Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 aug 2022 17:19

bever schreef: 06 aug 2022 19:56 da´s ook mijn ervaring (43), maar het heeft ook voor een groot deel met aanleg te maken denk ik
Dat ook. Het voordeel bij mij is dat ik op m'n 18de amper 60 kg woog voor 1m78. Nu is m'n ideale gewicht ongeveer zo'n 71/72 kg, er zijn een pak spieren bijgekomen. Eens ik daar onder ga verlies ik wat kracht. Nu weeg ik zo'n 74 kg, afgelopen winter 80/81

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 aug 2022 23:35

Enkele kg minder, en het wordt een andere sport, zeker als de weg omhoog loopt.
Zelf zit ik nu op 76 kg voor 175 CM.
Tijdens de winterperiode zat ik nog enkele kg boven de 80. Dankzij mijn pensioen kan ik meer fietsen dan vorig jaar en dat loont: minder gewicht en betere conditie. Er zou met een sobere levensstijl zeker meer gewichtsverlies kunnen zijn, maar ik geniet graag van eten en drinken. Bovendien is mijn onderstel voorzien van flink wat spiermassa. Een 'pannelat' zal ik niet meer worden.😉
Uiteindelijk is het belangrijk actief te zijn ėn het te blijven. Op die manier blijven de kilo's onder controle.
Gewichtsverlies heeft ook een nadeel: kleding die te groot is. Gisteren nog ondervonden: voor een gelegenheid moest ik in het pak. En de broek bleek 2 maten te groot. 😉

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 07 aug 2022 23:52

ik ben jaloers heren :D

Heb ooit een jaartje wedstrijdgeroeid in de lichte 8. Dat betekende voor mij dus onder de 72 kilo zien te blijven. Toen was het al moeilijk en het wordt alleen erger. Op mijn 27e bijna 100 kilo, 20 kilo afgevallen, maar het blijft steeds sneller omhoog kruipen :o


En ik ben in de vorm van mijn leven ! :like: :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 aug 2022 00:20

Rond m’n 28st paar jaar gebokst , met m’n 182 cm 85 kg en ik was serieus graten mager voor mijn doen.
Als wielrenner hoor je dan rond 68kg te wegen, je bouw zegt zoveel nooit blind staren ok kilo’s.
Ps voor boksen had ik ook al te weinig talent :-(

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 aug 2022 08:43

Voor boksen heb je ook een partij arm, schouder, rug en rompspieren nodig waar een wielrenner echt niks aan heeft. En al die spieren brengen ook de nodige massa mee. Als de bokser van 85 kg een afgetrainde wielrenner wil worden, zou die naar 68 kg terug kunnen. Al die nutteloze arm en schouder spieren moeten dan grotendeels slinken. En dat kan makkelijk. Als je ophoudt met spieren intensief te gebruiken dan slinken ze vanzelf. Het heeft volgens mij allemaal bijzonder weinig te maken met 'bouw' en of 'zware botten'.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 aug 2022 08:49

Ik denk dat ik rond de 64kg zit, voor 1m75 en 52 jaar. Zal het jaar rond tussen 62kg en 66kg zitten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 aug 2022 17:05

raven14 schreef: 08 aug 2022 08:49 Ik denk dat ik rond de 64kg zit, voor 1m75 en 52 jaar. Zal het jaar rond tussen 62kg en 66kg zitten.
Amai, lekker klimgewichtje! :winkthumb:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 aug 2022 00:03

rob74 schreef: 08 aug 2022 08:43 Voor boksen heb je ook een partij arm, schouder, rug en rompspieren nodig waar een wielrenner echt niks aan heeft. En al die spieren brengen ook de nodige massa mee. Als de bokser van 85 kg een afgetrainde wielrenner wil worden, zou die naar 68 kg terug kunnen. Al die nutteloze arm en schouder spieren moeten dan grotendeels slinken. En dat kan makkelijk. Als je ophoudt met spieren intensief te gebruiken dan slinken ze vanzelf. Het heeft volgens mij allemaal bijzonder weinig te maken met 'bouw' en of 'zware botten'.
Rob, laat me toch in de waan dat ik totaal ongeschikt ben om mager te kunnen zijn … 🤫

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 aug 2022 01:40

Misschien een inkoppertje maar het principe is alsvolgt:
Meer calorieën innemen dan je verbrandt = aankomen.
Minder calorieën innemen dan je verbrandt = afvallen
En daar de balans tussen vinden = op stabiel gewicht blijven.

