Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 25 jul 2020 21:19

Veel is al gezegd. Je wilt een buikje wegwerken met fietsen. Dat lukt soms, maar niet altijd. Het komt voor, naar mijn idee meer na je veertigste, dat je wel fitter wordt en gewicht verliest door te fietsen, maar niet noodzakelijk dat je tegelijk ook een plattere buik krijgt. Daarvoor moet je heel scherp kijken naar wat je eet en, nog belangrijker, gerichter trainen om buikspieren te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jul 2020 21:38

RVV schreef: 25 jul 2020 17:04 En sportvoeding heb je helemaal niet nodig. Is gewoon een commercieel verhaal met dito belang. Alleen als je top niveau marathons loopt of aan de tour de france mee doet heb je sportvoeding nodig omdat de energie intake op zo’n hoog peil moet staan dat je met de normale voeding en spijsvertering niet kan bijhouden. Dus vergeet die hele sportvoeding onzin.

Ik sport recreatief tussen de 15 en 25 uur per week, fietsen en hardlopen. En echt wel langdurig en met hoge inspanning. (Uiteraard ook afwisselend met lage inspanning) maar de laatste keer dat ik sportvoeding heb gegeten was in 2016 toen ik 5 uur deed over een halve triathlon. Toen was het met 28 graden en het hoge verlies van de electrolyten ook hard nodig. Heb je echt snelle suikers nodig omdat je een hongerklop aanvoelt komen kun je net zo goed een handvol met winegums eten. Ook heel effectief zijn 1 of 2 Snickers. Daar zit alles in om hongerklop te tackelen. En werkt gegarandeerd gelijk.
Jij gaat van je eigen lichaam en verbranding uit.
Ik eet 2x zoveel als mijn mede fietsers en kom geen gram aan,zij snappen niet waar ik het laat maar mijn lichaam heeft het waarschijnlijk nodig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 jul 2020 21:40

RVV schreef: 25 jul 2020 17:04 En sportvoeding heb je helemaal niet nodig. Is gewoon een commercieel verhaal met dito belang.
+1
Na het ritje.een glas chocomelk, als hersteldrank even nuttig als de dure producten.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jul 2020 23:59

Precies! Er zijn slechts zoveel bepaalde suikers en die kun je allemaal een naampje geven maar in essentie komt het neer op glucose en hoe je lichaam dit omzet. (Of hoe je lichaam dit aanmaakt uit andere suikers)

De rest is een en al commerciële onzin! Tenzij je prof bent en behoefte hebt aan hele snelle suikers/koolhydraten....
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 26 jul 2020 00:01

Ik denk dat sommige nog aankomen op de fiets..gelletje, reepje, sportdrank, en dat op ritjes van 60km

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2020 08:50

Enzzo schreef: 25 jul 2020 23:59 Precies! Er zijn slechts zoveel bepaalde suikers en die kun je allemaal een naampje geven maar in essentie komt het neer op glucose en hoe je lichaam dit omzet. (Of hoe je lichaam dit aanmaakt uit andere suikers)

De rest is een en al commerciële onzin! Tenzij je prof bent en behoefte hebt aan hele snelle suikers/koolhydraten....
Voor een deel wil ik wel mee gaan in deze redenering, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen opname van glucose en fructose.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 26 jul 2020 09:28

Aspide83 schreef: 26 jul 2020 00:01 Ik denk dat sommige nog aankomen op de fiets..gelletje, reepje, sportdrank, en dat op ritjes van 60km
Deels heb je daar denk ik gelijk in. Maar iemand die de hele tijd in zijn d2 en d3 fietst heeft meer energie behoefte dan iemand die in zijn d1 fietst. Ik denk dat intensiteit ook bepaald hoe veel je nodig hebt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jul 2020 20:01

Ik zou juist absoluut niet aanraden 2 of 3 uur met water te gaan rijden, zeker niet op warme dagen.
Is afvallen je enige doel prima, maarcals er ook prestatie komt kijk moet je echt aanvullen.

Het maakt ook de kans op graai en vreet sessie na de training kleiner.
Eet elk uur wat en doe zeker iets isotone in je drank.

Water neem je op een gegeven moment niet goed meer op. Nu vind ik het ook altijd knap hoor 2 bidons op 100km. Ik heb er minimaal 3 van 750 met dit weer. Als het echt zomer wordt moet ik echt wel toevoegen met zout en mineralen, dat kan gewoon met electrolyten of sportdrank, maar met water knalt mijn prestatie na 2 uur echt onderuit.

Ik merk ook altijd bv op de fietsclub, het eerste uur heb ik het moeilijk, de tweede uur gaat het uur drie gaat prima en uur vier ben ik een van de snelste en ik ben degene die het meeste eet en drinkt onderweg. Toevallig? Als dat met meerdere groepen zo gaat? Ik denk het niet.

Ik fiets ook drie keer per week, maar ik moet echt wel een beetje opletten dat ik de juiste dingen eet.
Hersteldrank is niet per se nodig als je voldoende goed eet, maar het is ook wel makkelijk meteen een hoop vocht naar binnen rustig douchen en daarna op het normale tijdstip eten.

Leuk appje de jumbo foodcoach.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 jul 2020 20:19

Ik fiets twee tot drie uur altijd zonder extra. Ja voldoende water en voor de zekerheid een reepje van de Lidl. En als er veel geklommen moet worden een scheutje siroop. Maar ik zet dan ook geen prestaties meer neer. ;)

hayes

hayes 27 jul 2020 11:11

Of je nu snickers koopt, of goedkope gels of repen, komt toch op hetzelfde neer.
Ik neem bij elke rit langer dan een uur of twee één reepje mee en basic decathlon sportdrankje (poeder).

Bij elk uur extra een extra gelletje.

Vorige week ritje van 130 km gefietst. Dat duurde 4, 5 uur. Twee bidons van 500ml en één reep en twee gelletjes gebruikt. Zeker na een uur of 3,5-4 is de tank leeg. Dan moet je toch een beetje aanvullen. Of je dat nu met commerciële gels doet of met krentenbollen of pure suiker,...

Ik ben zelf heel tevreden van High5 gels en repen. Goedkoop en lekker.
Gels koop ik vanaf 70 cent of repen rond de euro.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 27 jul 2020 13:37

Maar aanvullen moet wel op voorhand gebeuren en al zeker voor je leegloopt.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 jul 2020 13:55

Afgelopen zondag overkwam me wat raars en niet prettigs.
De week ervoor had ik op zondag een rit gedaan van 110km die best wel intensief was (deels in mijn d2 gereden). Toen heb ik woensdag avond gefietst, maar had aan het begin nog iets spierpijn, heb toen een rit van 2 uur in mijn d2 gefietst op water+electrolyten tabs.
Woensdag en donderdag avond gebroken nachten gehad. Zaterdag 2 a 2.5 uur weer gaan fietsen met spierpijn en een hartslag die gewoon laag was, maar ben behoorlijk aan het zweten geweest, heb toen wel 1 bidon met sportdrank gehad en 1 bidon met tab.
Nu zondag weer gefietst, weer vermoeid en weinig kracht in mijn benen. Moest ook erg zweten, ook op wat lagere hartslag. Heb toen 2 a 3 uur gefietst, 2 bidons met een tab mee en tussendoor even gestopt om een 2 pakjes sultana te eten (1 pakje zaten er 2 in met een yoghurt laagje er op), ongeveer 10 km voordat ik thuis was werd ik licht in mijn hoofd. Ben toen even gestopt en voor de zekerheid maar ff een gelletje ingenomen (ik neem altijd meer eten mee, just in case). Daarna was ik nog steeds niet helemaal lekker en ik was gewoon erg vermoeid.
Waarom ik licht werd in mijn hoofd? Geen idee, maar ik vond het niet prettig en ik denk dat ik maar even een paar dagen rust hou.

Wel vervelend want eigenlijk wil ik 3x in de week fietsen om echt beter te worden.


hayes schreef: 27 jul 2020 11:11 Of je nu snickers koopt, of goedkope gels of repen, komt toch op hetzelfde neer.
Ik neem bij elke rit langer dan een uur of twee één reepje mee en basic decathlon sportdrankje (poeder).

Bij elk uur extra een extra gelletje.

Vorige week ritje van 130 km gefietst. Dat duurde 4, 5 uur. Twee bidons van 500ml en één reep en twee gelletjes gebruikt. Zeker na een uur of 3,5-4 is de tank leeg. Dan moet je toch een beetje aanvullen. Of je dat nu met commerciële gels doet of met krentenbollen of pure suiker,...

Ik ben zelf heel tevreden van High5 gels en repen. Goedkoop en lekker.
Gels koop ik vanaf 70 cent of repen rond de euro.
Snickers hoorde ik van dat het eigenlijk niet zo goed is, omdat de energieboost die je krijgt maar heel kort is. Daarnaast smelt chocolade en kan het nog wel eens een gesmeer worden.
Ik heb van High5 de tabs en sinds kort een paar gelletjes, appel en lime smaak, die bevallen me wel beiden.
Ik heb altijd bidons van 750ml en ik zweet behoorlijk veel, ik vind het daarom veel prettiger om met electrolyten tabs te fietsen.
Overigens over de water opname kan wel wat van kloppen. Heb zelf vaak dat ik aan het begin meer water drink dan op het einde van een rit. Kennelijk heb ik er dan minder behoefte aan ofzo.

Plaats reactie