Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gedopeerde fietsen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2023 17:17

We hebben hard bewijs nodig, wat er dus niet is.

Laten we zeggen: Ik denk niet dat er toen techniek in die fiets gebouwd kon worden die het verschil tussen de twee verklaart.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 14 apr 2023 17:26

Ik wacht nog steeds op de dag dat ze met de fiets van Fabian op komen draven en daadwerkelijk het bewijs leveren dat der een motertje inzit.

Mocht het waar zijn is dat heel zuur voor Boonen en uiteraard enorm fout van Fabian.

Is er helemaal niks van waar, dan zijn we weer lekker bezig om iemand voor de bus te gooien.

Verder iedereen een goed weekend met veel fiets plezier.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 17:27

thestudent schreef: 14 apr 2023 17:17 We hebben hard bewijs nodig, wat er dus niet is.

Laten we zeggen: Ik denk niet dat er toen techniek in die fiets gebouwd kon worden die het verschil tussen de twee verklaart.
Ik beweer ook niet dat er een motor in de fiets zit maar wie dat verschil minimaliseert of normaal vindt kan toch heel goed relativeren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 17:39

Vangalo74 schreef: 14 apr 2023 17:26 Ik wacht nog steeds op de dag dat ze met de fiets van Fabian op komen draven en daadwerkelijk het bewijs leveren dat der een motertje inzit.

Mocht het waar zijn is dat heel zuur voor Boonen en uiteraard enorm fout van Fabian.

Is er helemaal niks van waar, dan zijn we weer lekker bezig om iemand voor de bus te gooien.

Verder iedereen een goed weekend met veel fiets plezier.
Dat is dan allang weer uitgehaald. (Nee, niet het fietsplezier uit het weekend ;) )
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 18:10

fiedoo schreef: 14 apr 2023 16:14 Maar ik heb dat hier al 20 maal vernoemd dat ik ook vergelijk met andere toprenners hun tijd.
euh, dat doe ik ook. Ik verwijs naar Strava, waarbij de link rechtstreeks leidt naar waar wat ik vergelijk. Jij vergelijkt met andere renners hun tijd in dezelfde koers, ik vergelijk met absolute toptijden op strava, om aan te tonen dat, wat Cancellara deed, ergens daar in de buurt zat, en dus niet extraterrestrial was (maar wel zeer goed).
fiedoo schreef: 14 apr 2023 16:14 En graag nog wat info hoe jij de juiste tijd bepaalt van dries en in welke omstandigheden die behaald is?
euh, zie mijn links. Concreter / harder kan ik geen data presenteren. Afstand, seconden, zelfs wattages. Links ook naar youtube filmpjes met de exacte seconde waarop ik begin te vergelijken. Een kind kan klikken.
fiedoo schreef: 12 apr 2023 19:05 Zoals ik al eerder zei, niet de tijd van de gehele muur maar de tijd vanaf de versnelling en het tijdsverschil van 17!! seconden op 100 m klimmen zijn van tel. Dat is toch wel heel sterk, om niet te zeggen onwaarschijnlijk terwijl boonen ook niet stil stond. Misschien moeten de snelste tijden vanaf de plaats van de demarrage van cancellara eens gecronometreerd worden. Dat is de enige juiste parameter die er toe doet.
Misschien moet je eens met een bewijs komen dat het verschil op de top 17 seconden is, en niet stellig beweren dat het zo is, omdat Thijs Zonneveld het zegt? Waar haalt Thijs zijn meting vandaan en/of waaruit pier jij vervolgens die 17 seconden verschil op het gedeelte met de aanval?

En misschien moet je nog eens zien wat ik gelinkt hebt: exact wat jij vraagt (snelste tijden vanaf de plaats van de demarrage) heb ik vergeleken met Dries De Bondt op Strava, en die doet 6 seconden beter dan Boonen.

Op basis van jouw bewering (17 seconden sneller door Cancellara) doet Cancellara nog eens 11 seconden sneller dan De Bondt (die er 37 seconden over deed). Dus Cancellara reed in 26 seconden omhoog van aan de bocht (die bocht hier: https://youtu.be/z6z7uUe0tVA?t=155). Bijgevolg moet hij in dat filmpje op 3:01 bovenkomen op de Kapelmuur. Op 2:54 zat hij echter nog maar aan cafe 't Hemelrijck: https://youtu.be/z6z7uUe0tVA?t=174 , en we kunnen ook heel mooi zien dat het verschil met Boonen daar nog 'maar' 6 seconden bedroeg.
Dus om (jouw geclaimde) 17 seconden aan de top te verkrijgen, moet Cancellara nog eens 11 seconden pakken op Boonen, die op 3:18-3:19 bovenkomt (Cancellara moet dus op 3:01 bovenkomen). Dat wil zeggen: in 7 seconden van aan dat Cafe tot aan de Kapel rijden. Dat is deze afstand: https://goo.gl/maps/KN9kUCVh8MMajFFa9 (100 meter). Ik wil er voor de goede orde nog 8 seconden van maken, dan geeft dit een snelheid van rond de 45km/hr, op een stuk van 7.8%. De Bondt deed hier 14 seconden over (ca. 20km/hr): https://www.strava.com/activities/23878 ... 2093/12107 , Boonen deed hier 20 seconden over (ca. 18km/hr).

