Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 jun 2020 10:58

Ik was in november 2011 107 kilo. Mei 2012 74 kilo. Hoe? Gewoon veel minder eten dan ik gewend was maar genoeg om geen honger te lijden. En elke dag 2 uur stevig doorwandelen. Elke ochtend een uur en elke avond een uur.

Was wel “ijzeren” discipline voor nodig. Geen dikke maaltijden meer in restaurants. Geen 3 ham kaas croissantjes maar 1 muesli bol. Geen patat, gebakken aardappels flinke hompen rijst/nasi/bami. Wel veel soep gegeten (perfecte maagvulling). Chocola, chips, etc laten staan. Niet meer extra opscheppen.

Ondertussen heb ik dat allemaal weer los gelaten. Ik let wel op de hoeveel eten die ik inneem. Genoeg voor de dagelijkse energiebehoefte maar niet extra. Koekjes, chips, chocola.. af en toe met mate.

Het wandelen heeft toen het allerbeste bij mij gewerkt. Want In tegenstelling tot intensief sporten krijg je van wandelen geen stevige honger.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jun 2020 11:19

@RVV, dan denk ik wel dat toen je 107kg woog wel erg veel at en snoepte. Ik woog ooit 74kg, maar dat is bij 1,57m een ander verhaal. (Nu al 3 jaar 58kg) At gewoon, schepte één keer normaal op. Snoepte best wat, maar echt niet overdreven. Als je dan af wilt vallen, duurt het echt een stukje langer. Maar flink bewegen, bij jou in de vorm van wandelen, helpt je heel veel beter dan exotische diëten

DikkeGameReviews
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2020 11:04

DikkeGameReviews 27 jun 2020 11:28

Ik denk dat alles nog wel te eten is, maar gewoon met mate. Zo werk ik alsnog wel eens een quarterpounder naar binnen, om vervolgens de volgende ochtend nog wel een lager cijfer aan te treffen op de weegschaal. Op dit moment heb ik voor fietsen gekozen omdat ik me er prettig bij voel en nergens last van krijg wanneer ik het een langere tijd doe. Wel ben ik ondertussen aan het rondkijken naar andere sporten, maar ik heb er nog geen haast in aangezien het tot nu toe goed gaat (met afvallen).

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 jun 2020 14:13

Net als RVV ben ik veel afgevallen.

Calorieën boeien echt niet. Weegschaal heb je ook niet nodig om af te vallen.


Qua trainen: vet verbranding is makkelijk. Je hoeft niet extreem te sporten. Fietsen of stevig door wandelen is prima. Hoe langer of vaker hoe beter. Maar probeer een frequentie te vinden die je van de winter en volgend jaar ook nog volhoud.

Qua eten: Nooit lijnen op de dagen dat je serieus sport. 500 calorieën komkommer dieëten werken niet. Want je moet het volgend jaar ook nog volhouden. Dus als je 1 calorie per dag minder eet dan je verbrand, val je vanzelf af. Maar de gemiddelde mens wil met weinig inspanning, snel resultaat zien...

Verdiep jezelf eens in het volgende, en houd je huidige dieet er naast:
Snelle en langzame koolhydraten
(On)verzadigde vetten
Eiwitten

Ik at niet extreem veel, maar als ik wat at waren het snelle koolhydraten of verzadigde vetten...
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 jun 2020 14:21

DikkeGameReviews schreef: 27 jun 2020 11:28 Ik denk dat alles nog wel te eten is, maar gewoon met mate. Zo werk ik alsnog wel eens een quarterpounder naar binnen, om vervolgens de volgende ochtend nog wel een lager cijfer aan te treffen op de weegschaal. Op dit moment heb ik voor fietsen gekozen omdat ik me er prettig bij voel en nergens last van krijg wanneer ik het een langere tijd doe. Wel ben ik ondertussen aan het rondkijken naar andere sporten, maar ik heb er nog geen haast in aangezien het tot nu toe goed gaat (met afvallen).
Als je eerlijk ben, is een quarterpounder goed voor je gewicht? Wat je weegschaal de volgende ochtend aangeeft heeft daar geen invloed op. Je gewicht schommelt sowieso altijd, vocht/ontlasting etc. Het gaat niet om die ene quarterpounder, maar hoeveel je er aan het einde van het jaar op hebt. Daarom ben ik voorstander van afvallen zonder weegschaal. Als je iedere 3 maanden een keer weegt en je lijnt ben je altijd lichter. Weet je je iedere dag ben je ook regelmatig zwaarder, hoe goed je je best ook doet. Dat is niet motiverend!!

Nog iets: voeding heeft voor 80% van mijn gewichtsverlies gezorgd, sporten voor 20%. Het versterkt elkaar wel! Want veel spieren zorgen ook voor verbranding in rust.


Zelf had ik nooit gesport. En ben begonnen met fietsen op een Gazelle stadsfiets. Toen ik dat een seizoen had volgehouden heb ik een snelle fiets aangeschaft.

Voordeel van fietsen: relatief kleine kans op blessures en het is makkelijk langdurig vol te houden (goed voor je vet verbranding).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jun 2020 14:31

Ieder zijn manier van afvallen, de weegschaal is mijn grote vriend.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 jun 2020 14:43

Jans schreef: 27 jun 2020 14:31 Ieder zijn manier van afvallen, de weegschaal is mijn grote vriend.
Bij mij ook om op gewicht te blijven. Maar als er 15 kg af moet heb je er echt geen nodig.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jun 2020 14:46

Maar kan zeker helpen om te motiveren. Ik ben niet snel afgevallen. Ik heb er drie jaar over gedaan om 17kg af te vallen.

dhunter
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2016 11:52

dhunter 27 jun 2020 18:10

GVW schreef: 27 jun 2020 06:24
dhunter schreef: 26 jun 2020 20:54 Ervaringsdeskundige hier (van 109 kg 7 maanden terug naar nu 84 kg bij 185 cm lengte): probeer niet af te vallen...

Zolang je je levensstijl verandert komt het bijbehorende gewicht vanzelf. Dit kan even duren maar is op langere termijn ook beter vast te houden. Afhankelijk van je verdere studie/baan kom je echt niet om van de honger wanneer je 's avonds een bord normaal eten eet en als ontbijt en lunch wat boterhammen oid. Wanneer je dan in het weekend/op een verjaardag/feestje wat ongezondere dingen eet is dat echt geen probleem maar probeer door de week liever een stuk fruit te pakken dan een grote koek bij de koffie.

Qua bewegen gewoon de basistrainingen, eens een dagje dat je een paar keer wat harder fietst als een soort intervaltraining, een dag dat je wat sprintjes trekt etc, een dagje rustig aan fiets etc...

Belangrijkste van dit alles is: vind je fietsen leuk? Zo ja, helemaal top: doe dat en eet wat minder:) Zo nee, zoek een andere sport. Wanneer je alleen fietst om af te vallen ga je dit uiteindelijk niet volhouden en zullen die kilo's er straks weer bij komen...
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen in 7 maand?
Minder eten, meer bewegen :winkthumb:
Consequent 4 a 5 keer in de week fietsen (begin van het jaar vooral Zwift, daarna buiten) en 'normaal'eten met 'normale' porties. Als ik tussendoor toch nog een keer honger kreeg een sinaasappel pakken ipv snacks.

Belangrijkste is iets doen wat je goed vol kunt houden...

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 28 jun 2020 00:28

Afvallen is discipline opbrengen en vol houden suiker heb je niet nodig in koffie of thee. Frisdrank proberen af te leren om the drinken alleen bij een verjaardag drinken of een feestje verder nooit.

Mate leren snacken(chips, koekjes) alleen in het weekend en met mate een paar handjes niet meer. Frituur snack alleen op een verjaardag.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 28 jun 2020 01:39

Ik eet nog altijd 8-10 boterhammen (Soms ook nog wel meer) per dag, en gewoon avondeten met vlees, aardappels uit de oven, rode sauzen, salade. Best stevige bak volle fruityoghurt of kwark na. Dat is nog hetzelfde als voorheen. Verder veel fruit.

Frisdrank en snoep chips en koek etc gewoon niet in huis halen. Je mist het niet echt hoor, nadat je het weer afgewend bent zeg maar. Thee drink ik zonder iets maar in de espresso gaat wel een klein schepje suiker.

En als je wel eens een keer wat slechts eet niet gaan balen van jezelf.

Deze keer (ik ga altijd heen en weer tussen slechte periodes en fittere periodes) kost het me mentaal heel weinig moeite. Zelfs het niet balen van mezelf gast me eindelijk eens goed af.

Val denk ik 0,75k per week af (gemiddeld). Van 100.7 nu weer 85.7 nog een kilo of 8 er af en dan ben ik weer helemaal happy.

Wees niet te streng voor jezelf, blijf goed eten en veel sporten en dan gaat het eigenlijk vanzelf.
Afbeelding

DikkeGameReviews
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2020 11:04

DikkeGameReviews 28 jun 2020 10:40

Dank voor de tips allemaal! Ik lees veel verschillende dingen, maar merk vooral dat mensen gewoon manieren voor zichzelf hebben gevonden die werken. Top!

Plaats reactie