Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 aug 2022 09:51

@Jans, je hebt ze van € 80,- en van € 980,- en de ene zal beter zijn dan de andere. Zelf hebben we en ook een die de stroom door de handen en voeten stuurt, en dus het viscerale vet meet.

Of de waarde juist is, is vlgs mij niet geheel belangrijk - maar als je een startwaarde of 0 waarde hebt van bv 10 en je bent na een 1/2 jaar sporten tot 7 of 6 gekomen heb je het juiste gedaan.

Als dan je BMI ook nog eens gezakt is -> dikke prima !!

Het belangrijkste qua gewicht en BMI is dat je geniet van het sporten : 99.99% van de forum account members zal de tour nooit winnen.

Sterker nog : ik denk dat 75% hier niet eens in staat is om een amateur koers van 90Km uit te fietsen ( ik inclusief).

Dus geniet van het leven, pak wat je pakken kan - werk je niet dood - en of dat nu met een kilo meer of minder is : lekker belangrijk..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 aug 2022 11:28

René,
Ik durf te beweren dat 75% van de forum leden in de 2de bocht er al af liggen….( en dus ik ook )

Ps
Waarom zou je een weegschaal met vet meting willen hebben? Je kan toch gewoon in de spiegel kijken?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 aug 2022 11:31

mao schreef: 06 aug 2022 11:28 René,
Ik durf te beweren dat 75% van de forum leden in de 2de bocht er al af liggen….( en dus ik ook )

Ps
Waarom zou je een weegschaal met vet meting willen hebben? Je kan toch gewoon in de spiegel kijken?
Die weegschaal heb ik een keer kunnen aanschaffen met spaarpunten. Maar staat al 6 of 7 jaar met lege batterijen op zolder 😂😂 mede omdat mn spiegel net zo goed werkt inderdaad.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2022 11:38

mao schreef: 06 aug 2022 11:28 Ps
Waarom zou je een weegschaal met vet meting willen hebben? Je kan toch gewoon in de spiegel kijken?
Zo is dat helemaal. Ben sinds afgelopen winter 7 à 8 kg afgevallen. Niet door anders of minder te eten, gewoon door meer te fietsen. En ja, dat zie ik ook in de spiegel dat er minder vet aanhangt. :D

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 aug 2022 11:52

Ik weeg mezelf niet eens meer. Ik denk dat het meer dan een jaar geleden is dat ik nog op de weegschaal stond. Zelfde redenering: ik kan evengoed in de spiegel kijken om te zien hoe het erbij hangt :D

(PS. En toch ben ik 'obsessief' bezig met het gewicht van de fiets, een mens zit soms vreemd in elkaar)
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 aug 2022 15:40

jakkel schreef: 06 aug 2022 11:38 ...

Zo is dat helemaal. Ben sinds afgelopen winter 7 à 8 kg afgevallen. Niet door anders of minder te eten, gewoon door meer te fietsen. En ja, dat zie ik ook in de spiegel dat er minder vet aanhangt. :D
Zo heeft mijn lichaam me wel liggen gehad; een 10 kilo vermagerd door te fietsen en normaal te eten op 10 maanden (het snoepen wel gelaten). Ik zag het vooral aan het feit dat mijn kleren te groot werden.... het afvallen was niet echt een doel.
Maar geleidelijk aan begin je meer te eten en komt er een nieuw evenwicht (gelukkig zou ik zeggen....).
Maar dan stop je met fietsen en bleef ik wel evenveel eten en lopen de kilo's op. Vooral de tussendoortjes die je mag als je sport bleven....
Onthoud dat als je stopt met fietsen, je ook best minder gaat eten....

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2022 17:01

raven14 schreef: 06 aug 2022 11:52 Ik weeg mezelf niet eens meer. Ik denk dat het meer dan een jaar geleden is dat ik nog op de weegschaal stond. Zelfde redenering: ik kan evengoed in de spiegel kijken om te zien hoe het erbij hangt :D
Ik weeg me enkel nog uit nieuwsgierigheid. Wel leuk dat er elke maand wat afgaat. Je ziet er dan ook gewoon beter uit in fietstenue. En ik voel me ook beduidend beter. Vroeger kwam ik in de winter haast niet bij, maar met ouder te worden wordt het elk jaar erger en erger. Bovendien let ik totaal niet op m'n voeding, ik drink geregeld alcohol en snoep eigenlijk ook teveel.


raven14 schreef: 06 aug 2022 11:52(PS. En toch ben ik 'obsessief' bezig met het gewicht van de fiets, een mens zit soms vreemd in elkaar)
Dat is helemaal niet vreemd. Het is altijd beter zelf te zwaar te zijn met een lichte fiets dan te zwaar te zijn met een zwaardere fiets. :mrgreen: Daarenboven is bezig zijn met grammetjes besparen ook een hobby. En... een lichtere fiets is altijd plezieriger om te rijden, offroad en bergop zeker.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2022 17:02

walter- schreef: 06 aug 2022 15:40
jakkel schreef: 06 aug 2022 11:38 ...

Zo is dat helemaal. Ben sinds afgelopen winter 7 à 8 kg afgevallen. Niet door anders of minder te eten, gewoon door meer te fietsen. En ja, dat zie ik ook in de spiegel dat er minder vet aanhangt. :D
Zo heeft mijn lichaam me wel liggen gehad; een 10 kilo vermagerd door te fietsen en normaal te eten op 10 maanden (het snoepen wel gelaten). Ik zag het vooral aan het feit dat mijn kleren te groot werden.... het afvallen was niet echt een doel.
Maar geleidelijk aan begin je meer te eten en komt er een nieuw evenwicht (gelukkig zou ik zeggen....).
Maar dan stop je met fietsen en bleef ik wel evenveel eten en lopen de kilo's op. Vooral de tussendoortjes die je mag als je sport bleven....
Onthoud dat als je stopt met fietsen, je ook best minder gaat eten....
Daar kan ik de laatste jaren heel goed van meespreken! :mrgreen:
Nu de 50 gepasseerd, elk jaar wordt het moeilijker... voor niks goed dat ouder worden. :| :D

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 aug 2022 18:31

Ik heb nergens last van :twisted:

Ik ben inmiddels 54, en vanaf mijn 18e altijd tussen de 70 en 75 kilo gewogen.
Ik heb net nog tweederde deel van een plaatpizza op.

Ik heb wel het vermoeden dat naarmate mensen ouder worden ze simpelweg minder actief zijn. Vooral de auto, vaatwasser, maairobot, webshops, roltrappen, etc zijn daar debet aan.
Ik heb zelf geen roltrap, dus ik denk dat het daardoor komt.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2022 19:03

robbebopper schreef: 06 aug 2022 18:31 Ik heb nergens last van :twisted:

Ik ben inmiddels 54, en vanaf mijn 18e altijd tussen de 70 en 75 kilo gewogen.
Ik heb net nog tweederde deel van een plaatpizza op.

Ik heb wel het vermoeden dat naarmate mensen ouder worden ze simpelweg minder actief zijn. Vooral de auto, vaatwasser, maairobot, webshops, roltrappen, etc zijn daar debet aan.
Ik heb zelf geen roltrap, dus ik denk dat het daardoor komt.
Ik doe nu nog net evenveel (of even weinig, het is maar hoe je 't bekijkt :mrgreen: ) als vroeger, ik fiets zelfs meer. Het is een algemeen gegeven dat je metabolisme wijzigt, minder efficiënt wordt je ouder wordt.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 aug 2022 19:54

daniel1975 schreef: 18 mei 2022 08:30 Ik zit ook aan de bovenkant (bmi 25,x), dus er mag (moet...) zeker wel iets af.
Maar durf de stelling wel aan dat ik bovengemiddeld fit ben voor mijn leeftijdsgroep qua gezondheid en conditie.
Ik hou het altijd op sportief corpulent bij me zelf ;-)

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 06 aug 2022 19:56

jakkel schreef: 06 aug 2022 19:03
robbebopper schreef: 06 aug 2022 18:31
Ik doe nu nog net evenveel (of even weinig, het is maar hoe je 't bekijkt :mrgreen: ) als vroeger, ik fiets zelfs meer. Het is een algemeen gegeven dat je metabolisme wijzigt, minder efficiënt wordt je ouder wordt.
da´s ook mijn ervaring (43), maar het heeft ook voor een groot deel met aanleg te maken denk ik

Plaats reactie