Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid versus leeftijd, 30'ers voorbij?

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 16 jun 2020 15:17

Specifiek trainen is echt een van de weinige manieren om beter te worden. Dit jaar tot nu toe simpelweg geen zin gehad om gericht te trainen, wel veel lage intensief gereden. Ik merk dat ik fors op kracht heb ingeleverd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 15:33

Sprinten uitgezonderd , gaat het bij fietsen eigenlijk nooit over kracht maar "sustainable power", hoe lang hou je iets vol.....
Bij bergop rijden merk ik amper iets van krachtverlies, misschien omdat ik van nature gezegend ben met flink gespierde benen t.o.v. de rest.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 16 jun 2020 15:55

Ik heb in de basis al lage kracht FTP van 220 bij een gewicht 76kg.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jun 2020 18:08

FTP zegt weinig/niks over kracht. Een gewichtheffer van 76kg zou ook best wel eens een FTP van 220W kunnen hebben ;)

Overigens kan door krachttraining niet alleen je springvermogen, maar ook je FTP verbeteren)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 jun 2020 18:39

Keezx schreef: 16 jun 2020 15:33 Sprinten uitgezonderd , gaat het bij fietsen eigenlijk nooit over kracht maar "sustainable power", hoe lang hou je iets vol.....
tempohardheid zeiden we vroeger. Hoe lang kun je aan de limiet rijden, de pijn weerstaan, goed diep blijven ademen en goed blijven sturen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 17 jun 2020 16:55

Even wat verder en door de reacties gebladerd.
Boek over trainen lezen? Kan idd, maar lezen gun ik me de tijd niet voor en ga ik liever fietsen.......
Trainen en HIT en op de club iedereen zijn mond vol over FTP waarden. Dat laatste 2 jaar terug voor de gein eens op mijn Elite trainer gedaan en bleek volgens ingewijden heel goed te zijn. Leuk, maar zo iets is niks (meer) voor mij.
Denk (weet wel zeker) dat met mijn aanpak (lees gebrek aan) het alleen minder vlot zal gaan en de 30’ ers van ooit maar moet koesteren voor wat het waard is.
Heb nog steeds een hoop lol in het fietsen
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 jun 2020 20:31

Zelf ben ik juist de laatste 2 jaar aan het genieten tijdens het fietsen. Ik heb in 2016 - 2017 en een stukje 2018 gekoerst bij de TMZ omdat mijn zoon het leuk vond en zei van : Pa doe ook eens mee. Best leuk tussen de jonge honden en af en toe een oudere gerijpte renner. Gemiddelde van 38-39 per uur was best pittig in een dorpsrondje, en zeker wel eens er af gereden tijdens de koers. Vaak ook gefinisht in het pelotonnetje van 10- 15 man.

Er voor trainen deed ik niet echt , gewoon wat genieten en af en toe even aanzetten. Ik ben ook niet iemand die zichzelf kan afmatten op een training. Vroeger genoeg moeten doen dankzij pushen van ouders ( judo en voetbal ).

Nu ben ik inmiddels 3 jaar verder en geniet ik meer van de rondjes dan dat snelheid belangrijk is. Mijn snelheid ligt rond de 28-30 km/h als ik alleen mijn rondjes rij. Hartslag ligt dan meestal zo tussen 125 - 135 bpm. Aanzetten of aanhaken bij een groepje wat voorbij steekt lukt me nog wel aardig :twisted: , en even doortrekken naar 50km/h lukt me ook zeker nog.

Maar met m'n 52 jaar vraag ik me af ... heeft het allemaal nut. Nou nee, ik geniet lekker van de fluitende vogeltjes - de omgeving, is veel leuker en ik kom uitgerust thuis. Tijdens hardlopen kan ik me wel redelijk afmatten - wat ook wel weer leuk is.

