Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jul 2020 14:06

Naar mijn bescheiden mening, je hebt een hongerklopje gekregen.
Wat die zones betreft: fiets om te genieten van het buiten zijn, van de wind rond je oren, van de natuur, van het gefluit in de bomen.. ;)

En zo kan het zijn dat je 50 % van een rit zeer ontspannen in D1 kan rijden, want je hebt de wind niet tegen, maar op de terugweg gaat je hartslag naar hogere waarden, want, ... Mister Beaufort doet zijn ding.

Niks mis mee. Van rijden tegen de wind wordt je alleen maar sterker. Achteraf wat spierpijn? Goed mogelijk.

Let er op dat je opbouw in kilometers niet te snel gaat. Geleidelijk verhogen is de boodschap.

Wat die gelletjes betreft: zitten boordevol koolhydraten. Veroorzaken bijgevolg een sterke verhoging van de suikerspiegel in het bloed. Gevolg is de aanmaak van extra insuline om de koolhydraten de baas te kunnen. Een insulinepiek is het gevolg. En als reactie daalt je bloedspiegel drastisch en je hebt opnieuw een te lage bloedsuikerspiegel. Met alle gevolgen van dien.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 jul 2020 14:22

Zou wel kunnen dat het een hongerklop is geweest. Wat er dan is gebeurt is dat ik niet voldoende glycogeen voorraad heb kunnen opbouwen in de dagen dat ik niet heb gefietst. Dan ligt het wel in het herstel, maar dan qua energie en niet qua spierbouw. Alhoewel ik ook qua spierbouw ff rust nodig heb.
Toen ik licht werd in mijn hoofd toen nam de concentratie ook wel af. Heb het zelfde als ik verzuur, maar dat was nu niet aan de orde.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jul 2020 14:34

Als deze symptomen vaker voorkomen > huis- of sportarts.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jul 2020 14:55

Leest als een klassieke hongerklop, join the club. Op de fiets hoef je je echt geen zorgen te maken dat suiker te snel wordt opgenomen en je een insuline piek krijgt. Dat gelletje wordt overigens veel snel opgenomen dan snickers, in die laatste zit meer vet wat opname vertraagt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 jul 2020 15:00

amclassic-fan schreef: 27 jul 2020 14:55 Leest als een klassieke hongerklop, join the club. Op de fiets hoef je je echt geen zorgen te maken dat suiker te snel wordt opgenomen en je een insuline piek krijgt. Dat gelletje wordt overigens veel snel opgenomen dan snickers, in die laatste zit meer vet wat opname vertraagt.
Maar ik heb dit nog nooit eerder gehad op een ritje van 70 a 80km terwijl ik voornamelijk in mijn d1 heb gefietst en het zelfde eet op een zelfde soort rit waarbij ik een uur in mijn d2 fiets.
Waarom krijg ik het nu voor het eerst terwijl ik er anders nooit last van heb?
Kan het idd kloppen omdat mijn energievoorraad nog niet hersteld was van de vorige dagen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jul 2020 15:22

Dat kan heel goed.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jul 2020 15:54

Ben je na een test aan je zones gekomen? Ik kan me niet voorstellen dat D2 nu zo inspannend is als dat je beschrijft.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 27 jul 2020 16:01

Het verrast me iedere keer weer dat er mensen zijn die kortweg stellen dat je 100 km makkelijk met 2x500 ml water kan rijden. De behoeft aan eten en drinken op de fiets verschilt enorm van persoon tot persoon, en ook per situatie (warm/koud/route).
Ik heb een redelijk goede conditie, maar ik moet enorm opletten dat ik voldoende eet en drink onderweg. Boven de 60 km wordt het voor mij belangrijk, en hoewel ik al vrij lang fiets ga ik nog regelmatig de fout in.
Vrienden die aanzienlijk minder getraind zijn kunnen uren fietsen met alleen water, mij lukt dat echt niet. Mijn lijf kapt er gewoon mee.
Het kan echt een zoektocht zijn wat voor jou persoonlijk werkt. De een voelt zijn lichaam ook beter aan dan de ander (ik ben daar overigens erg slecht in).
Houd vooral plezier in fietsen. Voor mij geldt dat alles tot 60 km leuk en ontspannen is. Daarboven moet ik echt na gaan denken wat ik eet en drink, en eerlijk gezegd neemt dat voor mij een stuk lol weg. Dus ga ik zelden langer dan 60-70 km.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jul 2020 16:09

Enkel water is voor mijn kopvrouw én mezelf ook een tegenvaller. Daarom gewoonlijk bruistabletje magnesium of multivitamines in de drinkbus. Dat volstaat om het wel vlot naar binnen te werken. (niet dat we veronderstellen magnesium of vitamines te kort te hebben...)

Als ik een isotoon product gebruik, dan nooit in de voorgeschreven hoeveelheid, want dat heeft voor mij averechts effect.

Zo zie je maar dat drinken op de fiets voor iedereen anders is. Voornaamste is voldoende te drinken, en er tijdig mee te beginnen, zeker voor sprake is van dorstgevoel.
Overigens, we gebruiken 750 ml bidons.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2020 16:13

Ik snap bij sommige niet zo goed de drang om niet te eten en alleen water te gebruiken op ritten langer dan twee uur. Je doet er eerder slecht mee dan goed.

