Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 aug 2020 15:41

Ik had op mijn vorige Scale een volledige XO1 groep gemonteerd omdat dat het summum zou zijn, ben nu weer terug naar Shimano XT wat veel sneller, fijner en beter schakelt.
Voor mij dus geen Sram meer op de mtb en op de racer wacht ik wel de Shimano 12sp Dura Ace af of de Campa 12sp groep als die wat goedkoper wordt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2020 16:40

en Ultegra vind ik niet mooi (Dura Ace Di2 wel).
Dit dus.
Als ik ergens tegen een nette DA di2 upgrade set aanlopen pak ik hem. Alleen zijn er verschillende aanbieders die dit scherp aanbieden zonder:
- shifters
- of kabels
- of accu
- of lader
En dan wordt het gewoon weer duur in vergelijking tot een complete groepset.
Lijkt mij fair om groepset min crankstel, remmen en cassette te rekenen.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2020 12:39

daniel1975 schreef: 05 aug 2020 16:40
en Ultegra vind ik niet mooi (Dura Ace Di2 wel).
Dit dus.
Als ik ergens tegen een nette DA di2 upgrade set aanlopen pak ik hem. Alleen zijn er verschillende aanbieders die dit scherp aanbieden zonder:
- shifters
- of kabels
- of accu
- of lader
En dan wordt het gewoon weer duur in vergelijking tot een complete groepset.
Lijkt mij fair om groepset min crankstel, remmen en cassette te rekenen.
Dat zijn ook precies de 3 onderdelen die ik nieuw in doos doorverkocht heb. Complete Etap groep was €1.399, minus €250 voor de cranks, €160 voor de cassette en €135 voor de remmen.

Voor €850 heb je dan een hele leuke upgrade (en kreeg ook nog wat voor de groep die er al op zat). Daar konden DA Di2 en zelfs uDi2 niet tegenop.

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 09 jun 2022 16:56

Het is alweer een poosje geleden dat de laatste post is geweest maar toch nog een kleine toevoeging. Er wordt gesuggereerd dat het schakelen sneller zou gaan dan met mechanische schakeling. Dit zou dan weer suggereren dat de snelheid van schakelen afhankelijk is van de snelheid waarmee de derailleur zich verplaatst.
Naar mijn mening is dit niet zo maar hangt de snelheid van schakelen af van hoe snel je tandwielen ronddraaien en hoe snel de ketting bij een punt komt op het tandwiel waar hij uberhaup kan schakelen.
Als je stilstaat dan schakelt er niks, niet mechanisch en niet electrisch.
Overigens rijd ik zelf met stuurcommandeurs op een ligfiets en dat gaat electrisch echt niet sneller dan mechanisch.
Als ik wil schakel ik in 1 rondgang achter van helemaal klein naar helemaal groot in een fractie van een seconde.
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2022 17:05

Peter1379 schreef: 09 jun 2022 16:56 .......
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
- Vervangen wegens rek misschien niet, maar bijregelen was vroeger wel nodig.
- Er zijn ondertussen heel wat gebruikers die dus niet akkoord gaan met jou.
- Er bestaan al competities voor e-bikes.
Je mag kritisch zijn maar er is niets mis met zaken ook eens met een ander oog te bekijken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 09 jun 2022 17:52

Ergens toch ook helemaal prima dat er ook fietsers zijn die niet zo gesteld zijn op veranderingen. In ieder geval prima voor de 2e hands markt. Ik ben blij dat ik straks nog van mijn mechanische mtb en gravelaar afkom 🙄

arnold
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 09 jun 2022 19:38

Peter1379 schreef: 09 jun 2022 16:56 Het is alweer een poosje geleden dat de laatste post is geweest maar toch nog een kleine toevoeging. Er wordt gesuggereerd dat het schakelen sneller zou gaan dan met mechanische schakeling. Dit zou dan weer suggereren dat de snelheid van schakelen afhankelijk is van de snelheid waarmee de derailleur zich verplaatst.
Naar mijn mening is dit niet zo maar hangt de snelheid van schakelen af van hoe snel je tandwielen ronddraaien en hoe snel de ketting bij een punt komt op het tandwiel waar hij uberhaup kan schakelen.
Als je stilstaat dan schakelt er niks, niet mechanisch en niet electrisch.
Overigens rijd ik zelf met stuurcommandeurs op een ligfiets en dat gaat electrisch echt niet sneller dan mechanisch.
Als ik wil schakel ik in 1 rondgang achter van helemaal klein naar helemaal groot in een fractie van een seconde.
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
Ik rijd sinds 2016 met Di2 en heb nog nooit nadelen ervaren. Ben benieuwd welke nadelen het dan zou moeten hebben TOV mechanisch schakelen. Ik heb bv nog nooit iets hoeven bijstellen, schakelen gaat precies en snel (kan je ook nog instellen) en de verhalen van een lege batterij komen wat mij betreft uit de anti-elektronisch club. Dan moet je toch echt hebben genegeerd dat je je kettingblad niet meer kan schakelen daarna heb je nog zeker tussen de 200 en 300 km voordat de batterij echt volledig leeg is . Voor mij nooit meer anders dan elektronisch schakelen.
Geautomatiseerd klinkt wat dramatisch in mijn optiek. Het is niet dat je pedaalslag worden ondersteund
Laatst gewijzigd door arnold op 09 jun 2022 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 jun 2022 19:45

Peter1379 schreef: 09 jun 2022 16:56In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Dan ben ik wel benieuwd welke nadelen in jouw optiek elektrisch schakelen meer heeft t.o.v. mechanisch schakelen.? Eigenlijk zie ik alleen maar dat het systeem één batterij nodig heeft t.o.v. mechanisch twee schakelkabels. Volgens mij is dat dus net andersom, maar enfin ik kan het mis hebben maar dat is in mijn optiek. :) ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 09 jun 2022 20:08

Voor mij is het grote voordeel van elektrisch schakelen dat je eigenlijk nooit moet bijregelen, kabels rekken niet meer uit en vooral tijdens het winterfietsen met al die modder lopen kabels stroef. Het schakelen met koude handen is dan pure ellende.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 10 jun 2022 19:15

Komt toch een beetje over als "vroeger was alles beter". Naar mijn mening is van alle technische vooruitgang het elektronisch schakelen toch een van de minst ingrijpende als we naar impact op de sport kijken. Dat het wel weer heel goed is voor de fabrikanten is niet te ontkennen maar dat is met meer evoluties zo.

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 jun 2022 19:59

Impaxt op de sport is niet groot maar het gemak van het schakelen vind ik persoonlijk een grote vooruitgang

hayes

hayes 10 jun 2022 20:01

Het zorgt wel weer dat dure fietsen nog duurder worden.
En nog geen klein beetje...

Plaats reactie