No rocket science really…
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2022 09:56

Dat is de basis. Je kan het mentaal met sommige dingen wel makkelijker maken.
En afvallen en (veel) sporten is nog niet zo makkelijk.

Afvallen en bewegen is een stuk makkelijker.
Bij meer dan 2 uur intensief sporten vind ik afvallen echt lastig.

Ik val makkelijker af als ik bijna niet intensief sport dan wel.
IF de variant waarbij je 8 uur per dag mag eten werkt bij mij heel goed (op dagen dat ik niet in de ochtend fiets)

En dat lastigste uren om eten te laten staan zijn bij mij tussen 19u en 22u. De rest is easy.
Denk dat ik niet de enige ben :-)

Met 185 en 80 tot 84 kilo in het jaar gaat het wel. Dit najaar weer fitnessen en boksen paar maanden voor de afwisseling.
Als ik zou willen kan ik 75kg zijn met een procent of 6 vet. Maar die tijd heb ik al 20 jaar gehad.
Vind het goed zo! Ik zal de Ventoux niet meer binnen de anderhalf uur rijden maar ach.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 aug 2022 10:43

wasbeer2006 schreef: 09 aug 2022 09:56 Dat is de basis. Je kan het mentaal met sommige dingen wel makkelijker maken.
En afvallen en (veel) sporten is nog niet zo makkelijk.

Afvallen en bewegen is een stuk makkelijker.
Bij meer dan 2 uur intensief sporten vind ik afvallen echt lastig.

Ik val makkelijker af als ik bijna niet intensief sport dan wel.
IF de variant waarbij je 8 uur per dag mag eten werkt bij mij heel goed (op dagen dat ik niet in de ochtend fiets)

En dat lastigste uren om eten te laten staan zijn bij mij tussen 19u en 22u. De rest is easy.
Denk dat ik niet de enige ben :-)

Met 185 en 80 tot 84 kilo in het jaar gaat het wel. Dit najaar weer fitnessen en boksen paar maanden voor de afwisseling.
Als ik zou willen kan ik 75kg zijn met een procent of 6 vet. Maar die tijd heb ik al 20 jaar gehad.
Vind het goed zo! Ik zal de Ventoux niet meer binnen de anderhalf uur rijden maar ach.
Ik heb dat ook, in de winter val ik makkelijker af dan in het seizoen. Ik eet waarschijnlijk naast het fietsen teveel door het hongergevoel wat ontstaat door veel trainen. Ik probeer wel mijn eten zoveel mogelijk rond mijn trainingen te plannen, zodat ik niet met honger op de fiets zit en daarna goed kan herstellen. Alhoewel ik ook niet mag klagen met 1m80 en 67kg, wil ik dat toch graag zo houden.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 aug 2022 13:44

Het grootste probleem met afvallen is inderdaad het honger probleem. Honger is een hele krachtige emotie en daar win je het nooit van. Echt nooit. Je kunt je een paar dagen sterk houden, zo van, ja ik heb honger maar dat ken ik hebben. Honger zal er altijd voor zorgen dat je weer extra gaat eten. Ik heb nu al drie dagen honger gehad, nu mag ik wel even wat extras. Dat soort werk.

De kunst is je dieet zodanig aan te passen dat je niet constant honger hebtt. En heel veel trainen en heel koolhydraten naar binnen proppen om al die training te kunnen uithouden, helpt niks tegen het honger gevoel. Je kan dan beter nog minder gaan trainen (en ook niet super intensief), minder koolhydraten eten en meer langzame hoolhydraten eten. Gek genoeg kun je zelfs beter vet eten. Vet barst uiteraard van de calorien, maar het geeft veel sneller een voldaan gevoel en je krijgt ook minder rap weer honger.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie