Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jun 2020 16:15

DikkeGameReviews schreef: 28 jun 2020 10:40 Dank voor de tips allemaal! Ik lees veel verschillende dingen, maar merk vooral dat mensen gewoon manieren voor zichzelf hebben gevonden die werken. Top!
Je moet inderdaad zelf een manier vinden/het op eigen karakter doen. Er is geen shortcut.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 25 jul 2020 13:04

Hopelijk vind je het niet erg dat ik even in je topic ook een vraag stel.

Maar ik probeer ook wat af te vallen, ben 1m82 en weeg nu 77.8kg en fiets 2 a 3x per week op de racefiets.
Afgelopen weekend heb ik een ronde van 110km gedaan en heb 2 bidons van 750 ml water gedronken+electrolyten tablet en heb gedurende de reep 2 energie repen gehad.
Nu heb ik maandag en dinsdag spierpijn gehad en ben woensdag avond 55km gaan fietsen, heb bijna 2 uur gereden en alleen maar 2 bidons met water+electrolyten gedronken, maar wel op een hoge intensiteit gefietst (d2 met een paar keer kort in de d3). Heb donderdag en vrijdag weer wat spierpijn gehad.
Maar is dit spierpijn van dat je spieren moeten herstellen van een zware inspanning of is het spierpijn van het afbreken van spierweefsel door geen suikers onderweg te krijgen.

Mijn dealer zei dat je met pas afstanden van 80km of meer sportvoeding nodig hebt, maar wanneer moet je nou eigenlijk wat extra energie gaan toevoegen tijdens je rit om goed door de rit te komen en toch wat af te vallen?
Er valt veel te vinden over voeding en wielrennen, maar heb het idee dat het meeste verkooppraatjes zijn van de bekende fabrikanten zoals SIS.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 jul 2020 13:19

Inderdaad.


Neem gewoon een paar boterhammen mee voor de zekerheid. Als je honger krijgt eet je ze op. Anders doe je dat pas als je thuis bent.

Verder niet van die rommel in je bidon. Water is voldoende.

Met drie keer in de week een stuk fietsen hoef je je niet te gedragen als een prof.
En met jouw lengte/ gewicht hoeft er niet veel af. Niet snoepen werkt dan het beste.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 25 jul 2020 13:31

Maar is dit spierpijn van dat je spieren moeten herstellen van een zware inspanning of is het spierpijn van het afbreken van spierweefsel door geen suikers onderweg te krijgen.

Mijn dealer zei dat je met pas afstanden van 80km of meer sportvoeding nodig hebt, maar wanneer moet je nou eigenlijk wat extra energie gaan toevoegen tijdens je rit om goed door de rit te komen en toch wat af te vallen?
Er valt veel te vinden over voeding en wielrennen, maar heb het idee dat het meeste verkooppraatjes zijn van de bekende fabrikanten zoals SIS.
[/quote]

Je kunt heel lang op vetverbranding fietsen, maar dan moet dat wel getraind zijn. Toch zul je op enig moment (genoeg over de vinden op internet of in het blaadje Fiets) koolhydraten nodig hebben, zeker als je met hoge intensiteit aan het fietsen bent.

Verder om het herstel te bevorderen , bij thuiskomst gelijk vocht, koolhydraten en eiwitten tot je nemen (hersteldrank). Dit kan een commercieel product zijn, zelf gemaakt of halfvolle chocomelk . Heb je veel energie verbrand dan moet je dit ook liefst gelijk aanvullen ( heeft te maken met je insuline spiegel waardoor de koolhydraten weer al glycogeen worden opgeslagen). Dit laatste is een beetje technisch verhaal.
Succes!

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 25 jul 2020 13:33

robbebopper schreef: 25 jul 2020 13:19 Inderdaad.


Neem gewoon een paar boterhammen mee voor de zekerheid. Als je honger krijgt eet je ze op. Anders doe je dat pas als je thuis bent.

Verder niet van die rommel in je bidon. Water is voldoende.

