Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 mei 2022 11:23

Alleen een persoonlijk gesprek met een diëtist zal uitsluitsel kunnen geven. Het is namelijk zoals Thestudent zegt, dat de verhouding en regelmaat in de voeding veel uitmaakt.
Mijn vrouw zat ook op zo'n plafond, maar met hulp van een goede voedingscoach eet ze nu meer, maar is wel meer afgevallen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 17 mei 2022 13:46

Bedankt voor de antwoorden! Ik kan me perfect voorstellen dat tijdstippen en macro's er toe doen en speelde al met het idee om eens naar een diëtist te stappen gezien ik zelfstandig wat op mijn grenzen lijk te botsen.
2dingen:
- kcal in vs kcal uit is inderdaad de basis, maar vaak ook de basis van een ongezonde verhouding met eten en uiteindelijk nog altijd niet kunnen zelfreguleren op basis van hongergevoel. Ik was begonnen aan mijn afvaltocht puur met de in-uit gedachte, maar ben daar vanaf gestapt net omdat ik gezonde gewoontes wou kweken zonder constant te moeten zitten tellen (of portiegroottes te zitten bepalen aan de hand van hoeveel kcal van een product er uit ziet). Daarbovenop is het ook niet "ik ga nu kcal eten alsof ik 80kg weeg en dan kom ik wel op 80kg uit". Daar zit veel meer nuance.
- Ik ben niet door 1 voedingsplan geraakt waar ik nu ben. Dat is eerder een gefaseerd afbouwen van ongezonde dingen icm gezonder eten.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 mei 2022 14:04

Om het eerste (of tweede) consult te kunnen overslaan, is het handig om alvast te starten met je voeding invoeren op bv myfitnesspal. Dat is tegenwoordig het eerste dat een diëtist wil zien.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mei 2022 14:23

Als je dit al doet er je ervan bewust bent, dan moet je gaan zoeken naar andere dingen.
Minder eten werkt altijd, maar hoe makkelijk is dat vol te houden.

Ik ben in januari 2 kilo kwijtgeraakt, geen probleem weinig eten en klaar, niets meer of minder.
Maar dan ga ik weer intensiever sporten en hou ik het gewoon niet vol.

Dat is puur mentaal, niets meer en niets minder.
Nu ben ik niet te zwaar maar voor het fietsen zou een kilo of 4 a 5 minder fijn zijn.

Dan heb je natuurlijk dingen die helpen

-Regelmaat
-Goed slapen
-weinig stress
-Niet te hard en te veel sporten.

Als ik een weekje ga mtb,en kom ik aan.
Je eet dan gauw veel te veel. Je lichaam kan moe niet onderscheiden van honger.

Wat natuurlijk ook kan is echt sportvasten, dan hoef je ook maar kort vol te houden. Of het goed is kan je uren over discussiëren, maar als het voor jouw helpt stapsgewijs naar de 80kg te komen, prima toch.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 mei 2022 15:00

Interessant om dit te volgen. Ik loop tegen hetzelfde aan, alleen was bij mij het begin gewicht nogal iets hoger, en de methode voor het initiele afvallen anders.
In juni 2017 woog ik nog 167kg (ja, ik weet het, heb alles al gehoord enz. Stom....). Dat was de eerste weging tijdens het traject in de obesitaskliniek Eindhoven om in aanmerking te komen voor een Gastric Sleeve operatie (letterlijk een (groot) stuk van je maag afsnijden totdat er nog iets van 200ml over blijft. Tijdens het traject wordt je begeleidt door dietisten, psychologen, fysio enz enz. Uiteindelijk in jan 2018 geopereerd (gewicht rond de 150kg op dat moment).
Nu weeg ik ong 95kg (181cm). Laagste gewicht afgelopen zomer rond de 90kg. Feestdagen 2021 en vlak daarna een trombosebeen rechts + long embolie hebben ervoor gezorgd dat ik een tijd niet gefietst heb, en tegelijkertijd teveel gegeten. Gelukkig is het nu grotendeels weer hersteld, en ben ik weer volop km's aan het maken.
Echter de 90kg afgelopen zomer is nagenoeg hetzelfde gewicht als 1 jaar eerder. In de winter een paar kg zwaarder, maar in het voorjaar was dat wel weer grotendeels weg. Onder de 90kg is me echter gewoon nog niet gelukt. Ik kan me wel gaan uithongeren, maar merk ook als ik echt minder eet dat ik ook minder energie heb om te gaan fietsen. Kwa eetpatroon hou ik nogsteeds hetzelfde aan als wat de dietisten me in het ziekenhuis hebben voorgeschreven, echter aangevuld tijdens het fietsen (10-12u per week) met repen, bananen, gels enz.

Ik vraag me echter wel af wat Wasbeer hiervoor zegt: "Je lichaam kan moe niet onderscheiden van honger." Ik merk dus wel als ik wat later opblijf 's-avonds dat ik dan ook echt honger begin te krijgen, dus inderdaad, als je moe wordt krijg je honger. Heb je hiervan een onderbouwing of meer info Wasbeer? Ik ben nl. wel benieuwd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 mei 2022 15:39

Mijn lichaam kan moe en honger prima uit elkaar houden. Maar lekkere trek is voor velen, ook voor mij, een heel ander verhaal.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 mei 2022 15:55

Precies, na het fietsen hoef ik echt geen bakkie sla, stroopwafels daarentegen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mei 2022 16:53

TL@ schreef: 17 mei 2022 10:33 Op het einde van de dag is het toch echt: calories IN = colories OUT (of eigenlijk calories IN < calories OUT als je wilt afvallen)

We kunnen er er theorieën rond brijen zoveel als we willen maar dit is toch echt de essentie.
Dat dus.
Maar als een, al dan niet dure, dieetcoach je dit vertelt lijkt dat voor velen een pak beter te bevatten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 mei 2022 18:30

Bartdr
Hoe oud ben je?
92 kg zegt ook niet zo veel…. Je moet veel meer kijken naar vet percentage, en wat bij je past.

In mijn top dagen rond m’n 28st woog ik 85 kg lengte 182cm voor mijn doen gratemager ( 5x in de week sporten)
Rond m’n 50st 92 kg … ( 10k fietsen per jaar) m’n vrouw vond dat ik er niet uit zag zo dun….
Het heeft ook met postuur te maken…ik noem het maar sportief corpulent. Niet iedereen is gepeesd ;-)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mei 2022 23:20

Suikers zijn je vijand!! Als je veel suikers nuttigt en niet meteen alles weer opbrandt dan gaat je lichaam om voeding vragen.

Misschien moet je een systeem bedenken -evt met hulp van een diëtist- om eerst met snelle koolhydraten te fietsen en op het einde eiwitten te gaan verteren. Dat scheelt veel in je hongergevoel na een ritje….
Do or don’t, there is no try

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 mei 2022 06:14

mao schreef: 17 mei 2022 18:30
Rond m’n 50st 92 kg … ( 10k fietsen per jaar) m’n vrouw vond dat ik er niet uit zag zo dun….
Het heeft ook met postuur te maken…ik noem het maar sportief corpulent. Niet iedereen is gepeesd ;-)
Ik ben ook rond de 50 jaar nu, 1m94 en 79kg. Fiets ook 10k per jaar, maar ik ben niet absurd dun. Krijg nooit commentaar dat mijn lichaam er niet uit ziet. Hoe zit dat dan?
Dogma F

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2022 07:22

Referentiekader, dat is alles.

De ene is al lang blij als hij er niet uitziet als een walrus, de ander is wat veeleisender.

Als ik op het werk zeg dat er best nog wat kilo's af mogen, krijg ik steevast te horen dat dat toch helemaal niet nodig, dat ik al mager ben (echt niet!). Zeg ik hetzelfde in de fietsclub, dan bevestigd iedereen dat volmondig (84kg, 1m88)
Op het werk ben ik dan bij de magerste (minst dik) en in de fietsclub zit ik aan de andere kant van het spectrum: referentiekader dus.

Maar ja, het is niet PC om te zeggen dat iemand te dik is (bodyshaming noemen ze dat dan), dus mag iedereen maar dik en ongezond zijn (en extra druk uitoefenen op ons zorgstelsel)
Afbeelding

Plaats reactie