Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 aug 2020 14:41

Leon1 wilde de 13-18 vervangen …….."Bij Ultegra ga ik inderdaad uit van het vervangen van de 13, 14, 15, 16 (los) en 17-18 (op 1 spider)"……. In dat geval zou ik dus een 105 cassette kopen en ipv een (verhoudingsgewijs dure) losse 17-18 spider niet alleen de 13-16 maar ook de 17-18 vervangen door losse 105 kransen. En/en dus. Gewoon het complete 13-18 bereik vervangen door de kransen uit een 105 cassette.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 aug 2020 08:04

Dan let je inderdaad wel heel erg op de centen. Ik let meer op de grammen :mrgreen: Als DA en Ultegra dezelfde verdeling van de spider hadden gehad dan zou ik zeker de grootste kransen van DA nemen aangezien ik die maar heel weinig gebruik.

Maar we raken off-topic: we hebben nu toch wel vastgesteld dat er voldoende opties zijn om nog jaren van een 11-23 te blijven genieten. :D
Ride bikes, not tanks!

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 07 aug 2020 21:57

leon1 schreef: 07 aug 2020 08:04 Dan let je inderdaad wel heel erg op de centen. Ik let meer op de grammen :mrgreen: Als DA en Ultegra dezelfde verdeling van de spider hadden gehad dan zou ik zeker de grootste kransen van DA nemen aangezien ik die maar heel weinig gebruik.

Maar we raken off-topic: we hebben nu toch wel vastgesteld dat er voldoende opties zijn om nog jaren van een 11-23 te blijven genieten. :D
Naast een hele hoop nuttige en minder nuttige tips en meningen heb ik nog niemand het antwoord zien geven op de eigenlijke vraag.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 08 aug 2020 08:24

Aangezien hier bij mijn weten niemand bevoegd is interne Shimano bedrijfsstrategieën voor de middellange termijn te openbaren, zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Vorsprung durch Pedantik

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 aug 2020 14:10

In mijn eerste reactie geef ik wel aan dat ik denk dat die eruit gaat en er ook bv bij een 12sp geen 11/25 gaat komen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 aug 2020 14:23

wasbeer2006 schreef: 08 aug 2020 14:10 In mijn eerste reactie geef ik wel aan dat ik denk dat die eruit gaat en er ook bv bij een 12sp geen 11/25 gaat komen.
IK vrees er ook voor.
Als je bij de concurrenten kijkt wat die als "race" cassettes in hun gamma hebben.
Campagnolo heeft volgende 12-speed cassettes
- 11-29
- 11-32
- 11-34

Sram heeft volgende 12-speed cassettes
- 10-26
- 10-28
- 10-33
- 10-36

Rotor heeft volgende 12-speed cassettes
- 11-36
- 11-39
- 11-46
- 11-52
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 aug 2020 20:59

Lcsmet schreef: 03 aug 2020 17:34
NuitKor schreef: 03 aug 2020 17:03 Nadeel met 12/25 is dat je met koersen voor de wind soms toch echt 53 of 52-11 nodig hebt. Het is niet vaak, maar als je hem nodig hebt, is het wel fijn dat hij erop zit.
Ik rij geen koersen en met 50/12 kan ik in de wielen toch een tijdje 50 km/u rijden.
De beperkende factor zit meer in mijn benen dan bij de gemonteerde 12 achteraan. :)
Ik rijd soms zondags met de wielertoeristen ritten tegen 40 gemiddeld, achteraan moet je dikwijls bijbenen tegen 55 per uur. Ik rijd ook met 50/34 en een 12/25 cassette. Nog nooit iets tekort gekomen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 aug 2020 21:59

jakkel schreef: 08 aug 2020 20:59
Lcsmet schreef: 03 aug 2020 17:34
NuitKor schreef: 03 aug 2020 17:03 Nadeel met 12/25 is dat je met koersen voor de wind soms toch echt 53 of 52-11 nodig hebt. Het is niet vaak, maar als je hem nodig hebt, is het wel fijn dat hij erop zit.
Ik rij geen koersen en met 50/12 kan ik in de wielen toch een tijdje 50 km/u rijden.
De beperkende factor zit meer in mijn benen dan bij de gemonteerde 12 achteraan. :)
Ik rijd soms zondags met de wielertoeristen ritten tegen 40 gemiddeld, achteraan moet je dikwijls bijbenen tegen 55 per uur. Ik rijd ook met 50/34 en een 12/25 cassette. Nog nooit iets tekort gekomen.
Dan rij je dus met een 50x12 met een cadans van 105 rpm om 55 per uur te rijden. Dat is in een koers gewoon niet ideaal.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 aug 2020 06:55

Bovenstaande is dat je vanuit een bocht optrekt naar 55km/u om bij de groep te blijven, daarna rijd je weer zo'n 40km/u op het rechte stuk.
Dus kom je met 50/34 en 12/25 idd niks tekort, je rijd nl niet constant 55km/u, want dan zou ik een licentie aanvragen en bij de profs gaan fietsen!
Ik rij zelf ook met die combi en kom dus ook niks tekort. ;)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 aug 2020 12:44

Ik ga een 12-25 105 cassette kopen en kijken of mij dat bevalt. Misschien hebben jullie gelijk. In criteriums zal ik de 11 toch niet missen. Als niet bevalt is het prima voor de trainingswielen of winterfiets.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 10 aug 2020 07:00

scottpch schreef: 09 aug 2020 06:55 Bovenstaande is dat je vanuit een bocht optrekt naar 55km/u om bij de groep te blijven, daarna rijd je weer zo'n 40km/u op het rechte stuk.
Dus kom je met 50/34 en 12/25 idd niks tekort, je rijd nl niet constant 55km/u, want dan zou ik een licentie aanvragen en bij de profs gaan fietsen!
Ik rij zelf ook met die combi en kom dus ook niks tekort. ;)
Inderdaad, zo is dat. :winkthumb:

Plaats reactie