Met drie keer in de week een stuk fietsen hoef je je niet te gedragen als een prof.
En met jouw lengte/ gewicht hoeft er niet veel af. Niet snoepen werkt dan het beste.
Ik neem vaak iets van een Sultana mee ofzo.
Electrolyten tabletten vind ik wel een goede aanvulling. Ik zweet veel en zo vul ik me verloren zouten wel snel bij, heb ik minder kant op verkramping en deze tabs hebben ook nog wel een lekker smaakje.
Ik probeer richting de 70kg te gaan. Meer als doel om sneller te kunnen fietsen en mijn buikje wat kwijt te raken.
walters schreef: 25 jul 2020 13:31 Verder om het herstel te bevorderen , bij thuiskomst gelijk vocht, koolhydraten en eiwitten tot je nemen (hersteldrank). Dit kan een commercieel product zijn, zelf gemaakt of halfvolle chocomelk . Heb je veel energie verbrand dan moet je dit ook liefst gelijk aanvullen ( heeft te maken met je insuline spiegel waardoor de koolhydraten weer al glycogeen worden opgeslagen). Dit laatste is een beetje technisch verhaal.
Succes!
Ik neem altijd de recovery drink van Bye. Kokos/chocolade smaak wat je aanmengt met melk. Lekker drankje en lijkt me prima.
Daarna douchen en dan smeer ik mijn benen nog even in met spiroflor en wil ik nog wel eens een glas ice tea green drinken met een boterham erbij.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 jul 2020 13:45

Ik wil niet flauw doen hoor, met mijn boterhammen en zo....
Maar een gemiddelde westerse man, zeker een met een buikje, krijgt van de meeste voedingsstoffen teveel binnen. Dan hoef je na een rit van 100 kilometer echt niet te beginnen met aanvullen van zouten en mineralen. En hersteldrank lijkt mij ook behoorlijk overdreven.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 25 jul 2020 14:21

robbebopper schreef: 25 jul 2020 13:45 Ik wil niet flauw doen hoor, met mijn boterhammen en zo....
Maar een gemiddelde westerse man, zeker een met een buikje, krijgt van de meeste voedingsstoffen teveel binnen. Dan hoef je na een rit van 100 kilometer echt niet te beginnen met aanvullen van zouten en mineralen. En hersteldrank lijkt mij ook behoorlijk overdreven.
Ben ik het niet echt mee eens. Het hangt ermaar vanaf wat je eet, misschien krijgt die westerse man te veel aan suikers en te weinig groenten binnen.
Als je een buikje hebt dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je alle voedivoedingstoffen hebt om meteen goed te herstellen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 jul 2020 14:26

Als het gaat om vezels en vitaminen, dan heb je gelijk.
Maar voor spierherstel (voor zover dat nodig is bij dit soort afstanden/inspanningen) heeft de gemiddelde westerse man voldoende materiaal aan boord.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jul 2020 15:22

Danny, je vraagt advies, maar je weet zelf al wat je gaat doen. Ik ben het helemaal met robbebopper eens. Als je normaal eet dan heb je van alles voldoende met aanvulling van water en misschien een boterham of krentenbol.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jul 2020 16:00

Over de dag gezien krijgt een weldoorvoede westerling zeker genoeg binnen, maar met dat ene shakie direct na je rit benut je wel optimaal je window of opportunity ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 jul 2020 16:55

Als je spierpijn hebt is het in principe vrij simpel. Je hebt je spieren beschadigd op cel niveau. Is dat erg? Nee. Want door beschadiging moeten ze weer gerepareerd worden. En dan word de spier vanzelf weer wat sterker en harder. Niet perse groter. Want daarvoor moet je met zware gewichten trainen. Als je na een 100 km rit spierpijn krijgt dan ben je domweg nog niet goed genoeg getraind. Je krijgt nooit spierpijn omdat de glycogeen voorraad op is (de suikers) in je spieren. Dan krijg je namelijk gewoon hongerklop. Suikers doen niks aan spier reparatie oid. En voorkomen ook niet dat je spieren niet kunnen beschadigen. Suikers zijn voor energie niet voor herstel van de spieren. Daar zijn eiwitten voor.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 jul 2020 17:04

En sportvoeding heb je helemaal niet nodig. Is gewoon een commercieel verhaal met dito belang. Alleen als je top niveau marathons loopt of aan de tour de france mee doet heb je sportvoeding nodig omdat de energie intake op zo’n hoog peil moet staan dat je met de normale voeding en spijsvertering niet kan bijhouden. Dus vergeet die hele sportvoeding onzin.

Ik sport recreatief tussen de 15 en 25 uur per week, fietsen en hardlopen. En echt wel langdurig en met hoge inspanning. (Uiteraard ook afwisselend met lage inspanning) maar de laatste keer dat ik sportvoeding heb gegeten was in 2016 toen ik 5 uur deed over een halve triathlon. Toen was het met 28 graden en het hoge verlies van de electrolyten ook hard nodig. Heb je echt snelle suikers nodig omdat je een hongerklop aanvoelt komen kun je net zo goed een handvol met winegums eten. Ook heel effectief zijn 1 of 2 Snickers. Daar zit alles in om hongerklop te tackelen. En werkt gegarandeerd gelijk.

Plaats reactie