Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mantel R50 TLR wielset

Westen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2020 09:34

Westen 30 jul 2020 09:45

Ik heb in December 2019 het wielset Mantel R50 TLR KB2018001 gekocht van Mantel
Na 5 maanden zit er speling op het achterwiel (wiebelt in frame)
Vervolgens het garantieproces doorgelopen van Mantel.
Het Antwoord: We hebben de garantie aanvraag in goede orde ontvangen en het achterwiel beoordeelt.
De speling op het wiel komt door het design van het wiel dit hoort bij het wiel, als ik de lagers voel, lopen die ook wat rauw aan, het kan zijn dat de
speling daardoor wat erger is geworden. Als je de lagers laat vervangen kan het zijn dat de speling wat minder wordt maar dit kunnen we niet garanderen.

Kortom: ze verkopen dus een wielset waar speling op hoort te zitten. (is het design) Heel vreemd, wie ontwerpt er nou wielen waarbij speling standaard is.
Dit staat niet in de beschrijving van het wielset. Als het in de beschrijving had gestaan had ik deze wielset niet eens gekocht!
Dit is geen garantie maar oplichterij. m'n hard verdiende centen door m'n neus geboord.
https://www.mantel.com/mantel-r50-tlr-racefiets-wielen

Heeft iemand hier dezelfde ervaring met deze wielset en de schandalige service van Mantel?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 jul 2020 11:57

Zo, dat is idd niet echt netjes van Mantel.
Waarschijnlijk zijn de lagertjes gewoon aan het verslijten.
Het lijkt me dat als dit na 5 maanden al voorkomt, je ook hierop gewoon garantie moet krijgen.
Het moet voor hun toch niet al te moeilijk zijn om een paar lagertjes te vervangen.
9 op 10 is het probleem dan opgelost want ik veronderstel dat de wielen geen speling hadden in nieuwstaat.
Als het eigen was aan het design, hadden ze altijd speling gehad.

Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat er nog problemen zijn geweest met deze wielen.

Westen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2020 09:34

Westen 30 jul 2020 13:07

Net een email terug van mantel via een trustpilot review. uiteindelijk een alternatief wielset aangeboden gekregen als ruil. Worden kosteloos opgestuurd als ik mijn defecte wielset retour stuur.
Toch netjes opgelost uiteindelijk.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 jul 2020 14:36

En weer verlaat een tevreden klant het pand... (forum).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jul 2020 16:11

Joseba schreef: 30 jul 2020 14:36 En weer verlaat een tevreden klant het pand... (forum).
Maar deze heeft niet enkel een "klaag topic" geopend maar ook even netjes laten weten dat Mantel het gaat oplossen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jul 2020 17:47

Lijkt me ook niet. Lijkt me wel onlogisch om dat al na 5 maanden te hebben.
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 jul 2020 09:41

Industrielagers zijn niet altijd superstrak afgesteld. Een fractie speling is beter dan te strak heeft iemand die er verstand van heeft me wel eens verteld. Maar ja een fractie is natuurlijk een rekbaar begrip.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 31 jul 2020 11:09

jsparie schreef: 31 jul 2020 09:41 Industrielagers zijn niet altijd superstrak afgesteld. Een fractie speling is beter dan te strak heeft iemand die er verstand van heeft me wel eens verteld. Maar ja een fractie is natuurlijk een rekbaar begrip.
Bij de wat goedkopere naven met een eenvoudig aluminium afstandbusje tussen de lagers heb ik ook wel gemerkt dat je de lagers beter niet te strak tegen dat busje kunt persen. Dat afstandbusje moet licht tussen de lagers klemmen dan loopt de naaf het beste. Hele lichte speling kan dan wel het gevolg zijn. Dit is niet erg en mogelijk bedoelt Mantel dit. Maar ik weet niet welke naven er in die wielen zitten.

Bij de goedkopere en vooral de hele lichte naven (Tune bijvoorbeeld) verdwijnt die lichte speling als je het wiel in het frame vastzet of door de snelspanners/steekas wat strakker te zetten.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 31 jul 2020 13:01

Lcsmet schreef: 30 jul 2020 16:11
Joseba schreef: 30 jul 2020 14:36 En weer verlaat een tevreden klant het pand... (forum).
Maar deze heeft niet enkel een "klaag topic" geopend maar ook even netjes laten weten dat Mantel het gaat oplossen. :)
Eens, toch vermoed ik een verder zeer beperkte bijdrage aan het forum.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2020 13:15

Maatwielen schreef: 31 jul 2020 11:09
jsparie schreef: 31 jul 2020 09:41 Industrielagers zijn niet altijd superstrak afgesteld. Een fractie speling is beter dan te strak heeft iemand die er verstand van heeft me wel eens verteld. Maar ja een fractie is natuurlijk een rekbaar begrip.
Bij de wat goedkopere naven met een eenvoudig aluminium afstandbusje tussen de lagers heb ik ook wel gemerkt dat je de lagers beter niet te strak tegen dat busje kunt persen. Dat afstandbusje moet licht tussen de lagers klemmen dan loopt de naaf het beste. Hele lichte speling kan dan wel het gevolg zijn. Dit is niet erg en mogelijk bedoelt Mantel dit. Maar ik weet niet welke naven er in die wielen zitten.

Bij de goedkopere en vooral de hele lichte naven (Tune bijvoorbeeld) verdwijnt die lichte speling als je het wiel in het frame vastzet of door de snelspanners/steekas wat strakker te zetten.

Groet,

Hans
Bedoel je met busjes gewoon die hele dunnen (tune) shims.
Tune doet dat standaard af fabriek. Bij BV een lefty naaf weet je vrijwel zeker dat je moet gaan shimmen om de speling weg te krijgen.

Een beetje speling is overigens geen enkel probleem, omdat voelen via een forum nog wat lastig is weten we niet hoeveel het is. Maar maak je niet druk als je iets voelt als je het wiel beweegt liever iets speling dan te weinig.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 31 jul 2020 16:33

Bedoel je met busjes gewoon die hele dunnen (tune) shims.
Tune doet dat standaard af fabriek. Bij BV een lefty naaf weet je vrijwel zeker dat je moet gaan shimmen om de speling weg te krijgen.
Nee, dat bedoel ik niet

Hans

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 jul 2020 17:42

Joseba schreef: 30 jul 2020 14:36 En weer verlaat een tevreden klant het pand... (forum).
Waarom bespreek je je verwachtingen naar het forum toe niet met de eigenaar van het forum ipv iedere nieuwe leden onbeschoft aan te vallen?

Plaats reactie