Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 jun 2020 08:56

raven14 schreef: 14 jun 2020 21:19 Wie van ons kan dat zeggen? Er ligt quasi steeds een opportuniteit om het verval dat de leeftijd veroorzaakt, (voor een gedeelte) te compenseren met 'beter' te trainen.
+1

Mindere prestaties worden doorgaans al snel afgeschoven op leeftijd, maar dat hoeft niet nodig te zijn. Om Einstein maar even te quoten: "Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, dan blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt" (en dus een beetje minder door je leeftijd).

Verder geef ik je natuurlijk groot gelijk. Fietsen is veel leuker dan trainen, maar dan moet je de ambities ook laten varen. Lijkt me niet dat Fred de Tour nog wil winnen, maar mogelijk kun je een bepaald deel van je kilometers gebruiken om gerichter te gaan trainen en zo toch nog progressie te boeken.

Met de beschikbare data zou het voor mij persoonlijk wel een uitdaging zijn om de 5 of 10 jaar jongere ik nog één keer te kunnen verslaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jun 2020 11:40

ypuh schreef: 15 jun 2020 08:56
raven14 schreef: 14 jun 2020 21:19 Wie van ons kan dat zeggen? Er ligt quasi steeds een opportuniteit om het verval dat de leeftijd veroorzaakt, (voor een gedeelte) te compenseren met 'beter' te trainen.
+1

Mindere prestaties worden doorgaans al snel afgeschoven op leeftijd, maar dat hoeft niet nodig te zijn. Om Einstein maar even te quoten: "Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, dan blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt" (en dus een beetje minder door je leeftijd).

Verder geef ik je natuurlijk groot gelijk. Fietsen is veel leuker dan trainen, maar dan moet je de ambities ook laten varen. Lijkt me niet dat Fred de Tour nog wil winnen, maar mogelijk kun je een bepaald deel van je kilometers gebruiken om gerichter te gaan trainen en zo toch nog progressie te boeken.
Haha die zelfde gezegde bedacht ik ook bij dit topic... :lol:

Je zegt dat fietsen veel leuker is dan trainen, maar dan spreek je vooral voor jezelf. Je kan beter zeggen dat jij fietsen leuker vindt dan trainen, Ik moet er niet aan denken om alleen maar te fietsen, zou er dan snel mee klaar zijn. Juist de afwisseling tussen gewone duurritten en om je heen kijken en gerichte trainingen vind ik juist heel prettig.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 jun 2020 13:55

Mijn madam en ikzelf zijn ook 60+.
Trainen, dat doen we niet (meer).
Maar vlakke na-het-werk-ritjes worden afgewisseld met ritjes richting heuvelzone in Vlaamse en echte Ardennen.
En op die hellingen wordt stevig door gefietst. Is dit trainen? ;)

Blijft gewoon genieten op de fiets, al durf je op een lange klim met minder weer en wind tegen al eens denken: "waar ben ik nog mee bezig".
We fietsen sinds een drietal jaar opnieuw intensiever (tijdje te veel andere beslommeringen gehad in het wielrennen), en in dit derde jaar sneuvelen nog regelmatig PR's. Na de stevigere ritten gaat de conditie uiteraard beter.
Dus we maken de laatste jaren opnieuw progressie, al beseffen we maar al te goed dat dit niet zal blijven duren.
Zelf probeer ik de kilo's wat in bedwang te houden, en dat helpt uiteraard ook. Mijn kopvrouw staat nog steeds op competitiegewicht. :like:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 jun 2020 14:04

NuitKor schreef: 15 jun 2020 11:40 Je zegt dat fietsen veel leuker is dan trainen, maar dan spreek je vooral voor jezelf. Je kan beter zeggen dat jij fietsen leuker vindt dan trainen, Ik moet er niet aan denken om alleen maar te fietsen, zou er dan snel mee klaar zijn. Juist de afwisseling tussen gewone duurritten en om je heen kijken en gerichte trainingen vind ik juist heel prettig.
Het is ook een intern dillema bij mij hoor. Zeg je blokkentraining, dan zeg ik nee. Maar zeg je wie het eerste boven is op het viaduct, of jij kan écht de Alpe niet op binnen het uur, dan is er meer dan genoeg motivatie om wel gerichter te gaan trainen.

