Minder stoempen bij hoge stijgingspercentages

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 8204
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 15:11

Ik denk eigenlijk dat dat niet de voornaamste reden is dat de trapfrequentie zakt bij klimmen, de meesten compenseren dat grotendeels door meer voor op het zadel te gaan zitten.
Door de continue werkende weerstand (zwaartekracht) en lage kinetische energie wordt je gedwongen om meer "rond"te trappen en da's makkelijker bij lage trapfrequenties dan stoempen (waaronder ik versta: de meeste trapenergie spenderen aan de crankhoek tussen 45 en 135 graden).
NicoNB schreef:
02 jul 2020 14:14

Veel mensen trappen mede daardoor met een lagere cadans, al schijnt dat ook te maken hebben met je eigen motor die in een ander soort bedrijf komt. (kan het onderzoek even niet vinden).
Met dat laatste zit je IMO op het juiste spoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Saskiam
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020 18:37

Saskiam 02 jul 2020 15:21

Fijn dat er zo wordt mee gedacht. Ik heb wel degelijk last van het calimero effect😉 en vind van mijzelf dat ik meer zou moeten kunnen. Ik heb trouwens ook de klimclassic gefietst 170 km en hoefde nergens te lopen al was het soms met 4.5 km per uur. Als ik dan mannen hard voorbij zie komen ben ik wel jaloers ook al weet ik dat het aantal km wat ik per jaar rijd veel minder is. Daarnaast heb ik inderdaad een stevig onderstel wat niet altijd handig is voor de bergen. Ik denk erover om een supercompact te laten monteren. Dit zal ook mentaal wel iets schelen. Mocht dit niet mogelijk zijn dan is een mooie nieuwe fiets met super compact op maat gemaakt altijd nog een optie😃😃

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 jul 2020 15:25

Saskiam schreef:
02 jul 2020 15:21
ook al weet ik dat het aantal km wat ik per jaar rijd veel minder is
Voila, daar hebben we de eerste opportuniteit al tot verbetering.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2020 15:29

raven14 schreef:
02 jul 2020 15:25
Saskiam schreef:
02 jul 2020 15:21
ook al weet ik dat het aantal km wat ik per jaar rijd veel minder is
Voila, daar hebben we de eerste opportuniteit al tot verbetering.
Ook met 10.000km per jaar word (ben) ik geen klimmer. En ik fiets ze nog wel in heuvel/berg-achtig gebied.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 888
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 jul 2020 15:47

Als je die 10.000km vooral op lage intensiteit fietst ga je natuurlijk bijna geen hogere vermogens trainen en laat dat nu net heel handig zijn om wat sneller en/of makkelijker een helling te bestormen.

Kilometers maken is de eerste vereiste om een goede basisuithouding te krijgen.
De meesten zullen hier niet ver mee komen qua klimmen, dat gebeurt vooral rond de omslagzone.
Dus ook specifiek trainen met de nodige intensiteit gaat echt een verschil maken.

Je kan nooit verwachten dat je met enkel en alleen rustige duurritten goed gaat kunnen klimmen.

PS elke kilo extra op een lange helling kost je ongeveer 5W extra vermogen. Als je 3kg vet kan kwijtraken ga je ongeveer 15W minder vermogen moeten leveren bij dezelfde snelheid.(ofwel sneller naar boven bij hetzelfde vermogen)
Laatst gewijzigd door dwangarbeider op 02 jul 2020 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1569
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 jul 2020 15:54

Jans schreef:
02 jul 2020 15:29
raven14 schreef:
02 jul 2020 15:25
Saskiam schreef:
02 jul 2020 15:21
ook al weet ik dat het aantal km wat ik per jaar rijd veel minder is
Voila, daar hebben we de eerste opportuniteit al tot verbetering.
Ook met 10.000km per jaar word (ben) ik geen klimmer. En ik fiets ze nog wel in heuvel/berg-achtig gebied.
De curve van afnemende meeropbrengsten van trainingsload op de fysieke conditie zal voor iedereen anders liggen. Toch zijn er maar weinigen die kunnen zeggen dat ze hun limiet bereikt hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2020 17:21

@dwangarbeider, denk je echt dat je in bergachtig gebied overal even rustig kunt fietsen? Mijn "hoge" vermogens liggen niet zo erg hoog. Mijn fietsplezier is er niet minder om.
Ik ben wel bijna 2x zo oud als Saskia, het zal best wat schelen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 jul 2020 17:29

Ik zou het niet zoeken in het materiaal in dit geval. Dat is in orde. Goede fiets en 34-32 is licht genoeg. Om de maratonna te fietsen is het nodig om veel te trainen op zowel duurvermogen (kilometers maken) en kracht (intervallen). En bedenk ook dat met name dat duurvermogen komt met de jaren. Dus je wordt de komende 20 jaar elk jaar sterker als je maar blijft fietsen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid
Berichten: 3824
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 jul 2020 17:51

dwangarbeider schreef:
02 jul 2020 15:47

PS elke kilo extra op een lange helling kost je ongeveer 5W extra vermogen. Als je 3kg vet kan kwijtraken ga je ongeveer 15W minder vermogen moeten leveren bij dezelfde snelheid.(ofwel sneller naar boven bij hetzelfde vermogen)
Ik heb er nog een fraai screenshot van Strava van. Dan kan je precies zien hoeveel 14 kg verschil in lichaamsgewicht uitmaakt. ( zal deze vanavond even uploaden )

Mijn zoon ( 57 kg in 2017 ) en ik ( 71kg in 2017 ) beide op dezelfde beklimming. Beide fietsend met een Quarq vermogensmeter, en beide exact hetzelfde gemiddeld vermogen getrapt op een klim van 8 kilometer ( Col de Forclaz de Montmin ). Trouwens wat stukjes ruim 14% dus ja... dat was stoempen.
Life is too short for not riding tubulars..

Carbon & Staal & Carbon

Gebruikersavatar
scottwilko
Forum-lid
Berichten: 3101
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

Gebruikersavatar scottwilko 02 jul 2020 17:58

Jans schreef:
02 jul 2020 13:00
Ja scottwilko, soms moet je ook accepteren dat je motor niet groter is. Dan kun je heel hard trainen, maar blijft het zoals het is. Ik weet het, dat je dat pas weet als je het geprobeerd hebt.
Ik zeg nergens dat dit het probleem niet is. Maar hier op het forum worden vaak aannames gedaan zonder goed te lezen (niet alleen in dit topic en zeker niemand in het bijzonder)
De basisvraag was zoals ik lees (maar ook ik kan het fout lezen) tweeledig. Soepeler trappen is in deze heel verstandig op te lossen met een supercompact, veruit de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Maar het gros van de fietsers kan heel veel winnen aan klimvermogen door anders / specifieker te trainen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 8204
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 18:03

Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens, klimmen is niet meer dan vermogen versus gewicht.
Valt vaak wel iets te winnen , ( wie is in optimale conditie?) maar niet wat ik "heel veel"zou willen noemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 8204
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 18:06

Saskiam schreef:
02 jul 2020 15:21
en vind van mijzelf dat ik meer zou moeten kunnen
Tja , verwachtingen t.a.v. te verrichten prestaties zijn n0gal eens niet heel erg reeel, da's menselijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten