Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2020 13:49

Het eten/drinken van veel suikers (die je daarna niet direct omzet in energie) kan ook leiden tot eetbuien. Je lichaam gaat eerst in een soort verzadigingsmodus, dan krijg je een energiepiek en vervolgens een energiedal. In die laatste fase krijg je dan juist de neiging om weer voedsel tot je te nemen.
Do or don’t, there is no try

hayes

hayes 26 sep 2020 18:05

Ik probeer altijd te eten na het fietsen. Een kom dikke soep met een homp brood zodat ik lang verzadigd ben.
Ik moet me vooral beheersen in de vooravond. Dan kan ik drie, vier keer naar de kast met 'brol' stappen en een glas of twee wijn.

Het is dubbel. Ik weet dat ik me dat qua gewicht kan permitteren, maar gezond is het niet. Ook zou ik graag onder de 80 kg duiken. Ideaal gezien 77-78 kg maar zolang ik dat (vr)eten niet onder controle kreeg, zal dat niet lukken :|

Pas op, ik voel me goed zoals ik nu ben. En het beïnvloedt absoluut niet m'n conditie. Enkel bergop voel ik ze wel die extra kilo's :mrgreen:

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 02 okt 2020 19:19

het fietsen aan het her-ontdekken. een paar jaar op een laag pitje gestaan en dus de kg's er ook langzaam weer bijgekomen (ik kom snel aan, zit in familie). wel jammer dat de herfst/winter voor de deur staat, maar op droge dagen ga ik gewoon weer lekker het fietsen ontdekken. ik rijd nu weer 2 keer in de week rondjes van 30 a 40 km, dus ik ben al blij zat.

nu dat snacken na het avondeten zien te beperken en wat kg's afvallen ;-)
is het fietsen aan het her-ontdekken

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 07 okt 2020 12:12

Ketogenic dieet is in principe een minder koolhydraten (lees suiker), meer vet dieet. In mijn opinie zorgt IF in combo met keto dieet ervoor dat alles een beetje samen kan komen: minder en bewust eten, en activeren van vetverbranding vanaf week 2. Vreetbuien zijn primair gerelateerd aan de vraag van het lichaam om suiker. Dus wat je kunt doen om te detoxen van suiker (lees keto dieet) is altijd goed. Ik let ook primair op suiker in voedsel dan iets anders.

Ben het eens dat afvallen meer in het eten zit dan in de beweging. Ik merk in ieder geval weinig verschil als ik normaal beweeg (dwz ik mijn actieve calorieën per dag haal op mijn apple watch). Meer fietsen zorgt wel voor veel betere conditie! Overigens merk ik op de fiets geen verschil na 7 weken IF+keto op gebied van mijn energie. en vermogen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 okt 2020 15:51

Bij mij helpt het bewegen echt wel. In het verleden heeft het geholpen om 17kg af te vallen. Als je allerlei drankjes en gelletjes gaat eten, dan zal het niet meevallen om met bewegen af te vallen.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 12 okt 2020 13:27

Afvallen is in de basis meer kcal verbranden dan dat je inneemt. Ik gebruik momenteel MyFitnessPall om m'n Kcal inname bij te houden.

Was een redelijke eye-opener voor me, daarnaast probeer ik 5 tot 7x per week te sporten. Momenteel is dat binnen op de smarttrainer met elke keer een ritje van anderhalf uur, met daarbij 2x een wat zwaardere interval sessie.

Helpt mij ontzettend om in te gaten te houden hoeveel ik naar binnen werk over een dag en wat een trainingssessie doet.
Rule #5

hayes

hayes 14 okt 2020 21:50

Je moet al echt veel gelletjes en repen naar binnen spelen om de calorieën van een ritje van een uur of drie te compenseren. Dan zit je toch aan een 1500-2000 calorieën, SIS gelletjes zijn 80-90 kJ dus een gelletje of 10 en twee bidons en dan raak je er nog niet.

Ik speel per uur een gelletje of reep naar binnen en een halve bidon of zo.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 okt 2020 22:35

Garmin connect zegt dat ik vandaag na 2 uur fietsen 660 kcal extra verbruikt heb.
Ik heb daarbij dan geen extra calorieën ingenomen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 okt 2020 23:39

660 kCal. extra ... zeg je daarmee dat je in 2 uur ongeveer 330 kCal. per uur hebt verbrand?
Die 660 kCal. doe ik per uur. Of zie ik iets over het hoofd?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 okt 2020 23:51

Ja, dat zeg ik 860kcal totaal, maar ook in rust zou ik volgens connect 200kcal verbranden. Dus kom ik op 660kcal voor het fietsen. 1.57cm lang en 57kg.

hayes

hayes 18 okt 2020 13:04

Gisteren 2u20 min gefietst. Volgens Garmin Connect 2400 calorieën. Waarvan dus een 500-600 in rust ook zou zijn verbrand. Dus een 1500 door het fietsen. Eén bidon gedronken, één gelletje en een fruit bar. Dus laat ons zeggen een 1200 effectief extra calorieën.

Volgens Strava fietste ik gemiddeld 7u08 min per week 'de laatste maand). Merendeel is woon-werk (en dan fiets ik echt door en geen voeding).

Dus per week ongeveer een 5000 calorieën extra verbrand? Dat zijn zowat 4/5 volwaardige maaltijden?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 okt 2020 13:05

Als die calorieën ook zouden kloppen. Maar je ziet natuurlijk uiteindelijk op je weegschaal of het in de richting zit.

Plaats reactie