Op die manier vallen 'trainen' en 'fietsen' prima te combineren voor mij, maar begin alsjeblieft niet met 'rij X minuten op Y watt en doe dan'...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 jun 2020 14:14

ypuh schreef: 15 jun 2020 14:04 .....maar begin alsjeblieft niet met 'rij X minuten op Y watt en doe dan'...
+ 1

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jun 2020 14:18

ypuh schreef: 15 jun 2020 14:04
NuitKor schreef: 15 jun 2020 11:40 Je zegt dat fietsen veel leuker is dan trainen, maar dan spreek je vooral voor jezelf. Je kan beter zeggen dat jij fietsen leuker vindt dan trainen, Ik moet er niet aan denken om alleen maar te fietsen, zou er dan snel mee klaar zijn. Juist de afwisseling tussen gewone duurritten en om je heen kijken en gerichte trainingen vind ik juist heel prettig.
Het is ook een intern dillema bij mij hoor. Zeg je blokkentraining, dan zeg ik nee. Maar zeg je wie het eerste boven is op het viaduct, of jij kan écht de Alpe niet op binnen het uur, dan is er meer dan genoeg motivatie om wel gerichter te gaan trainen.

Op die manier vallen 'trainen' en 'fietsen' prima te combineren voor mij, maar begin alsjeblieft niet met 'rij X minuten op Y watt en doe dan'...
x minuut of y watt dit en dat hoeft ook helemaal niet. Zijn onderweg genoeg fartlek dingen te bedenken om alle zones regelmatig te prikkelen. Daar heb je geen powermeter of stopwatch voor nodig.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jun 2020 14:27

Heerlijk het verschil in benadering.
Voor mezelf sinds ik 6 jaar terug gestopt ben met MTB marathons: Ik fiets veel meer dan voorheen. Destijds hield ik rekening met bijvoorbeeld zware wedstrijd die er aan kwam en nu nog meer een "ongeleide projectiel" zoals onze clubtrainer mij destijds al noemde.
Maar ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er nog altijd een vorm van prestatiedrang aanwezig, mede daarom kwam ik ook met dit topic op de proppen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 jun 2020 15:29

Soms lijkt het of 'trainen' een vies woord is, maar inderdaad, er zijn zoveel kansen om er een spelletje van te maken. Ik laat mij ook niet graag in een keurslijf duwen van zoveel blokken van X met Y pauze, maar heb aan de andere kant genoeg aan een paar Strava segmenten om mezelf uit te dagen, of vind het niet saai om 5x in sweet spot de Rosier op te rijden en dan te genieten van de slingerende afdaling. Steeds zoeken naar een goeie combinatie van inspanning en plezier. En wanneer de fietskameraden hier in 't weekend met hun fiets op de Thule aan de voordeur staan, dan weten we allemaal dat we elkaar en onszelf hier en daar wel eens gaan challengen.

Om jezelf in te schatten als klimmer vind ik de Strava leeftijdscategorieën ook wel leuk. Vlakke segmenten en ritgemiddelden zeggen mij persoonlijk niet zoveel.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jun 2020 17:30

velopierre schreef: 14 jun 2020 19:42 Ik verbaas me steeds hoe belangrijk de gemiddelde snelheid wordt gevonden. Het is wel fijn als je je groepje kan bijhouden, maar verder.
Het is absoluut niet belangrijk, maar een maat voor jezelf en misschien anderen of je het nog een beetje kan en of het al dan niet merkbaar minder wordt...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jun 2020 17:38

ypuh schreef: 14 jun 2020 18:46 CUT

Gericht trainen vs. alleen maar 'junk miles' maakt waarschijnlijk meer verschil. Bij die laatste zul je eerder in verval raken lijkt me.

Dat werd al eerder door iemand beweerd (kennelijk een trainingsliefhebber en -gelovige) en tot er iets van onderbouwing wordt gepresenteerd wil dat er bij niet in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

italfrk
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 okt 2010 16:12
Locatie: Tiel

italfrk 15 jun 2020 18:30

'k heb m'n prestaties van de afgelopen jaren geanalyseerd. En jawel, ook bij mij is er sprake van degradatie. De eerste gemiddelden zijn van 2014. De laatste van gisteren. Mijn gewicht is de afgelopen jaren nagenoeg stabiel geweest. Ik ben nu 60 jaar oud. Wat je ziet is dat het jaargemiddelde van 30,1 in 2014, 30,0, 29,9, 29,7, 29,7, 29,6 naar 29,3 km/h is gezakt. Ik heb de cijfers zodanig gefilterd dat dit de cijfers zijn van één en dezelfde fiets.

Afbeelding

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 15 jun 2020 19:33

Hoewel het natuurlijk voor de hand ligt dat de krachten een keer wegebben vind ik het toch maar deprimerend zo'n grafiek.

Plaats reactie