Om maar te zeggen: jouw bewering dat Cancellara 17 seconden sneller deed dan Boonen, is op basis van de TV beelden toch al niet realistisch? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt (ik hoop niet zomaar van iemand die het zegt: heeft Zonneveld ergens ijkpunten van Cancellara kunnen meten, zoals aan de Kapel boven?), maar je baseert al jouw verdere discussie daarop, en uiteraard kan je stellen dat Cancellara een ET is, als hij met 45-50km/hr de Kapelmuur opvlamt, maar, tenzij hij een motortje van 500 watt in zijn fiets had, heeft hij dat niet gedaan. ;-)

Ik zou stellen dat Boonen in totaal ca. 12 seconden kwijt was op Cancellara aan de top: 6 seconden had hij al aan zijn broek in de eerste 100m (tot aan het cafe), en nog eens zoveel tot aan de top (dan reed Cancellara dat laatste stuk aan 20km/hr, zo een beetje snelheid van De Bondt in zijn KOM poging, lijkt een pak aannemelijker dan blijven beweren dat hij 8% op kasseien aan dik 40km/hr ging, maar wie ben ik?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 14 apr 2023 18:21

de zwarten schreef: 14 apr 2023 12:28
i-mac schreef: 14 apr 2023 10:20
de zwarten schreef: 14 apr 2023 09:52 Eerst wat we zien op TV:
Cancellara wisselt aan het einde van de Holleweg (kruising met Ruiterstraat, die ze rechts inrijden).
We zien Cancellara vervolgens, zonder volgwagen (die rijdt daar nog ergens achter) opnieuw een fiets wisselen aan de kerk van Mater, da's een km of 4 verderop.

Wat we in gedachten moeten houden:
Vanaf Cancellara zijn wissel, tot aan de kerk van Mater, deed het peloton een lus van ca. 4km: eerst naar beneden, vervolgens de kasseien van Kerkgate omhoog: https://goo.gl/maps/6cq9jpYtBmN9GfcK9

Er is echter een shortcut van hooguit 600m, om van de Ruiterstraat naar de Kerk van Mater te geraken:
https://goo.gl/maps/Xzm6nccTUgJxtsZz8

De theorie is dus dat ze bij Saxo een mecanicien uit de wagen hebben gezet, met de fiets voor de wissel aan de kerk in Mater, en die mecanicien heeft de shortcut genomen (al fietsend, wellicht). Dat verklaart waarom Cancellara zo snel en zonder volgwagen een nieuwe fiets terug had.

Mocht het plannetje trouwens mislukken (mecanicien te traag), dan had die terug in de volgwagen kunnen kruipen, en hadden ze het regulier kunnen proberen (wissel vanuit de volgwagen), of zelfs nog eens d.m.v. afsnijden (van Mater naar de kasseien van de Haaghoek was dat opnieuw mogelijk).
In theorie zou dat kunnen. Maar toch de volgende bedenkingen. De persoon die de fiets naar FC moet brengen, moet al héél goed de weg kennen. Eigenlijk moeten ze dan op alle mogelijke plaatsen shortcuts kennen. In het heetst van de strijd lijkt me dat toch een hele opgave.

En dan moet je nog rekening houden dat het overal in die buurt zeer druk is. Je moet je eerst een weg banen door de menigte, zowel op de plaats waar je de fiets krijgt van BC, als op de plaats waar de fiets naartoe moet. Ik weet niet of het publiek, die in die regio meestal rijden dik staat én soms achter nadar hekkens, je zomaar doorgang zal geven. Het kan lukken, maar ...
De weg kennen zou op zich geen probleem mogen zijn (toch zeker als hij enkele lokale mensen in de ploeg heeft, maar ken de samenstelling van Saxo 2010 niet uit mijn hoofd), en qua drukte / praktische haalbaarheid acht ik het wel prima mogelijk.
Als je vervolgens in die bocht waar gewisseld wordt, luid roept dat je met Fabian zijn fiets doormoet, denk ik wel dat de toeschouwers opzij gaan :)

Maar infeite zou ik deze oefening niet moeten maken: een journalist die zijn werk doet, had dit al lang eens moeten vragen binnen Saxo. Maar dat is in die 13 jaar blijkbaar nooit uitgespit? Er is wel heel veel tijd en moeite gestoken in het maken van reportages om Cancellara verdacht te maken. Iets met vooroordelen en gebrek aan neutrale / nauwkeurige journalistiek?
ik denk dat we hiermee idd wel een goede verklaring hebben voor die op het oog rare fietswissel. En met het weer uitstappen van die mecanicien, het weer van het dak halen van FC's eigen fiets, zal best wat tijd verloren kunnen zijn, wat weer het lange wachte van Breschel op ZIJN reservefiets kan verklaren.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 18:28

Okee, ik heb mij teveel in vertrouwen gebaseerd op de tijd die zonneveld opgetekend heeft. Een tijd van 31 sec voor cancellara is nog heel sterk maar niet onmogelijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie