Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gedopeerde fietsen

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 13:01

thestudent schreef: 14 apr 2023 11:44
fiedoo schreef: 14 apr 2023 11:21
thestudent schreef: 14 apr 2023 09:33 Wat kon zo een klein gruber motertje toen leveren qua watts?

http://www.sintchristophorus.nl/vivax-a ... in-de-rug/

Ga je alleen daarmee wegrijden waarmee het lijkt alsof tomBoonen stilstaat? In mijn optiek niet, gewoon te weinig vermogen. Het blijft een korte inspanning.

Stel dat cancellara in een soort zittende sprint gewoon 1150w produceerde voor 10-15s, en bonen maar iets van 550-600. Dan ben je er toch al? En ja genoeg profs die dat soort wattages kunnen halen.

150w extra voor een amateur op een klim is een enorm verschil als hij zelf nog in staat is 180-200w te doen. Maar voor een prof in een sprintinspanning is het weinig. Mocht er al een motortje gebruikt zijn dan is dat om energie te besparen om die grote inspanning te kunnen doen.

Maar ik geloof er verder niet in.
Het gaat niet enkel over boonen. Met jouw theorie presteert cancellara het om dus het dubbele vermogen van andere toprenners te leveren die tijdens een veel minder zware koers, met een minder zware aanloop voluit gaan. Dat is toch buitenaards?
Die berekeningen komen wel laag uit hoor, die kasseien rollen uiteraard voor geen meter.
Situatie ze rijden samen het eerste stuk van de klim op aan een goede 500w. Cancellara versnelt, bonen blijft doorrijden aan t tempo wat ze reden. En voila het gat is heel snel erg groot.
Ik acht cancellara in die periode zeker in staat om meer dan 15s 1100+ watts te produceren. Boonen kan/kon dat ook, alleen op dat moment in de wedstrijd zat het er niet in. Benen leeg, al eerder die energie verbruikt etc etc. Je hebt maar een aantal van die versnellingen af te schieten. Dus lijkt het alsof bonen stilstaat al blijft hij doorrijden aan 500w. Als cancellara een sprint won was het wel na een zware wedstrijd. Is het gat eenmaal geslagen dan is het spel gespeeld.

Mij lijkt dat het vermogen wat een dergelijke kleine motor en verstopte batterij kan leveren gewoon niet groot genoeg is om het verschil te verklaren. Dan heb je t eerder over speed pedelec motoren en niet een klein te verstoppen wondermotertje. Boonen had simpelweg de benen niet om ook zo een super versnelling te volgen.

Of had Pogacar nu ook een motertje op de oude kwarenmont, want die reed pedersen voorbij alsof hij stilstond. En ja pedersen reed daar ook wel een goede 450-500w. Pogacar is wat lichter en zal zomaar tussen de 750-800w gereden hebben op een stuk daar.
je blijft het maar over boonen en cancellara hebben, moet ik nu nog 500 keer vernoemen dat de andere toppers in verschillende wedstrijden maar 2 a 3 seconden sneller dan boonen reden? Renners die op dat moment alles gaven maar zeker niet aan het einde van hun latijn zaten. Pffffttt.....
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 13:21

fiedoo schreef: 14 apr 2023 12:54
Ernie C. schreef: 14 apr 2023 11:25 15 meter stijging in 200m geeft 7,5% stijgingspercentage.
27 seconden over 200m is 26,7 km/h. Ik vrees toch echt dat dat niet heel indrukwekkend is en zelfs onder het gemiddelde over de hele klim uitkomt.

Dan heb je het dus over onbruikbare data waarbij verder rekenen zinloos is.
tja blijkbaar wil of durf je niet de andere gegevens geven. Ik zou het zelf kunnen doen maar om nog meer onzin te horen? Nee, laat maar. Laporte, devolder en wellens zijn dus niveau wielertoerist want ze rijden nog 15 seconden trager op dat korte stukje? Okee, genoteerd :roll:
Die 350w was een schatting en ging over Laporte. Maar aangezien er uit die eerste berekening (die van FC) al geen buitenaardse gegevens kwamen, verre van zelfs, laat ik het rekenwerk graag aan iemand anders over ;)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 13:32

Boonen reed zeer traag op de muur.

Vergelijk met een Strava top 10, van aan de bocht na de vesten tot boven aan de kapel:

Greg van Avermaet in de Tour van 2019, strijdend voor de KOM:
https://www.strava.com/activities/25109 ... /4102/4183
1:21

Dries De Bondt, met power data:
https://www.strava.com/activities/23878 ... 2032/12107
1:15 (ca. 650W)

Tom Boonen in de RVV 2010:
1:35 in de bocht, 3:18 boven = 1:45
https://www.youtube.com/watch?v=z6z7uUe0tVA

