Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 10 jun 2022 20:05

Tot een korte tijd geleden vond ik DI2 de meerprijs niet waard.
Maar nu ikzelf er een half jaar mee rijdt, heb ik mijn mening herzien: nooit meer mechanische schakelen.
Hebben de tegenstanders eigenlijk al met DI2 gefietst?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 10 jun 2022 20:06

Ik heb sinds een goede week Sram Rival AXS. Ik vind het heerlijk!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

1094
Forum-lid
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 jun 2022 22:36

True maar dat zag je ook bij carbon feames, carbon wielen, conpueters met navigatie en zal nog wel even zo door gaan

1094
Forum-lid
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 jun 2022 22:42

Voor mij was het ook niet echt iets waar ik echt een mening over had toen ik mn huidige fiets kocht. Ik had geld te besteden en wilde een top fiets omdat dit waarschijnlijk de laatste fiets wordt die ik koop waar ik (voor mezelf) bijzondere prestaties op ga leveren (uitgaande van een kevensduur van ca 10 jaar).

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 10 jun 2022 22:55

2 jaar geleden na >30 afwezigheid weer gaan fietsen, gelijk een fiets met elektrisch schakelen gekocht, DI2 dus ook omdat ik dat mechanisch schakelen voor mijzelf niet meer zo zag zitten. 30 jaar geleden had mijn fiets nog buis commandeurs (wel al met index).

Na ontvangst van de fiets gelijk de bediening aangepast: full-synchro geactiveerd maar wel in E-tube de schakelmomenten iets aangepast en verder de functies van alle hendels omgegooid: de grote flipper links = zwaarder trappen, kleine flipper links naar groot kettingblad, rechts lichter trappen en naar klein kettingblad. Logica is dat ik met de flipper quasi de ketting die kant op duw. :-)

Kleine flippers gebruik ik maar sporadisch, full Synchro werkt voor mij prima, maar goed, ik rij qua auto ook al langer automaat :-)

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 jun 2022 23:11

1094 schreef: 10 jun 2022 22:42 Voor mij was het ook niet echt iets waar ik echt een mening over had toen ik mn huidige fiets kocht. Ik had geld te besteden en wilde een top fiets omdat dit waarschijnlijk de laatste fiets wordt die ik koop waar ik (voor mezelf) bijzondere prestaties op ga leveren (uitgaande van een kevensduur van ca 10 jaar).
Je hebt hier toch niet over jezelf mag ik hopen? :oops:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jun 2022 23:22

Ik heb twee fietsen. Één in Frankrijk, één in Nederland. In Nederland met mechanisch schakelen. In Frankrijk D12. Ik schakel heel makkelijk over van de één naar de ander.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2022 23:34

0475 schreef: 10 jun 2022 22:55 2 jaar geleden na >30 afwezigheid weer gaan fietsen, gelijk een fiets met elektrisch schakelen gekocht, DI2 dus ook omdat ik dat mechanisch schakelen voor mijzelf niet meer zo zag zitten. 30 jaar geleden had mijn fiets nog buis commandeurs (wel al met index).

Na ontvangst van de fiets gelijk de bediening aangepast: full-synchro geactiveerd maar wel in E-tube de schakelmomenten iets aangepast en verder de functies van alle hendels omgegooid: de grote flipper links = zwaarder trappen, kleine flipper links naar groot kettingblad, rechts lichter trappen en naar klein kettingblad. Logica is dat ik met de flipper quasi de ketting die kant op duw. :-)

Kleine flippers gebruik ik maar sporadisch, full Synchro werkt voor mij prima, maar goed, ik rij qua auto ook al langer automaat :-)
Je rijdt de Shimano groep op zijn SRAM's dus.
Heb je rechts en links wel aan de goede kant?

i-mac

i-mac 11 jun 2022 08:32

Ik zou niet meer terugkeren naar manueel schakelen. Maar ik ben ook eerlijk als ik zeg dat de meerprijs me liet afschrikken. Ik was vooraf ook wat sceptisch over dat dure gadget. Ik vroeg me af welk verschil het zou maken. Maar toen ik het had besefte ik al gauw dat het prettig is in gebruik. Ik heb tot op vandaag nog niets moeten bij regelen. En ik kijk regelmatig eens via de Garmin hoe het met de batterij zit. Het is kwestie van discipline om niet met een lege batterij komen te staan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2022 12:11

Ik was een van de eersten met een Sram Red Etap, toen nog velgremmen.
Sindsdien enkel nog racefietsen met Sram Etap/AXS gekocht.
Behalve mijn MTB en mijn elektrische stadsfiets, daar schakel ik dan weer wel nog manueel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

1094
Forum-lid
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 jun 2022 18:22

senior schreef: 10 jun 2022 23:11
1094 schreef: 10 jun 2022 22:42 Voor mij was het ook niet echt iets waar ik echt een mening over had toen ik mn huidige fiets kocht. Ik had geld te besteden en wilde een top fiets omdat dit waarschijnlijk de laatste fiets wordt die ik koop waar ik (voor mezelf) bijzondere prestaties op ga leveren (uitgaande van een kevensduur van ca 10 jaar).
Je hebt hier toch niet over jezelf mag ik hopen? :oops:
Gelukkig niet nee, maar als ik tegen de 50 aan ga zitten verwacht ik dat mn ftp over zn hoogtepunt heen is

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 11 jun 2022 20:31

Philippos schreef: 10 jun 2022 23:34
0475 schreef: 10 jun 2022 22:55 2 jaar geleden na >30 afwezigheid weer gaan fietsen, gelijk een fiets met elektrisch schakelen gekocht, DI2 dus ook omdat ik dat mechanisch schakelen voor mijzelf niet meer zo zag zitten. 30 jaar geleden had mijn fiets nog buis commandeurs (wel al met index).

Na ontvangst van de fiets gelijk de bediening aangepast: full-synchro geactiveerd maar wel in E-tube de schakelmomenten iets aangepast en verder de functies van alle hendels omgegooid: de grote flipper links = zwaarder trappen, kleine flipper links naar groot kettingblad, rechts lichter trappen en naar klein kettingblad. Logica is dat ik met de flipper quasi de ketting die kant op duw. :-)

Kleine flippers gebruik ik maar sporadisch, full Synchro werkt voor mij prima, maar goed, ik rij qua auto ook al langer automaat :-)
Je rijdt de Shimano groep op zijn SRAM's dus.
Heb je rechts en links wel aan de goede kant?
Rechts is toch waar de duim links zit?

Zwaarder trappen: links peddelen
Lichter trappen: rechts peddelen

Zover ik begrijp net andersom dan SRAM.

Vandaag in de Eifel iets meer zelf bepaald wanneer te wisselen tussen groot en klein ketting blad.

Plaats reactie