Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BSA 30 met Zrace RX Vitus Project

Guidon
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:47

Guidon 05 jul 2020 17:44

Dag iedereen,

Momenteel ben ik bezig aan de opbouw van een Vitus TT bike. Dit met enkele materialen die ik al eventjes op stock had liggen.
Bij de montage van de crank (Zrace RX 148mm Qfactor) in combinatie met Zitto ceramic bearings BSA30) merk ik dat er nog een kleine speling van 5.0-5.5 mm aanwezig is tov de lagers.

Ik heb hier en daar gelezen dat er spacers bestaan voor de speling weg te werken. Echter wil ik wel nog even verifieren welke spacers ik hier dien te plaatsen om dit correct af te werken.

Alvast dank voor jullie hulp.

Mvg
Martin
Bijlagen
foto1.jpg
foto 3.jpg
foto 2.jpg

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 jul 2020 20:43

Even uitmeten als de crank in het midden staat. Je kan ook de aslengte opmeten en ook de breedte van het bottombracket nu de lagers zijn gemonteerd. Het verschil heb je aan spacers nodig. Als het aan beide kanten 2,5mm is zou ik wellicht kiezen voor een ring achter je lagers.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ts-p12896/

Wil je tussen de lagers en crank een ring dan misschien heb je iets aan de Cannondale BB30 spacer kit.

https://r2-bike.com/CANNONDALE-Spacer-K ... -KP483-X_1

Q factor in deze doet niet zoveel terzake. Dit is niet meer of minder dan de afstand tussen de pedalen en heeft niets met de aslengte te maken. Met een kortere aslengte kan je toch een zelfde Q factor hebben als je cranks iets "krommer zijn "

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Guidon
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:47

Guidon 05 jul 2020 22:18

@rene : Dank voor je antwoord, de ring achter de lager lijkt me een mooie oplossing.
Misschien nog een 'domme' vraag , dienen beide spacers dezelfde dikte te hebben?
Op uw foto lijken de 2 rode spacers niet dezelfde dikte te hebben.

mvg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jul 2020 22:28

Leuk zo een aliexpress crank. Beetje een rare combi van rotor en sram. Zaten er totaal geen spacers bij? Ik denk dat spacers achter de bsa30 de oplossing is.

Hoort op deze crank niet ook nog een preload adjuster te zitten links? Zoals bij Rotor? Ik vraag me af hoe je zonder de exact juiste lagers de preload op de lagers krijg met dit systeem. Op zijn minst komt het met de juiste spacers en als het net niet klopt een wave washer ertussen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2020 17:11

@ Thestudent/Guidon : Een wave washer zou inderdaad een nette oplossing zijn. Zit die er niet bij dan eentje aanschaffen voor een 30mm as. De foto die ik gepost heb dienst als voorbeeld wat de Q factor is, niet om te kijken of de 2 rode vlakjes even dik zijn.

Maar we hebben geen foto gezien van de drive side ( is daar net zo veel ruimte en zit de crank in het midden op de foto )??

Als je uit ga meten dient de afstand van crank tot midden frame aan beide zijden even groot te zijn. Dan kan je de spacers bepalen. Zie het vernieuwde plaatje ( afstand roze en groen moet exact hetzelfde zijn. ). Uitmeten op de achterbrug kan ook, maar met de huidige asymmetrische frames kan dat wel problemen geven.

Afbeelding

En als er dan aan beide zijde hetzelfde komt, prima ... het kan ook 2,5mm aan de ene zijde zijn en 5mm aan de andere kant. Zo had ik op mijn Cannondale aan de drive side geen spacer en aan de non drive side een spacer van 5mm en stonden de crank armen perfect.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2020 20:31

Zeker iets gemist: BSA30? Een nieuwe standaard voor de trapas? Wat is het verschil met BB30 of PF30?
Waardeloos, toch?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jul 2020 00:17

Het zal een 30 mm as zijn die toch in een BSA bracket past....ook weer niet zooo moeilijk de te deduceren...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 11 jul 2020 16:35

Keezx schreef: 11 jul 2020 00:17 Het zal een 30 mm as zijn die toch in een BSA bracket past....ook weer niet zooo moeilijk de te deduceren...
Het zijn dus waarschijnlijk lagers die het mogelijk maken een 30mm as in een frame met BSA schroefdraad te plaatsen, niet een 30mm as die in een BSA bracket past (waar standaard een 24mm as in gaat).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jul 2020 18:18

Een BB30 as past normaal niet in een BSA bracket wegens de lengte vriend, het probleem zit dus wel degelijk in de as....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27559
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jul 2020 22:24

Hoe dan ook, het is een recipe for disaster...

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 12 jul 2020 09:24

Keezx schreef: 11 jul 2020 18:18 Een BB30 as past normaal niet in een BSA bracket wegens de lengte vriend, het probleem zit dus wel degelijk in de as....
Laten we het maar op houden dat we beide gelijk hebben... Het aantal assen met een specifieke bb30 breedte is erg beperkt. Vaak is het een 30mm diameter as die ook in een bb30 frame past. Dit betekent dat het frame bedoeld is voor lagers met een binnendiameter van 30mm. Om het dan passend te maken in een bb30 frame zijn spacers nodig.

Een bsa30 lager cup is een cup die in een bsa frame geschroefd kan worden, dat origineel ontworpen is voor een 24mm as, maar door de cup wat groter te maken past een 30mm as net. Zoals je aangeeft zal een crank ontworpen voor een bb30 frame dus niet passen, omdat die te kort (smal) is.

Ik het geval van de TS lijkt de as dus zelfs te lang te zijn, dus is het geen specifieke bb30 crank

Wat meer leesmateriaal https://bikerumor.com/2018/12/28/aasq-4 ... bsa-frame/

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jul 2020 13:16

Een BSA (Birmingham Small Arms) bracket is natuurlijk niet ontworpen voor een 24 mm as, die kwamen pas na 2000, terwijl het BSA bracket uit het begin van de 20e eeuw of zelfs de late 19e eeuw stamt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie