Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

regen racefiets (frame) ideeen ?

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 03 jan 2022 13:47

DDX schreef: 30 dec 2021 21:18
thestudent schreef: 30 dec 2021 20:39 Die spatborden zijn echt veel te kort zo.
Achter is prima en voor ga ik verlengen met spatlap ;)
Sinds oktober heb ik ook een Canyon Grizl met spatbordenset. In gebruik als slechtweerfiets en voor onverhard.
Voorspatbord is in de praktijk idd te kort. Crank en voeten worden alsnog smerig ;)

Ik had al eens rondgekeken voor een elegante spatlap. Nog niet echt iets gevonden dat er nog wat acceptabel uit ziet, ben benieuwd wat je uiteindelijk koopt!

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 jan 2022 15:00

Verlengen een uitgeknipte bidon/plastic fles ? Functie over uiterlijk.
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 03 jan 2022 20:04

De SKS Speedrockers komen vooraan ook een stuk lager. Die houden benen en voeten echt wel proper.
Achteraan ook niet echt lang, maar ik rij zo goed als nooit in groep.
Wel geen vaste spatborden, maar eens ze goed zitten, laat ik ze meestal ook gewoon lang zitten.

Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jan 2022 20:29

@thestudent; spatborden zijn ontworpen/gemaakt door http://www.curana.com/ trouwens

@joris3p / @rubik ; ik heb deze gezien ; https://rawmudflap.uk

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 03 jan 2022 22:42

Mooiste en stevigste die ik tot op heden heb gehad zijn de Buddyflaps https://buddyflaps.com/

Beste dekking had ik met de SKS Longboards, Bleumels met Buddyflaps werken ook uitstekend.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 jan 2022 08:57

Op mijn Specialized Diverge zitten originele "plug and play"spatborden van Specialized. Zitten met kleine inbusboutjes vast aan frame. Zitten er al paar jaar op en blijven altijd zitten. Heel goed systeem, maar wel allen geschikt voor Diverge ivm voorbereiding in frame. Als er interesse is dan hoor ik het graag, want hij is te koop. Specialized Diverge uit 2016, Dirty White me diverse updates. Heeft 5 jaar lang perfect voldaan als woon-werk fiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2022 09:56

thestudent schreef: 30 dec 2021 22:41 Zelfs met spatlap te kort. En achter is voor jezelf oke, maar je fietsmaten hebben er geen drol aan. De engineer die dit ontworpen heeft moet ritueel geofferd worden aan de wielergoden. Echt schandalig slecht gedaan, alsof die zelf nog nooit in de regen gefietst heeft. Ook je achterwiel werpt nog genoeg naar voren onder het spatbord door. Mocht er een voorderailleur op zitten dan komt die alsnog volledig vol met meuk.
Een setje sks roadracers met rubbers is minstens zo effectief als deze set.

Dit is mijn setup op de mason bokeh. In de winter gravel ik verder niet, dan gaat de hardtail mtb toch vaak beter door de modder. Dit is in mijn mening net aan lang genoeg voor :roll: En de achterspatlap zit een beetje creatief, maar dat ging niet anders. Dit is een standaard set sks bleumels met fahrer spatlappen.
bokehwinter - Copy.jpeg
Kom je niet een keer in de problemen met je schoenen? In uitzonderlijke geval van langzaam rollen en scherpe bochten maken (dus bij vertrek/aankomst). Daar had ik op een gegeven moment last van bij mijn wind, met spatbord voor, toen ik spd pedalen gemonteerd had (normaal met flat pedals geen issue). Uiteindelijk opgelost met asverlengers op de pedalen.
Heeft natuurlijk ook met je schoenmaat te maken (maatje 46 is groot, maar niets extreems naar mijn mening). En de afstelmogelijkheden van je schoenplaat onder de schoen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2022 10:14

Het is een gravelbike, dus de front center is iets langer dan op een racefiets. Er is op zich genoeg ruimte. Want als je 45mm gravelbanden monteert, neem je die ruimte van het spatbord eigenlijk ook. Dus mijn front-center zal wel langer zijn dan op de wind fietsen. Op mijn vorige winter-racefiets had ik dit probleem ook wel. Overigens zijn deze spatlappen van zeildoek dus vrij flexibel. Dus dat is niet per se meteen onveilig. Overigens is het probleem een stuk kleiner dan je denkt, want in de praktijk draai je vrijwel nooit zo kort. Schoenmaat 45 hier hoor.
Laatst gewijzigd door thestudent op 04 jan 2022 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 jan 2022 10:18

Je merkt het vooral bij opstappen of als je bij een stoplicht stilstaat oid.
Grotere wielbasis helpt, maar als je schoenplaatjes ver naar achtereren staan heb je er eerder last van.

Maar zelfde heb je zonder spatborden dat je schoenen wel eens tegen voorband aankomen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2022 10:24

Ik ken het op andere fietsen wel hoor, mijn stalen Bioracer racefiets heeft zo een rare geo, dat ik daar wel overlap met het wiel. Mijn plaatjes staan gewoon normaal, niet ver naar voren of achter, net iets voor t midden van de streepjes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 jan 2022 10:41

Mijn schoenplaatjes staan zo ver mogelijk naar achteren en maat 46/47 dus dan heb je er wat meer last van :)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 04 jan 2022 13:25

Hier zelfs last met de schoenplaatjes helemaal vooraan, schoenmaat 46/47 en een trek checkpoint AL4. Dat is trouwens 1 van mijn grootste ergernissen aan mijn Checkpoint AL. Moest ik die keuze opnieuw mogen maken dan had het of een checkpoint ALR geworden of iets compleet anders.

Plaats reactie