Over een goede maand nog een weekje naar de Alpen om met mijn zoon te genieten op de racefiets, Ik kom overal nog goed boven, en of de tijden goed zijn en of mijn 20 minuten vermogen verbeterd wordt.... ik vermoed van niet, ook niet belangrijk ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 19 jun 2020 14:29

Gemiddelde snelheid...... tsjaa... wat moet ik daar nu nog over zegen.
Bij mij is dat persoonlijk drastisch gedaald. Maar dat komt door een wissel in materiaal. fiets/kleding/bagage ;)

Van een profploeg-fiets met hoge wielen en tubes (6,5kg) naar een stalen 'panzer rad' met brede noppen-banden (11kg), klaar om de hele wereld over te reizen. En zo ook mijn kijk op fietsen. Van een briesende stier die losgelaten gaat worden om eens hard te knallen, naar gewoon een stukje toeren.
Veel meer tijd om te genieten!
WiND 56 - 2020

arnold
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 19 jun 2020 17:00

Het ligt er maar net aan wat je wil. Ik word 52, maar bij mij ligt de focus op hardlopen. Ik loop een halve marathon rond de 1:30. Fietsen doe ik eigenlijk als hersteltraining 2 a drie keer in de week met een snelheid van +/- 30 km gemiddeld op lage intensiteit. En dat is heerlijk genieten
Bovendien is het hier in de randstad vrijwel godsonmogelijk om gemiddeld 37 per uur te rijden gedurende twee een half uur.
Bovendien met hardlopen train ik slechts 20% van mijn kilometers op omslagtempo/intervaltempo. 80% gaat op 5:00/km (of nog langzamer. Een training van 2*3200 meter op omslagtempo (20% sneller tempo) is zeer intensief. Of twee en half uur fietsen met een gemiddelde snelheid van 37,5 km echt iets toevoegt aan je conditie vraag ik me af maar ik ben geen expert. Het principe van trainingsintensiteit dat het maar een beperkt deel dient te zijn van de totale trainingsarbeid lijkt me voor wielrennen in de basis niet anders dan met hardlopen.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 jun 2020 21:22

Beste Arnold je reageert tenminste normaal dus daar wil ik best op antwoorden. In het Noorden van het land kun je als je de juiste wegen uitkiest 2 tot 2,5 uur 37/38 km/h fietsen. Desbetreffende rit is gedaan op 60 km wegen waar geen fietspaden aanwezig zijn. Ik snap dat het in de randstad heel anders ligt. Groningen stad idem dito. Als ik naar mijn werk fiets en mijn gemiddelde is een X aantal km/h dan (noem maar geen snelheid want dan raken een paar overstuur hiero) is dat minimaal 2 tot 3 km/h lager zodra ik de stad in fiets.

Hoe zinvol is zo’n snelle rit? Ik zie het als de prikkel die je af en toe nodig hebt. Ik ben overigens ook hardloper en jouw verhaal over hardlopen en intensiteit komt zo’n beetje overeen met mijn manier van hardlopen

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 19 jun 2020 22:36

Snap die rare reacties op RVV ook niet. Stiekem toch jaloers, haha. Voor iedereen gelden andere voorwaardes om plezier te hebben in de sport

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 jun 2020 09:37

Aspide83 schreef: 19 jun 2020 22:36 Snap die rare reacties op RVV ook niet. Stiekem toch jaloers, haha. Voor iedereen gelden andere voorwaardes om plezier te hebben in de sport
Het is een beetje een sport geworden om andere mensen de hak te zetten tegenwoordig. En iedereen die z'n kop boven het maaiveld uitsteekt is een mooi doelwit daarvoor.


@Arnold, er zijn wel genoeg situaties denkbaar waar langdurig intensieve ritten een meerwaarde bieden. Intervallen is de meest tijdsefficiente vorm van training, maar voor een cyclo van 6-8+ uur red je het niet continu 'volle bak' te rijden als je alleen maar in blokken van 20 minuten traint.

Ik gebruik de blokken vooral om naar een bepaald tempo toe te werken, en de volgende stap in het seizoen is om dat tempo uit te bouwen naar een langere duur. Zwiften in de winter is daar een mooi voorbeeld van. Afgelopen winter heb ik in races van 1 uur mijn hoogste waardes getrapt, maar in maart/april kon ik dat buiten nog niet veel langer dan 1.5u volhouden. Inmiddels is het tempo iets lager, maar kan ik het wel 3-4u volhouden (doe dat niet elke week). De cyclo's gaan jammer genoeg niet door, maar mijn doel was eind augustus een rit door de Ardennen te doen van zo'n 5-6 uur volle bak, dus wat dat betreft lig/lag ik mooi op schema.

Plaats reactie