Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies buitenband - Strade Bianche (25mm max)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jul 2020 15:26

karl schreef: 01 jul 2020 14:20 We zitten blijkbaar langs de SP24, ten westen van het dorpje Lucignano.
Geweldig dorpje! En de SP24 kan je gewoon met 23mm vol overheen raggen.
EN.......je kan dan een rondje Monte Sante Marie maken.

Dat is de zwaarste strook uit Strade Bianche (de koers dus).
Over de SP24 en SP64 naar Assiano. Via SP438 door Assiano en nadat je dat stadje uit bent ga je over en opvallende brug.
Dan gelijk rechts (staan borden) en de weg volgen tot je boven bent bij Monte Sante Marie.
Tussendoor gaat het een paar keer omlaag. Geen nood uiteindelijk kom je boven :mrgreen:


Van de top doorrijden naar Torre a Castello (waterpunt)
Het is een gruwelijke zware strook maar als je zo dichtbij bent mag je die niet voorbij laten gaan.

Na Torre a Castello kan je het beste met de klok mee terug. Let op dat je op weg naar Armaiolo de rustige parallelweg volgt. Deze daarna verder volgen en kan je de SP24 weer nemen naar "huis"
De strook van Monte Sante Marie ga je nooit vergeten, je zal anders naar die koers kijken maar daarnaast is het er bizar mooi.

Edit: niet vergeten bij het begin van de strook een foto te maken van je fiets met het zuiltje van Cancellara!

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 01 jul 2020 17:57

Gastheerg schreef: 01 jul 2020 15:26
karl schreef: 01 jul 2020 14:20 We zitten blijkbaar langs de SP24, ten westen van het dorpje Lucignano.
Geweldig dorpje! En de SP24 kan je gewoon met 23mm vol overheen raggen.
EN.......je kan dan een rondje Monte Sante Marie maken.

Dat is de zwaarste strook uit Strade Bianche (de koers dus).
Hi Gastheerg,

Ik las met veel belangstelling je voorstel van route.
Wel echt bizar dat ik eerder vanmorgen een eerste ontwerp van parcours op Strava heb getekend, dat quasi helemaal overeen komt met jouw voorstel !!

Good to know dat jij deze rit al hebt gedaan, en het zo lijkt dat ik dan met de 25mm band kan rijden.

Na je post heb ik deze Monte Sante Marie meer in detail bekeken.
Pfff, ziet er wel een beest uit. Een leeuw die moet getemd worden allicht.
Ik vond op youtube een filmpje van een toeschouwer die op deze sector een video maakte van de renners die er passeren. Respect voor die gasten....
https://www.youtube.com/watch?v=7b3jvfAmWkU

Dus 25mm moet wel gaan.
Ik weeg 82kg. Tussen 6,5 en 7,0 bar druk ?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jul 2020 08:08

Dat is te hoog, tussen de 6bar en 6.5bar is beter.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 jul 2020 11:46

karl schreef: 01 jul 2020 17:57 Na je post heb ik deze Monte Sante Marie meer in detail bekeken.
:mrgreen:

Nou leuk toch. Hier nog wat info over deze duivelse strook.

Voor je bij het "col-bord" bent gaat het een paar keer omlaag.
Wie nog niet veel heeft afgedaald op Strade Bianche doet hier toch het liefst wat rustig aan. Vooral het stukje afdalen op 3km is vrij steil.

Hier de hele strook tot het waterpunt
Afbeelding

Hier fiets ik voor een maatje uit. Die was wegslipt en maakt deze foto
Afbeelding

Op een van de topjes voor het weer even omlaag gaat
Afbeelding

Hier is goed te zien dat het omlaag en omhoog gaat
Afbeelding

Hier kom ik boven bij Casa de Sole. De eerste (dit is de 4de) keer dacht ik dat ik boven was :mrgreen: Komt nog een heel smerige kilometer waar zelfs al profs in de problemen (naast de fiets) zijn gekomen.
Afbeelding

Succes maar geniet er vooral van. Zwaar maar geweldig om daar te fietsen en inmiddels ook historische wielersport gronden.

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 02 jul 2020 12:36

Heb de Strade Bianche een paar jaar geleden gefietst, een dag na de profs. Dik 130km in de regen op Continental 4-seasons 25mm, op iets van 6 bar. Ging prima, niet lek gereden.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 05 aug 2020 22:20

amclassic-fan schreef: 01 jul 2020 10:13 Ligt er gewoon aan welke stroken dat je mee wil pakken. De kleine boerenweggetjes zijn niet fatsoenlijk te doen met 25 mm banden. Maar bijvoorbeeld de SP71 vond ik toch een leuk feestje op 25 mm banden, daar kon ik ook gewoon gas geven (buiten wat spookrijdende Amerikaanse toeristen op E-fatbikes).
Fiets momenteel op strade bianche wegen. Gaat prima op 25mm Vittoria rubino pro.

@amclassic-fan: geen wonder dat je op de sp 71 gewoon gas kon geven: het is een prima geasfalteerde weg, en helemaal geen strade bianche... 8-)

hayes

hayes 05 aug 2020 22:32

Ik dacht ook meteen aan de Rubino.
Je hebt er ook een endurance versie van. Iets zwaarder maar echt bombproof.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2020 22:57

Jaap Telder schreef: 05 aug 2020 22:20
amclassic-fan schreef: 01 jul 2020 10:13 Ligt er gewoon aan welke stroken dat je mee wil pakken. De kleine boerenweggetjes zijn niet fatsoenlijk te doen met 25 mm banden. Maar bijvoorbeeld de SP71 vond ik toch een leuk feestje op 25 mm banden, daar kon ik ook gewoon gas geven (buiten wat spookrijdende Amerikaanse toeristen op E-fatbikes).
Fiets momenteel op strade bianche wegen. Gaat prima op 25mm Vittoria rubino pro.

@amclassic-fan: geen wonder dat je op de sp 71 gewoon gas kon geven: het is een prima geasfalteerde weg, en helemaal geen strade bianche... 8-)
Het blijven Italianen, vanuit Pienza naar het noorden loopt de SP71, dat is inderdaad asfalt, maar er zit ook een zijtak aan naar het zuidwesten en die heet ook SP71 en is niet verhard:
https://www.google.nl/maps/@43.1132593, ... 312!8i6656
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 06 aug 2020 10:25

Oké, dan ga ik die ook fietsen morgen. Nog steeds geen lekke band gehad, beetje geluk hoort erbij. ;) :)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 aug 2020 11:16

met de juiste banden kom je toch echt ver en kan je ook nog genieten.
hier ten zuiden van eindhoven zie je wel meer die op 25mm gravelen.
ikzelf rijd met 33mm cross bandjes, het grote verschil op de grindpaden zit in de bocht snelheden.
op mn woonwerk fiets liggen vittoria open pave, het bandje met de groene lijn in de wang.
ik sta paf hoe goed ze rijden, maar ook hoe bomproef ze zijn.
die zou ik meenemen als ik jou was, ze zijn laag en werkelijk 25mm,ik rijd zomer en winter over belgische moordstrookjes vol grind en af en toe glas. ik ben een enkele keer lek gereden.

ik weet alleen niet wat de huidige tegenhangers zijn.
Vitorria Rubino versie.......
Challenge Strada
Vredestein senso extreme weather (all season iig niet)
Conti 4000SII all season zijn persoonlijk ook minder geschikt

veel plezier

Plaats reactie