Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 11 jun 2020 17:50

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Nu ben ik verliefd geworden op de bordeaux rode Canyon Endurace WMN. De carbon uitvoering is er in gewoon schakelen en elektronisch. Is elektronisch schakelen de meerprijs waard? en waarom wel of niet elektronisch schakelen?

Het kan nog een hele andere fiets worden. Ik heb 26 juni een bikefit en ga aan de hand daarvan een fiets uitkiezen.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 11 jun 2020 17:55

Als je t kunt betalen, zou ik voor elektronisch schakelen gaan. Ik vind t heerlijk rijden en t geld meer dan waard.
Michiel

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 11 jun 2020 18:34

Voor die paar keer dat je tijdens een ritje in Nederland schakelt.....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2020 18:52

Vlgns mij is het enige voordeel dat je nooit meer nieuwe versnellingskabels hoeft te monteren. Voor de rest heb je er m.i. t.o.v. mechanisch schakelen niet veel voordeel van, eerder nadeel als de batterij leeg is en je gaat er niet harder door rijden. Een goed afgestelde mechanische groep schakelt voor een 'ervaren' wielrenner net zo goed . . . . maar als je het geld hebt is het tegenover je 'vrienden' wel de blitz natuurlijk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2020 19:00

Globeskater1983 schreef: 11 jun 2020 17:50 ......... Is elektronisch schakelen de meerprijs waard?....................
Stel nu dat de meerprijs 10 Euro is die je niet hebt, dan is elektronisch schakelen die 10 Euro niet waard.
Als het geld is dat anders gewoon op de bank staat waar je niets voor moet laten dan zou ik het altijd doen.
En niet omdat je geen kabels moet vervangen maar gewoon omdat het prettiger schakelt en eens het goed is afgeregeld niet vergaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jun 2020 19:47

Nog 2 voordelen :
Je hoeft ook nooit meer te trimmen.
En als het koud is en je amper gevoel hebt in je vingers kan je nogsteeds schakelen. (itt mechanisch waar ik al paar keer gehad heb dat ik voorblad niet meer kon schakelen)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2020 19:56

En als in Vietnam na 1 dag je achter derailleur niet meer schakelt dan rij je de rest van de tijd op de 13, omdat er nergens een compatibele derailleur te krijgen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jun 2020 19:58

Dan laat je er desnoods een via wiggle via next day shipping komen.
Goed naar verweggiestan zal dat misschien iets langer duren, maar die versturen het per ups.
Als als als... Ik heb echt nog nooit problemen gehad met di2.
Wel met voorwiel lager die opeens op was toen ik paar dagen in Limburg zat.

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 11 jun 2020 20:16

Hoi Globesk...
Ik heb 1 di fiets en 1 mechanische. Voor mij geldt dat ik niet meer voor di zou kiezen. Twee maal batterij leeg, 1x storing, 1x batterij vervangen ( in 5 jaar). Mechanisch werkt altijd. Belangrijker nog: fietsen is mechanisch trappen en daar hoort mechanisch schakelen bij.
Toch zijn er voordelen: het schakelen gaat preciezer (50x28 en 34x11 kan zonder ratelen), in de afdaling kan je zonder je vingers te bewegen bij vb 60 km/h het grote blad erop leggen en de koude vingers van DDX kan ik ook begrijpen.
Je kan ook kiezen voor een frame waarop beide zouden kunnen, dan kan je bij het vervangen van de groepset nog eens kiezen
Succes met je keuze

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 11 jun 2020 20:39

Lastige vraag...
Mijn vorige fiets was mechanisch, mijn huidige elektronisch. De vorige schakelde erg goed, de elektronische misschien fractioneel beter. Het automatisch trimmen en de kabels die mooi weggewerkt zijn vind ik nog de grootste voordelen. Maar toch... Of ik het weer zou doen, ik weet het niet.
Overigens rij ik op mijn winterfiets nog steeds mechanisch en daar is mijn fiets plezier zeker niet minder.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 11 jun 2020 21:13

Ik ben van vorig jaar van mechanisch naar electronisch DI2 gegaan. Voor mij heeft elect een voordeel wanneer je in een groep rijdt (tempo verschillen), in de heuvels/bergen rijdt, een wedstrijdje rijdt waardoor je veel eerder geneigd bent te schakelen om net even het juiste gevoel te krijgen omdat het eenvoudiger lijkt.
Daarnaast heb ik ook al een kapotte batterij meegemaakt, welk trouwens onder garantie is vervangen, en dat op het moment je wilt gaan fietsen echt shit is.
Is dit nadeel zwaarder wegend dan de, in mijn ogen, voordelen... nee.
Over geld/waarde kan ik niet oordelen omdat ik niet in iemands portemonnee kan kijken.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 jun 2020 22:06

Als ik net goed gelezen heb zit er € 700,- prijsverschil tussen Ultegra handmatig en DI2 schakelen. Dat zou de keuze die je volgens mij aan het overwegen bent bij deze twee fietsen. De vraag is of het je dat waard is.

Zelf heb ik ervaring met SRAM RED etap. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Geen storing en nog nooit een lege batterij. Ik heb ook een fiets met mechanische ultegra en dat schakelt ook precies en altijd goed. Toch is het mij het extra geld waard op een van mijn fietsen. Enerzijds omdat ik een liefhebber ben en graag met mooie spullen fiets. Anderzijds omdat ik wel het verschil merk. Maar dit hem in kleine dingen. Aanraken is schakelen bij electrisch, bij mechanisch moet je de hendel wat verder bewegen om te schakelen. Daarnaast kun je met een druk over het hele bereik van je cassette schakelen. Daarnaast vind de purist in mij de schakelhendels van mechanisch schakelen wat lomper dan die van DI2.

Succes met je keuze.

Plaats reactie