Da's alleen al 24 seconden trager dan van Avermaet, en 30 seconden op De Bondt, en da's ook normaal aan het einde van de Ronde. Maar om nu te zeggen dat de finale van de Ronde een goede graadmeter / vergelijking biedt voor wat mogelijk is op de muur: nee. Het is gewoon zo dat er zeer weinig zijn die en genoeg in de tank hebben aan de muur, en er op die helling alles aan doen om het verschil te maken. Dat Cancellara bvb. 17 seconden sneller reed dan Boonen op dat stuk, en daarmee 13 seconden trager dan De Bondt, dat lijkt me allemaal mogelijk.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 14:03

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 13:21
fiedoo schreef: 14 apr 2023 12:54
Ernie C. schreef: 14 apr 2023 11:25 15 meter stijging in 200m geeft 7,5% stijgingspercentage.
27 seconden over 200m is 26,7 km/h. Ik vrees toch echt dat dat niet heel indrukwekkend is en zelfs onder het gemiddelde over de hele klim uitkomt.

Dan heb je het dus over onbruikbare data waarbij verder rekenen zinloos is.
tja blijkbaar wil of durf je niet de andere gegevens geven. Ik zou het zelf kunnen doen maar om nog meer onzin te horen? Nee, laat maar. Laporte, devolder en wellens zijn dus niveau wielertoerist want ze rijden nog 15 seconden trager op dat korte stukje? Okee, genoteerd :roll:
Die 350w was een schatting en ging over Laporte. Maar aangezien er uit die eerste berekening (die van FC) al geen buitenaardse gegevens kwamen, verre van zelfs, laat ik het rekenwerk graag aan iemand anders over ;)
Ik wacht op bevestiging maar met die tool komt cancellara dus aan het dubbele van vermogen van een toch wel toprenner als laporte. Of ook devolder, wellens...dat is toch wel heel straf?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2023 14:08

De "berekende" vermogens tonen eerder dat Devolder en Laporte amateurs zijn. Ergens klopt iets dus niet in de data of rekenmethode.
Bovendien is het verschil in vermogen veel hoger dan ooit uit dat motortje gehaald kan worden.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 14:12

@campa ultra dark: de tijd doet er juist vanaf het ogenblik dat cancel zijn versnelling plaatst, dus op 200 m van de top. Daar zie op filmpjes van wedstrijden dat ieder door mij voornoemde renner voluit gaat. Wat er daarvoor gebeurt kun je moeilijk inschatten omdat er weinig beelden van zijn en het eigenlijk irrelevant is aan de versnelling van cancellara. Aangezien het wel duidelijk is dat wellens en laporte in groep gekommen hebben en op dat ogenblik 60 kms minder op de teller hebben dan fabian lijkt het aannemelijk dat zij nog relatief fris zaten tov fabian en boonen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 14:18

Ernie C. schreef: 14 apr 2023 14:08 De "berekende" vermogens tonen eerder dat Devolder en Laporte amateurs zijn. Ergens klopt iets dus niet in de data of rekenmethode.
Bovendien is het verschil in vermogen veel hoger dan ooit uit dat motortje gehaald kan worden.
Ik denk dat de kasseien hier toch n grote rol spelen. Op asfalt tov kasseihelling rij je toch wel al gauw n paar kms/u sneller. Fabian is wel n superatleet die zeker in staat is van een stuk sneller te rijden dan anderen maar hier is het toch erg opvallend, bijna niet te geloven zelfs.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 14:36

fiedoo schreef: 14 apr 2023 14:12 @campa ultra dark: de tijd doet er juist vanaf het ogenblik dat cancel zijn versnelling plaatst, dus op 200 m van de top. Daar zie op filmpjes van wedstrijden dat ieder door mij voornoemde renner voluit gaat. Wat er daarvoor gebeurt kun je moeilijk inschatten omdat er weinig beelden van zijn en het eigenlijk irrelevant is aan de versnelling van cancellara. Aangezien het wel duidelijk is dat wellens en laporte in groep gekommen hebben en op dat ogenblik 60 kms minder op de teller hebben dan fabian lijkt het aannemelijk dat zij nog relatief fris zaten tov fabian en boonen.
de versnelling:
2:35 (https://youtu.be/z6z7uUe0tVA?t=155) tot 3:18 (https://youtu.be/z6z7uUe0tVA?t=199), ofwel 43 seconden van de bocht tot boven op de Kapelmuur

vergelijk met bvb. Dries De Bondt (ca. 37 seconden):
https://www.strava.com/activities/23878 ... 2071/12108

Dus nogmaals, Boonen reed niet bijzonder snel. Normaal voor een finale van RVV, maar die dag was er eentje die een snelheid haalde die in de buurt kwam van de beste tijden op de muur (door mannen die fris de muur hebben beklommen in andere koersen, of een specifieke KOM poging ondernamen).
Dus normaal van Boonen, en redelijk uitzonderlijk (maar binnen de range van wat mogelijk is) van Cancellara.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 15:00

Cancellara tegen jouw beste tijd van dries de bondt (was dat in koers rn is dat nauwkeurig?) is nog steeds 10 seconden sneller. Op 200 m na een zware ronde tegenover een frisse renner of 15 seconden tegenover andere toppers is dat fenomenaal, jazeker. Onmogelijk? Blijkbaar niet aangezien cancellara het presteert. Ik vindt geen volledig filmpje van een versnelling van mathieu op de muur waar hij echt fel te keer gaat. Wie daar de tijd kan van bepalen kan wschlk ook uitklaren wat de prestatie van cancellara echt waard is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2023 15:24

fiedoo schreef: 14 apr 2023 15:00 Cancellara tegen jouw beste tijd van dries de bondt (was dat in koers rn is dat nauwkeurig?) is nog steeds 10 seconden sneller. Op 200 m na een zware ronde tegenover een frisse renner of 15 seconden tegenover andere toppers is dat fenomenaal, jazeker. Onmogelijk? Blijkbaar niet aangezien cancellara het presteert. Ik vindt geen volledig filmpje van een versnelling van mathieu op de muur waar hij echt fel te keer gaat. Wie daar de tijd kan van bepalen kan wschlk ook uitklaren wat de prestatie van cancellara echt waard is.
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar hoe heb je Cancellara zijn tijd (of tijden) op een bepaald stuk kunnen achterhalen? De sporza beelden geven de passage van Cancellara aan de top van de Kapelmuur niet weer.

Ik zie het nog altijd alsvolgt:
Cancellara was een weergaloze renner, zoals er slechts 1 om de 10-15 jaar rondrijdt, en in de periode 2010-2012 was hij absoluut onklopbaar. Boonen in 2010 reed rond met verouderd materiaal (Ambrosio tubewielen, handgespaakt, een lomp frame van Merckx), en is in de loop van die finale door Cancellara doodgeknepen, in de zin dat, terwijl Boonen dacht dat het gelijk opging en Cancellara niet meer in de tank had dan hemzelf, Cancellara tegen de muur nog heel fris zat. Boonen heeft te enthousiast meegereden en daar een uppercut gekregen, zonder dat hij echt slecht die muur opreed, maar hij reed samen met niet de eerste de beste.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 16:14

de zwarten schreef: 14 apr 2023 15:24
fiedoo schreef: 14 apr 2023 15:00 Cancellara tegen jouw beste tijd van dries de bondt (was dat in koers rn is dat nauwkeurig?) is nog steeds 10 seconden sneller. Op 200 m na een zware ronde tegenover een frisse renner of 15 seconden tegenover andere toppers is dat fenomenaal, jazeker. Onmogelijk? Blijkbaar niet aangezien cancellara het presteert. Ik vindt geen volledig filmpje van een versnelling van mathieu op de muur waar hij echt fel te keer gaat. Wie daar de tijd kan van bepalen kan wschlk ook uitklaren wat de prestatie van cancellara echt waard is.
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar hoe heb je Cancellara zijn tijd (of tijden) op een bepaald stuk kunnen achterhalen? De sporza beelden geven de passage van Cancellara aan de top van de Kapelmuur niet weer.

Ik zie het nog altijd alsvolgt:
Cancellara was een weergaloze renner, zoals er slechts 1 om de 10-15 jaar rondrijdt, en in de periode 2010-2012 was hij absoluut onklopbaar. Boonen in 2010 reed rond met verouderd materiaal (Ambrosio tubewielen, handgespaakt, een lomp frame van Merckx), en is in de loop van die finale door Cancellara doodgeknepen, in de zin dat, terwijl Boonen dacht dat het gelijk opging en Cancellara niet meer in de tank had dan hemzelf, Cancellara tegen de muur nog heel fris zat. Boonen heeft te enthousiast meegereden en daar een uppercut gekregen, zonder dat hij echt slecht die muur opreed, maar hij reed samen met niet de eerste de beste.
Maar ik heb dat hier al 20 maal vernoemd dat ik ook vergelijk met andere toprenners hun tijd. Staat trouwens ook al in al mijn posten vermeld en ook hoe ik aan die 17 seconden kom (tijden van boonen en cancellara over de gehele muur - zie eerder). Als het enkel Boonen betreft zou ik zeggen, ja, Boonen was total loss, alhoewel ik niet die indruk had, maar vergeet boonen nu eens, en merk dat cancellara die al een duotocht van meer dan 20 kms achter de rug had ook 60% sneller dan andere toppers rijdt die presteerden in normaal minder zware omstandigheden. 27 SEc cancellara tov 42 sec. andere toppers ongeveer en boonen 17 sec trager dan cancellara. Normaal spreekt men bij de profs over 1 a 2 procentjes die het verschil maken, hier is blijkbaar toch iets meer procentjes verschil.
En graag nog wat info hoe jij de juiste tijd bepaalt van dries en in welke omstandigheden die behaald is?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 apr 2023 16:59

aha, toch gevonden. Mathieu ontketend op de geraardsbergse muur, ongeveer 38 seconden. En cancellara tijdt dus ook een 40% sneller dan mathieu. Vergeet dus maar het parkeren van boonen.
https://www.facebook.com/watch/?v=678725489508481
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie