Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gedopeerde fietsen

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 07:44

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 07:26 Een helling gaat natuurlijk wel over indelen. Ik kan ook misschien wel 30km/h rijden op een berg maar dan parkeer ik 100 meter later.
Voor een getrainde, explosieve prof in vorm is een dergelijke sprong, na een relatief rustige aanloop dus helemaal niet zo gek.
15 a 17 seconden op de snelste renners op dat stuk? Het gaat dus niet enkel over Boonen en dat op een tijdsspanne van 42 seconden? En dat vindt jij "niet zo gek"? En al zittend dan nog. Ik beweer niks van fietsdoping maar dat is wel ongezien, een 60% sneller rijden dan alle andere toppers.
Soit, de tijden hebben we, ik zoek nog de juiste afstand op en het hoogteverschil. Als er dan nog iemand de wattages kan berekenen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 apr 2023 07:50

Als ik het beoogde motortje bekijk was daar een aardig groot batterijpakket voor nodig.
In de reportages/artikelen die later gemaakt zijn over dit onderwerp zitten die pakketten allemaal in een redelijk grote tas onder het zadel.
Ik geloof niet dat ze dit in het frame (zitbuis) hadden verstopt om de simpele reden dat de motor al een centimeter of 20 omhoog stak en met de zadelpen er nog boven er niet genoeg ruimte is om de batterij te verstoppen.
En dan hebben we het nog niet over het extra gewicht gehad. ;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 08:00

Over het motortje zelf , dat is een welles nietes spelletje, daar krijg je nooit zekerheid over. Maar de prestatie op zich kun je wel ontleden. Dus laat die motor even achterwege en ons focussen op welke fysieke prestatie cancellara geleverd heeft tov andere toppers op de muur. De prestatie van cancellara wordt tevens geleverd na een duoontsnapping van ik dacht toch minstens 20 kms en na 250 kms, die van laporte, wellens,... Na een 185 kms.

https://www.routeyou.com/nl/route/view/ ... ardsbergen
Dus exact 200m afstand en 15 m hoogteverschil. Tijd 27 sec. Gewicht van cancellara zou 80 kg bedragen hebben.

Tijd van Laporte 42 sec. gewicht 76 kg.

Wie berekent de wattages? En voor het berekenen van de wattages , het gaat hier over kasseien als ondergrond moet er daar niet meer kracht gebruikt worden dan op asfalt? Hoe hou je daar rekening mee?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 apr 2023 08:29

Maar als je parkeert, ga je dan nog wel rechtdoor op zo'n muur.., dus is het dan nog wel exact 200m?
Het is hier niet een simpele all out inspanning van verschillende renners vergelijken met elkaar. Want iedereen zit op de limiet, en op 1 na, capituleren ze allemaal...
Als je Laporte vanaf het begin 1 tandje rustiger had kunnen laten tijden (los van positie verlies waar je dán weer mee te maken krijgt), en hij zou een vast vermogen tot bovenaan rijden. Was hij waarschijnlijk een stuk rapper geweest dan die 42 seconden?

Op zo'n kasseien klim kan het hard gaan.., Pogi pakt ook in eventjes 10 a 12 sec. op vd Poel. Omdat die laatste heel lang blijft proberen en uiteindelijk net wat terug moet zakken in zijn inspanning. Waar Pogi het wél voorhoudt of misschien nog even een piekvermogen eruit kan halen.
Zo zie ik dat bij Cancelara eigenlijk ook. Ze rijden al als rapsten omhoog. Fabian trekt er nog 1x 30sec een extra inspanning uit dat lijf. De ander heeft dat niet en zakt misschien zelfs wel wat terug. Dan is er zo 10 tot 15 seconden verschil. Zeker omdat de snelheid relatief laag is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 09:00

Mark, boonen parkeert niet hij rijdt slechts 2 seconden minder snel dan andere toppers die na n veel minder zware koers en aanloop tot het bewuste punt op de muur voluit gaan. Ik dacht dat jij wattages kan berekenen? Zijn er daar eigenlijk geen beelden van een beklimming van mathieu of wout waarbij de tijd kan gemeten worden,?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 09:06

Met zo'n online tooltje kom ik op 634 watt uit, zonder rekening te houden met kasseien en wind.

Edit:
Maar volgens mij geeft dat eerder aan dat een conclusie, getrokken uit samengestelde informatie als Routoyou, Strava en Youtube filmpjes en een onwetende die een online tooltje invult niks zegt.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 14 apr 2023 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 apr 2023 09:07

fiedoo schreef: 14 apr 2023 07:44 15 a 17 seconden op de snelste renners op dat stuk? Het gaat dus niet enkel over Boonen en dat op een tijdsspanne van 42 seconden? En dat vindt jij "niet zo gek"? En al zittend dan nog. Ik beweer niks van fietsdoping maar dat is wel ongezien, een 60% sneller rijden dan alle andere toppers.............
fiedoo schreef: 14 apr 2023 08:00 .........
Dus exact 200m afstand en 15 m hoogteverschil. Tijd 27 sec. Gewicht van cancellara zou 80 kg bedragen hebben.

Tijd van Laporte 42 sec. gewicht 76 kg.................
Ik heb het altijd op zijn minst al "verdacht" gevonden.
Mede door de meerdere "zomaar" fietswissels.
Cancellara is niet "gepakt" en dus is hij de winnaar.
We moeten echter, net als bij andere doping, niet naïef zijn dat het niet gebeurt (is).
I know myself like no one else
Nothing to defend

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 09:19

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 09:06 Met zo'n online tooltje kom ik op 634 watt uit, zonder rekening te houden met kasseien en wind.
En bij laporte?
Laatst gewijzigd door fiedoo op 14 apr 2023 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 09:21

Zie edit boven. Ik heb het niet verdere berekend omdat ik het al geen g
heel indrukwekken wattage vond.

Ik ben eerder benieuwd naar het wattage van Kelderman over de gehele klim.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 09:26

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 09:21 Zie edit boven. Ik heb het niet verdere berekend omdat ik het al geen g
heel indrukwekken wattage vond.

Ik ben eerder benieuwd naar het wattage van Kelderman over de gehele klim.
Toch niet zo een moeite? Je moet toch kunnen vergelijken?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 apr 2023 09:26

Theo V schreef: 14 apr 2023 07:50 Als ik het beoogde motortje bekijk was daar een aardig groot batterijpakket voor nodig.
In de reportages/artikelen die later gemaakt zijn over dit onderwerp zitten die pakketten allemaal in een redelijk grote tas onder het zadel.
Ik geloof niet dat ze dit in het frame (zitbuis) hadden verstopt om de simpele reden dat de motor al een centimeter of 20 omhoog stak en met de zadelpen er nog boven er niet genoeg ruimte is om de batterij te verstoppen.
En dan hebben we het nog niet over het extra gewicht gehad. ;)
Dit dus.....
de rest is allemaal speculaas en complottheorie.
Ik kan verdachtere acties/momenten in het recente wielrennen bedenken.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2023 09:33

Wat kon zo een klein gruber motertje toen leveren qua watts?
Met een druk op de knop op het stuur levert de motor 200 watt extra kracht, resulterend in ongeveer 150 Watt extra trapkracht op de trapas, wanneer je dit bij een klimmetje of tegenwind even nodig hebt.
http://www.sintchristophorus.nl/vivax-a ... in-de-rug/

Ga je alleen daarmee wegrijden waarmee het lijkt alsof tomBoonen stilstaat? In mijn optiek niet, gewoon te weinig vermogen. Het blijft een korte inspanning.

Stel dat cancellara in een soort zittende sprint gewoon 1150w produceerde voor 10-15s, en bonen maar iets van 550-600. Dan ben je er toch al? En ja genoeg profs die dat soort wattages kunnen halen.

150w extra voor een amateur op een klim is een enorm verschil als hij zelf nog in staat is 180-200w te doen. Maar voor een prof in een sprintinspanning is het weinig. Mocht er al een motortje gebruikt zijn dan is dat om energie te besparen om die grote inspanning te kunnen doen.

Maar ik geloof er verder niet in.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie