met spraak op via Google maps de weg wijzen. HIj vindt ook dat die fietscomputer te duur is.
Dat is ook een goede! Ik heb draadloze oordopjes. Ik kan er makkelijk 1 in doen, zodat ik ook nog gewoon de omgeving hoor.
rikkert schreef: 20 aug 2020 07:47
walter- schreef: 20 aug 2020 00:33 En een zoon zonder fietscomputer zet de smartphone in de rugzak en laat die hem met spraak op via Google maps de weg wijzen. HIj vindt ook dat die fietscomputer te duur is.
Doe ik ook wel eens als ik voor werk met de wo-we ergens heen moet. Alleen die start: hij zegt altijd: fiets naar het zuiden, maar waar is het zuiden? Altijd weer een gok. Maar meestal werkt dat prima. En google-kaarten zijn altijd up to date, meer dan de kaarten op mijn garmin.
Dit is toch alleen bij vertrek? Dan kijk je ter plekke toch gewoon even op de kaart wat de juiste kant is? Als je navigatie gebruikt, moet je dat toch ook bekijken. Ik snap het probleem daarom niet echt.

Na het vertrek zegt hij wel gewoon steeds aanwijzingen. Ik merk wel in de auto als ik google maps gebruikt, dat hij af en toe ' links afslaan' zegt, als hij bedoeld dat je over 100 meter links af moet slaan en soms is er al een eerdere afslag... Ik ben wel eens verdwaald geraakt in de auto in een wijk, omdat ik op gehoor reed, ipv op de kaart te kijken. Heb je daar op de fiets geen last van?

Urbi et orbea
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2020 11:39

Urbi et orbea 20 aug 2020 11:42

Ben zelf erg tevreden over drybag van Topeak in combinatie met Oruxmaps als navigatie-app. Telefoon blijft sowieso droog en kan me niet herinneren dat telefoon ooit te heet is geworden.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 21 aug 2020 09:16

Onlangs op marktplaats een quadlock setje gekocht voor 30 euro. Werkt perfect en ziet er redelijk strak uit. De app die ik gebruik is bikecomputer pro, bevalt me ook erg goed.
Speed, cadence, hartslag via ant+ gekoppeld aan m'n samsung telefoon.

Ik maak er een gewoonte van om niet de hele tijd het scherm aan te laten, batterij is daardoor geen probleem.

mistraller
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jun 2020 09:42

mistraller 27 aug 2020 10:07

Op mijn vorige fiets gebruikte ik ook mijn mobiel. Als navigatie app OsmAnd en die vond ik echt geweldig. Heel goede turn-by-turn meldingen via spraak (evt met een mono BT oortje) en ik had hem zo ingesteld dat het scherm alleen aan sprong als ik moest navigeren. Telefoon zat met deze steun https://nl.aliexpress.com/item/4001108871942.htmlaan de stuurpen. Ik was er erg over te spreken. Bij nat weer gewoon een regenhoesje erom. Vastlegging van de ritdata met de app van Wahoo. Dat werd later een garmin horloge. Daarna kocht ik een nieuwe fiets met powermeter die niet werd ondersteund door mijn horloge, dus heb ik een Edge gekocht, en eerlijk is eerlijk, het ziet er wel beter uit.

Plaats reactie