Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gedopeerde fietsen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 09:52

Mark67 schreef: 13 apr 2023 13:34
1094 schreef: 13 apr 2023 11:52 Misschien heeft FC de fiets van Breschel gekregen moet daarom zsm zn eigen fiets terug?
ok, plausibele uitleg!

Maar als FC dan de reservefiets (van Breschel) inderdaad in de bocht bij de kerk in Mater terug geeft (omdat bij de fietswissel van Breschel wordt ontdekt dat FC op dat moment op de reservefiets van Breschel rondrijdt), hoe is de originele fiets van RC dan zo snel in die bocht terecht gekomen? Want hij stond niet op het dak van de Saxobank auto rechtsachter, tijdens de fietswissel van Breschel, dus de Saxobank auto is niet snel vooruit gereden om die originele fiets van FC daar op tijd te kunnen droppen.
Of was er een 2e SaxoBank auto, die dat heeft gedaan? Maar dan moet de mechanieker (plus de fiets met plaatje 171) bij de eerste fietswissel van FC aan het begin van Mater dus zijn overgestapt in een 2e auto, snel het peleton voorbij rijden, en bij de kerk in Mater de mechanieker met fiets droppen. (ik hoop dat iemand hem wel heeft opgepikt, want anders staat hij daar nog steeds met de reservefiets van Breschel ;-)

Zou kunnen... waren er per team meer dan 1 auto in koers bij RVV?
Ik heb dat jaar de koers niet gezien, maar achteraf wel volgende (plausibele) uitleg gelezen:

Eerst wat we zien op TV:
Cancellara wisselt aan het einde van de Holleweg (kruising met Ruiterstraat, die ze rechts inrijden).
We zien Cancellara vervolgens, zonder volgwagen (die rijdt daar nog ergens achter) opnieuw een fiets wisselen aan de kerk van Mater, da's een km of 4 verderop.

Wat we in gedachten moeten houden:
Vanaf Cancellara zijn wissel, tot aan de kerk van Mater, deed het peloton een lus van ca. 4km: eerst naar beneden, vervolgens de kasseien van Kerkgate omhoog: https://goo.gl/maps/6cq9jpYtBmN9GfcK9

Er is echter een shortcut van hooguit 600m, om van de Ruiterstraat naar de Kerk van Mater te geraken:
https://goo.gl/maps/Xzm6nccTUgJxtsZz8

De theorie is dus dat ze bij Saxo een mecanicien uit de wagen hebben gezet, met de fiets voor de wissel aan de kerk in Mater, en die mecanicien heeft de shortcut genomen (al fietsend, wellicht). Dat verklaart waarom Cancellara zo snel en zonder volgwagen een nieuwe fiets terug had.

Mocht het plannetje trouwens mislukken (mecanicien te traag), dan had die terug in de volgwagen kunnen kruipen, en hadden ze het regulier kunnen proberen (wissel vanuit de volgwagen), of zelfs nog eens d.m.v. afsnijden (van Mater naar de kasseien van de Haaghoek was dat opnieuw mogelijk).

Hier het parcours van 2010: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... ite-mannen
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 10:03

fiedoo schreef: 14 apr 2023 09:26
Ernie C. schreef: 14 apr 2023 09:21 Zie edit boven. Ik heb het niet verdere berekend omdat ik het al geen g
heel indrukwekken wattage vond.

Ik ben eerder benieuwd naar het wattage van Kelderman over de gehele klim.
Toch niet zo een moeite? Je moet toch kunnen vergelijken?
Dan kom je ergens onder de 350 watt uit. Dat is leuk voor een amateur.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 14 apr 2023 10:20

de zwarten schreef: 14 apr 2023 09:52 Eerst wat we zien op TV:
Cancellara wisselt aan het einde van de Holleweg (kruising met Ruiterstraat, die ze rechts inrijden).
We zien Cancellara vervolgens, zonder volgwagen (die rijdt daar nog ergens achter) opnieuw een fiets wisselen aan de kerk van Mater, da's een km of 4 verderop.

Wat we in gedachten moeten houden:
Vanaf Cancellara zijn wissel, tot aan de kerk van Mater, deed het peloton een lus van ca. 4km: eerst naar beneden, vervolgens de kasseien van Kerkgate omhoog: https://goo.gl/maps/6cq9jpYtBmN9GfcK9

Er is echter een shortcut van hooguit 600m, om van de Ruiterstraat naar de Kerk van Mater te geraken:
https://goo.gl/maps/Xzm6nccTUgJxtsZz8

De theorie is dus dat ze bij Saxo een mecanicien uit de wagen hebben gezet, met de fiets voor de wissel aan de kerk in Mater, en die mecanicien heeft de shortcut genomen (al fietsend, wellicht). Dat verklaart waarom Cancellara zo snel en zonder volgwagen een nieuwe fiets terug had.

Mocht het plannetje trouwens mislukken (mecanicien te traag), dan had die terug in de volgwagen kunnen kruipen, en hadden ze het regulier kunnen proberen (wissel vanuit de volgwagen), of zelfs nog eens d.m.v. afsnijden (van Mater naar de kasseien van de Haaghoek was dat opnieuw mogelijk).
In theorie zou dat kunnen. Maar toch de volgende bedenkingen. De persoon die de fiets naar FC moet brengen, moet al héél goed de weg kennen. Eigenlijk moeten ze dan op alle mogelijke plaatsen shortcuts kennen. In het heetst van de strijd lijkt me dat toch een hele opgave.

En dan moet je nog rekening houden dat het overal in die buurt zeer druk is. Je moet je eerst een weg banen door de menigte, zowel op de plaats waar je de fiets krijgt van BC, als op de plaats waar de fiets naartoe moet. Ik weet niet of het publiek, die in die regio meestal rijden dik staat én soms achter nadar hekkens, je zomaar doorgang zal geven. Het kan lukken, maar ...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 10:24

Uiteraard kun je er ook weer wat mitsen en maren tegenover zetten maar het klinkt mij een stuk logischer dan het monteren van een motortje om niet bijzonder snel een helling mee op te fietsen.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 10:55

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 10:03
fiedoo schreef: 14 apr 2023 09:26
Ernie C. schreef: 14 apr 2023 09:21 Zie edit boven. Ik heb het niet verdere berekend omdat ik het al geen g
heel indrukwekken wattage vond.

Ik ben eerder benieuwd naar het wattage van Kelderman over de gehele klim.
Toch niet zo een moeite? Je moet toch kunnen vergelijken?
Dan kom je ergens onder de 350 watt uit. Dat is leuk voor een amateur.
Bedoel je nu kelderman of laporte?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 11:12

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 09:06 Met zo'n online tooltje kom ik op 634 watt uit, zonder rekening te houden met kasseien en wind.

Edit:
Maar volgens mij geeft dat eerder aan dat een conclusie, getrokken uit samengestelde informatie als Routoyou, Strava en Youtube filmpjes en een onwetende die een online tooltje invult niks zegt.
De afstand, hellingsgraad en hoogtemeters en de tijden zeggen toch meer dan genoeg of we hier met een buitenaardse prestatie te maken hebben of niet? Er zijn er hier al kampioenen voor minder dan deze prestatie afgemaakt als totaal ongeloofwaardig.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 11:21

thestudent schreef: 14 apr 2023 09:33 Wat kon zo een klein gruber motertje toen leveren qua watts?
Met een druk op de knop op het stuur levert de motor 200 watt extra kracht, resulterend in ongeveer 150 Watt extra trapkracht op de trapas, wanneer je dit bij een klimmetje of tegenwind even nodig hebt.
http://www.sintchristophorus.nl/vivax-a ... in-de-rug/

Ga je alleen daarmee wegrijden waarmee het lijkt alsof tomBoonen stilstaat? In mijn optiek niet, gewoon te weinig vermogen. Het blijft een korte inspanning.

Stel dat cancellara in een soort zittende sprint gewoon 1150w produceerde voor 10-15s, en bonen maar iets van 550-600. Dan ben je er toch al? En ja genoeg profs die dat soort wattages kunnen halen.

150w extra voor een amateur op een klim is een enorm verschil als hij zelf nog in staat is 180-200w te doen. Maar voor een prof in een sprintinspanning is het weinig. Mocht er al een motortje gebruikt zijn dan is dat om energie te besparen om die grote inspanning te kunnen doen.

Maar ik geloof er verder niet in.
Het gaat niet enkel over boonen. Met jouw theorie presteert cancellara het om dus het dubbele vermogen van andere toprenners te leveren die tijdens een veel minder zware koers, met een minder zware aanloop voluit gaan. Dat is toch buitenaards?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 11:25

15 meter stijging in 200m geeft 7,5% stijgingspercentage.
27 seconden over 200m is 26,7 km/h. Ik vrees toch echt dat dat niet heel indrukwekkend is en zelfs onder het gemiddelde over de hele klim uitkomt.

Dan heb je het dus over onbruikbare data waarbij verder rekenen zinloos is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2023 11:44

fiedoo schreef: 14 apr 2023 11:21
thestudent schreef: 14 apr 2023 09:33 Wat kon zo een klein gruber motertje toen leveren qua watts?
Met een druk op de knop op het stuur levert de motor 200 watt extra kracht, resulterend in ongeveer 150 Watt extra trapkracht op de trapas, wanneer je dit bij een klimmetje of tegenwind even nodig hebt.
http://www.sintchristophorus.nl/vivax-a ... in-de-rug/

Ga je alleen daarmee wegrijden waarmee het lijkt alsof tomBoonen stilstaat? In mijn optiek niet, gewoon te weinig vermogen. Het blijft een korte inspanning.

Stel dat cancellara in een soort zittende sprint gewoon 1150w produceerde voor 10-15s, en bonen maar iets van 550-600. Dan ben je er toch al? En ja genoeg profs die dat soort wattages kunnen halen.

150w extra voor een amateur op een klim is een enorm verschil als hij zelf nog in staat is 180-200w te doen. Maar voor een prof in een sprintinspanning is het weinig. Mocht er al een motortje gebruikt zijn dan is dat om energie te besparen om die grote inspanning te kunnen doen.

Maar ik geloof er verder niet in.
Het gaat niet enkel over boonen. Met jouw theorie presteert cancellara het om dus het dubbele vermogen van andere toprenners te leveren die tijdens een veel minder zware koers, met een minder zware aanloop voluit gaan. Dat is toch buitenaards?
Die berekeningen komen wel laag uit hoor, die kasseien rollen uiteraard voor geen meter.
Situatie ze rijden samen het eerste stuk van de klim op aan een goede 500w. Cancellara versnelt, bonen blijft doorrijden aan t tempo wat ze reden. En voila het gat is heel snel erg groot.
Ik acht cancellara in die periode zeker in staat om meer dan 15s 1100+ watts te produceren. Boonen kan/kon dat ook, alleen op dat moment in de wedstrijd zat het er niet in. Benen leeg, al eerder die energie verbruikt etc etc. Je hebt maar een aantal van die versnellingen af te schieten. Dus lijkt het alsof bonen stilstaat al blijft hij doorrijden aan 500w. Als cancellara een sprint won was het wel na een zware wedstrijd. Is het gat eenmaal geslagen dan is het spel gespeeld.

Mij lijkt dat het vermogen wat een dergelijke kleine motor en verstopte batterij kan leveren gewoon niet groot genoeg is om het verschil te verklaren. Dan heb je t eerder over speed pedelec motoren en niet een klein te verstoppen wondermotertje. Boonen had simpelweg de benen niet om ook zo een super versnelling te volgen.

Of had Pogacar nu ook een motertje op de oude kwarenmont, want die reed pedersen voorbij alsof hij stilstond. En ja pedersen reed daar ook wel een goede 450-500w. Pogacar is wat lichter en zal zomaar tussen de 750-800w gereden hebben op een stuk daar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2023 11:48

Ik snap wel dat het voor ons stervelingen niet te bevatten is dat je vanuit 500w ook nog wel zittend kan doorversnellen. Maar MVDP en WVA laten dezelfde staaltjes zien.

De wins van MVDP tegen alaphilippe in strade op de laatste klim. Een machtsexplosie van MVDP en het lijkt alsof Flip daar stilstaat. Daar zit ook een serieus vermogen achter. En flip staat ten opzichte van een echte amateur zoals wij echt niet stil.

MVDP die de Amstel wint. Het gat dichtrijden en dan doorversnellen om de sprint te winnen. Ook een motertje geweest zeker?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 12:28

i-mac schreef: 14 apr 2023 10:20
de zwarten schreef: 14 apr 2023 09:52 Eerst wat we zien op TV:
Cancellara wisselt aan het einde van de Holleweg (kruising met Ruiterstraat, die ze rechts inrijden).
We zien Cancellara vervolgens, zonder volgwagen (die rijdt daar nog ergens achter) opnieuw een fiets wisselen aan de kerk van Mater, da's een km of 4 verderop.

Wat we in gedachten moeten houden:
Vanaf Cancellara zijn wissel, tot aan de kerk van Mater, deed het peloton een lus van ca. 4km: eerst naar beneden, vervolgens de kasseien van Kerkgate omhoog: https://goo.gl/maps/6cq9jpYtBmN9GfcK9

Er is echter een shortcut van hooguit 600m, om van de Ruiterstraat naar de Kerk van Mater te geraken:
https://goo.gl/maps/Xzm6nccTUgJxtsZz8

De theorie is dus dat ze bij Saxo een mecanicien uit de wagen hebben gezet, met de fiets voor de wissel aan de kerk in Mater, en die mecanicien heeft de shortcut genomen (al fietsend, wellicht). Dat verklaart waarom Cancellara zo snel en zonder volgwagen een nieuwe fiets terug had.

Mocht het plannetje trouwens mislukken (mecanicien te traag), dan had die terug in de volgwagen kunnen kruipen, en hadden ze het regulier kunnen proberen (wissel vanuit de volgwagen), of zelfs nog eens d.m.v. afsnijden (van Mater naar de kasseien van de Haaghoek was dat opnieuw mogelijk).
In theorie zou dat kunnen. Maar toch de volgende bedenkingen. De persoon die de fiets naar FC moet brengen, moet al héél goed de weg kennen. Eigenlijk moeten ze dan op alle mogelijke plaatsen shortcuts kennen. In het heetst van de strijd lijkt me dat toch een hele opgave.

En dan moet je nog rekening houden dat het overal in die buurt zeer druk is. Je moet je eerst een weg banen door de menigte, zowel op de plaats waar je de fiets krijgt van BC, als op de plaats waar de fiets naartoe moet. Ik weet niet of het publiek, die in die regio meestal rijden dik staat én soms achter nadar hekkens, je zomaar doorgang zal geven. Het kan lukken, maar ...
De weg kennen zou op zich geen probleem mogen zijn (toch zeker als hij enkele lokale mensen in de ploeg heeft, maar ken de samenstelling van Saxo 2010 niet uit mijn hoofd), en qua drukte / praktische haalbaarheid acht ik het wel prima mogelijk.
Als je vervolgens in die bocht waar gewisseld wordt, luid roept dat je met Fabian zijn fiets doormoet, denk ik wel dat de toeschouwers opzij gaan :)

Maar infeite zou ik deze oefening niet moeten maken: een journalist die zijn werk doet, had dit al lang eens moeten vragen binnen Saxo. Maar dat is in die 13 jaar blijkbaar nooit uitgespit? Er is wel heel veel tijd en moeite gestoken in het maken van reportages om Cancellara verdacht te maken. Iets met vooroordelen en gebrek aan neutrale / nauwkeurige journalistiek?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 12:54

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 11:25 15 meter stijging in 200m geeft 7,5% stijgingspercentage.
27 seconden over 200m is 26,7 km/h. Ik vrees toch echt dat dat niet heel indrukwekkend is en zelfs onder het gemiddelde over de hele klim uitkomt.

Dan heb je het dus over onbruikbare data waarbij verder rekenen zinloos is.
tja blijkbaar wil of durf je niet de andere gegevens geven. Ik zou het zelf kunnen doen maar om nog meer onzin te horen? Nee, laat maar. Laporte, devolder en wellens zijn dus niveau wielertoerist want ze rijden nog 15 seconden trager op dat korte stukje? Okee, genoteerd :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie