Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 jul 2022 10:18

Als ik zie hoeveel kettingen er in de Tour al naast hebben gelegen is DAT in ieder geval niet het platform om mij te overtuigen. Eigenlijk vind ik het gewoon gênant.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 jul 2022 10:22

Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 08 jul 2022 10:31

Gastheerg schreef: 08 jul 2022 10:18 Als ik zie hoeveel kettingen er in de Tour al naast hebben gelegen is DAT in ieder geval niet het platform om mij te overtuigen. Eigenlijk vind ik het gewoon gênant.
Er zijn veel ploegen die voor wedstrijden als Parijs-Roubaix bewust voor mechanische groepen kiezen ipv elektronische. Peter Sagan reed de kassei-etappe van deze Tour trouwens op mechanische Dura Ace.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jul 2022 10:33

Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jul 2022 10:37

bartdr schreef: 08 jul 2022 10:22 Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?
De bedoeling van zo'n elektrische groep zou toch moeten zijn dat de factor "fout van de gebruiker" wordt uitgesloten.
Naar het binnenblad schakelen op een klim lijkt mij ook redelijk normaal gebruik.
Campagnolo Ultra Dork

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 08 jul 2022 10:45

thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 jul 2022 10:47

Ernie C. schreef: 08 jul 2022 10:37
bartdr schreef: 08 jul 2022 10:22 Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?
De bedoeling van zo'n elektrische groep zou toch moeten zijn dat de factor "fout van de gebruiker" wordt uitgesloten.
Naar het binnenblad schakelen op een klim lijkt mij ook redelijk normaal gebruik.
Klopt. Ik vatte wat veel samen onder de noemer "gebruiker". Ik doelde er eigenlijk ook mee op mogelijk wat gemanipuleer van mecaniciens, keuzes voor mogelijks vreemde combinaties (andere ketting dan de standaard ofzo?), ... Gevoelsmatig lijkt het me toch meer bij Jumbo dan bij de rest voor te vallen?

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 09 jul 2022 15:11

Ik heb ook het idee dat er tegenwoordig veel vaker ketting en schakel problemen zijn of in ieder geval met grotere gevolgen. Een ketting ernaast is schering en inslag. En voorheen gebeurde dat ook maar dan was de ketting in bijna alle gevallen weer gewoon met de commandeurs de goede kant op te commanderen. En tegenwoordig zie ik mensen van de fiets afstappen om met de hand de ketting weer goed te leggen, er worden om de klip klap fietsen gewisseld omdat er iets is en gisteren een derailleur die in de crash modus was gekomen waardoor en gewandeld moest worden met tijdverlies en straftijd tot gevolg.
Dat was met een mechanische derailleur toch niet gebeurd.
Iets soortgelijks zie ik gebeuren met de schijfremmen, voorheen was een wiel wisselen seconden werk en tegenwoordig mag je blij zijn als het binnen een minuut geregeld is.
En ook hier geldt dat ik nooit remproblemen heb gehad met mijn velgremmen, hoe slecht het weer ook was. Ook wanneer de regen met bakken uit de lucht viel in bv de Ardennen was het geen probleem om de wielen te blokkeren, de truc was juist om dat niet te doen. Ik heb nu ook schijfremmen op mijn ligfiets hoor en remt verder prima en ik hoef niet perse binnen een paar seconden een ander wiel te steken. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er ABS leverbaar is voor de racefiets.
Maar over het algemeen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de marketing mensen ons maar wat graag een probleem aanpraten omdat ze een oplossing voor een niet bestaand probleem uitgevonden hebben.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jul 2022 23:41

Hear hear! Misschien iets voor het topic “marginal gains”?
Ik heb me ook verbaasd over de kettingproblemen van de Jumbo fietsen. Vandaag zag ik dat die kettingen veel meer deinde dan die van andere renners…
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2022 09:48

De nieuwe Stromer speedbikes kunnen al worden geleverd met ABS; kwestie van tijd voordat die enorme verbetering zijn weg zal vinden naar de race en atb.
Less is bore

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 10 jul 2022 10:12

barverme schreef: 08 jul 2022 10:45
thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he
Flinke spacertoren trouwens!
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 10 jul 2022 19:02

evilhomer schreef: 10 jul 2022 10:12
barverme schreef: 08 jul 2022 10:45
thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he
Flinke spacertoren trouwens!
Hij rijdt dan ook een klein frame (met korte balhoofdbuis). Al eens gezien wat een fameuse setback zadelpen en een stuurpen van ik denk wel 140 mm. :D

Plaats reactie