De energie heb je toch nodig zorg dan dat je prestatie goed blijft en niet instort.

Natuurlijk zit er ook een persoonlijke factor in. Maar twee x 500ml op 4 uur is voor niemand goed, dat moet echt minimaal tegen de 2L zitten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2020 16:28

wasbeer2006 schreef: 27 jul 2020 16:13 Ik snap bij sommige niet zo goed de drang om niet te eten en alleen water te gebruiken op ritten langer dan twee uur. Je doet er eerder slecht mee dan goed.

De energie heb je toch nodig zorg dan dat je prestatie goed blijft en niet instort.

Natuurlijk zit er ook een persoonlijke factor in. Maar twee x 500ml op 4 uur is voor niemand goed, dat moet echt minimaal tegen de 2L zitten.
Wat ik wel bewust gedaan heb, richting een hele triathlon, is mijn lichaam trainen om op vetverbranding nog redelijk goed te functioneren. Als je een uur of 11 moet sporten.,. en dat op een relatief hoge intenstiteit (denk aan een cyclo mee willen rijden voor de top 100). Dan kan je heel goed in de situatie komen dat je meer energie nodig hebt dan dat je lichaam tussentijds nog kan opnemen.
Bij een triathlon moet je alles zelf doen, stayeren verboden, dus je gaat vrij constant ~10 tot 15 slagen onder je omslagpunt zitten --> in mijn geval dan toch. Bij cyclo kan je misschien nog eens wat verschuilen in een groep en terugzakken naar D1.

Om dat te trainen heb ik toen regelmatig tochten van 120 tot 150km gefiets op 1 fruitreep, 750ml sportdrank en verder water voor zoveel nodig was. Vocht an sich heb je gewoon nodig. Dus afhankelijk van het weer had ik dan 3 of 4 van die grote bidons op. Inspanning op zo'n training: midden/laag in D1. Hf rond 130 voor mij. Dus ja, langzaam fietsen. Op een gegeven moment is je energievoorraad op, sportdrank en fruitreep zorgen nog voor beetje aanvulling. Je hebt ook koolhydraten nodig om vet te kunnen verbranden, dus je moet wel iets eten.
Nee, het waren niet de leukste trainingen, vooral de laatste uur of anderhalf niet meer. Maar het was wel een bewuste keuze. En na verloop van tijd ga je ze wél beter verwerken. Moet wel zeggen dat ik veel van deze trainingen heb afgewerkt bij temperaturen tussen de 5 en 20 graden.., Niet of nauwelijks met warm weer of veel zon. In dat geval moet je mijns inziens ook wat letten op zouten en mineralen aanvullen.

Maar goed, toen had dat een concreet doel. Zonder zo'n doel zou ik het zeker niet zo doen. Het moet wel leuk blijven, dat fietsen :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 jul 2020 19:35

Jans schreef: 27 jul 2020 15:54 Ben je na een test aan je zones gekomen? Ik kan me niet voorstellen dat D2 nu zo inspannend is als dat je beschrijft.
Ik heb mijn hoogste hartslag ooit gepakt die ik heuvel op heb gemeten en ben iets hoger gaan zitten om mijn max in te stellen. Dat is 180 en heb er toen 185 van gemaakt.
Door fiets ervaring weet ik ook dat 160 echt wel mijn omslag punt zit. Als ik er boven zit begint het al snel pijn te doen in mijn benen. Ik heb laats met een HIIT wel gemerkt dat ik een hartslag van ongeveer 158 wel 8 minuten kan volhouden, maar moet er wel erg hard voor werken.
Nu weet ik ook dat wanneer ik aan het fietsen ben en een hartslag van 140 meet dat niet altijd wat zegt, door vermoeidheid kan je hartslag lager liggen dan normaal. Als je echt goed wil gaan trainen dan weet ik wel dat je een powermeter moet pakken, maar die dingen (die tweezijdig meten) kosten al snel rond de 1000 euro en mij is verteld (door mijn dealer) dat als je daar mee wil gaan fietsen echt een test moet gaan doen bij een sportarts en ik zie dat qua extra kosten niet zitten (heb geen idee wat zoiets kost, maar ik schat in dat het duur is).

Ik heb ooit eens een rit gehad dat ik te weinig had gedronken. Ik kreeg een erg droge mond en kwam echt niet meer vooruit. Als ik 60km fiets dan heb ik al snel 2 bidons van 750ml nodig bij een temperatuur van 22 graden.
Ik gebruik deze tabs: https://www.duursport.nl/product/zero-a ... -tabs-607/
Dit is mijn hersteldrank die ik gebruik: https://www.duursport.nl/product/all-in ... -gr-71221/
Op een rit van 2 uur of langer neem ik vaak 1 sultana pakje en dit: https://www.duursport.nl/product/endura ... -gr-58479/

Nu heb ik zondag niet de endurance bar gebruikt, omdat me hier verteld was dat, dat niet nodig was en wou het dus wel eens proberen zonder te rijden.

Plaats reactie