Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2020 20:12

tatootje schreef: 12 jun 2020 18:09 @Jans wat heeft jou mannetje voor een fiets gekocht.
S1neo met een 12 SP Campa Record. Zelfs de Fransen kennen het merk niet ;)
(Zal wel een Chinees zijn die de kenners zo kunnen benoemen)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jun 2020 20:32

Keezx schreef: 12 jun 2020 19:11
rene schreef: 12 jun 2020 17:43

Als je een fiets met mechanisch Campagnolo koopt kan je tegenwoordig bij ca 80% van de zgn. 'fietsenmakers' in Nederland al niet terecht omdat ze er niets van op voorraad hebben dus waar lullen we over.
We lullen over iets dat je 95% zeker niet zelf kan fixen tegenover iets dat je 95% zeker wel kan fixen. Van mijn (oudere) Campagnolo spullen is in 10 jaar nimmer iets kapot gegaan dat ik niet op de camping in orde kon maken.... laat staan dat ik wat moest kopen......
Keezx, we hebben het niet over jou ( de man die alles weet en fixt, waarvoor de fiets geen geheimen kent. De man die Zelfs met de oude Hornbacher zaag zijn fiets kan monteren ), maar we hebben het over een gemiddeld persoon. Zo eentje waarvan er miljoenen bestaan die geen verstand heeft van zelf sleutelen. Mensen die al voor het vervangen van een remblokje of afstellen van versnelling afhankelijk zijn van de fietsenmaker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jun 2020 22:15

Dat verandert helemaal niets aan mijn punt dat ik de TS ter overweging wilde meegeven.
Een probleempje met de mechanische schakeling kan vrijwel altijd door een lokalo opgelost worden en met electronica ben je vrijwel altijd aan de heidenen overgeleverd of leveranciers die nieuwe spullen eventueel naar Verweggistan willlen sturen...
Analoog aan garages die op goed geluk electronische onderdelen gaan vervangen...en niet opereren op no cure-no pay basis.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jun 2020 09:02

Ik ben absoluut voorstander van DI2 (heb het op allebei mijn fietsen) maar wanneer er iets aan is, heb je wel een probleem.

Ik heb al 1 keer gehad dat de batterij om zeep was, dat is dus wachten tot er een nieuwe geleverd wordt.
Ik rijd nu 5 jaar/50.000km met DI2 en het was de enige keer dat er iets aan was dat ik niet kon fixen.

(en 1 keer de batterij vergeten opladen, was dus 10 minuutjes wachten voordat ik kon vertrekken met een batterij met genoeg jus in, maar dat was eerder user-error)

In de jaren daarvoor (meer jaren, ongeveer evenveel kilometers) heb ik 2 keer iets gehad aan mijn mechanische groepen dat ik niet zelf kon fixen en op moest wachten: een defecte shifter en een gebroken kooi van de achter derailleur.

Met die derailleur kan je in eender welke winkel geholpen worden, shifters van een niet actuele groep zijn al vaker een probleem.

Kortom: alles kan stuk gaan

Ik zal echt nooit nog een fiets kopen zonder DI2. Ik zou eerder met een goedkoper frame/wielen/... rondrijden om toch de DI2 te hebben (maar dat ben ik)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jun 2020 09:20

Keezx schreef: 12 jun 2020 19:11 Van mijn (oudere) Campagnolo spullen is in 10 jaar nimmer iets kapot gegaan dat ik niet op de camping in orde kon maken.... laat staan dat ik wat moest kopen......
Dat dus.

Ik heb 1 keer in 50 jaar door Campa niet door kunnen gaan. Maatje had m'n fiets op de derrie kant in de auto gelegd en die sloeg dus in de spaken,

Op de Camping, een gravelstrookje in een wijngaard, een col in het midden van Corisca wil ik gewoon geen gezeik. En wat ik heb schakelt prima. Er is altijd beter, net zoals er altijd lichter is. Maar kwetsbaarheid en kosten gaan dan hand in hand.

Wie er voordeel van denkt te hebben en het kan betalen moet dat zeker doen. In de polder schakel ik al helemaal niet en in de bergen 1 keer per klim.
Met de jaren gaat de ketting immers meestal gelijk naar het noodijzer :mrgreen:

Mooi spul allemaal maar ik mis niks met wat ik nu heb en gooi m'n geld liever stuk aan een extra tripjes.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 jun 2020 12:46

DDX schreef: 12 jun 2020 18:11 eTap lijkt mij trouwens best spannend als je over tijdje wat hebt.
Want zijn er dan nog etap 11s dingen te koop ?
Waar shimo erg veel 11s speed en het allemaal met elkaar compatible is.
Voor de €450 die een losse achterderailleur oplevert gaan ze de productie echt niet stop zetten. Sowieso is SRAM wel goed in customer support/handleidingen/garantie etc. Je kan vinden van het merk wat je wil, maar service/after sales hebben ze wel op orde.

De vervangingsonderdelen zijn verder allemaal reguliere 11s compatible, en de batterij is van Etap 22 is gelijk gebleven bij AXS, dus de komende 10 jaar hoef je je geen zorgen te maken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2020 12:58

Maar ja, €450 voor een derrie....
Dat soort kosten hebben mij altijd nog wat weg gehouden.
Less is bore

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 13 jun 2020 14:50

Gastheerg schreef: 13 jun 2020 09:20
Keezx schreef: 12 jun 2020 19:11 Van mijn (oudere) Campagnolo spullen is in 10 jaar nimmer iets kapot gegaan dat ik niet op de camping in orde kon maken.... laat staan dat ik wat moest kopen......
Dat dus.

Ik heb 1 keer in 50 jaar door Campa niet door kunnen gaan. Maatje had m'n fiets op de derrie kant in de auto gelegd en die sloeg dus in de spaken,

Op de Camping, een gravelstrookje in een wijngaard, een col in het midden van Corisca wil ik gewoon geen gezeik. En wat ik heb schakelt prima. Er is altijd beter, net zoals er altijd lichter is. Maar kwetsbaarheid en kosten gaan dan hand in hand.

Wie er voordeel van denkt te hebben en het kan betalen moet dat zeker doen. In de polder schakel ik al helemaal niet en in de bergen 1 keer per klim.
Met de jaren gaat de ketting immers meestal gelijk naar het noodijzer :mrgreen:

Mooi spul allemaal maar ik mis niks met wat ik nu heb en gooi m'n geld liever stuk aan een extra tripjes.
Vroeger was alles beter. En ik mag t zeggen, want ik fiets ook > 40jr. :mrgreen: :mrgreen:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jun 2020 16:10

Als je opgegroeid bent met buiscommandeurs, dan vind je alles al gauw goed genoeg.....betrouwbaarder bestaat niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jun 2020 16:18

Waarheid als een koe. Mijn eerste koersfiets had echter de eerste 105 met brifters, nooit met buiscommandeurs gereden

Afbeelding
Afbeelding

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 14 jun 2020 11:43

Mijn vrouw had op haar eerste racefiets problemen met schakelen. Dat was er één met Sora 9 speed, de slag van de sti levers was voor haar te groot en het schakelen liep te zwaar. Combinatie van kleine handen en een instap groepset.
Toch wel nog een jaar of 4 mee gefietst, maar altijd wel last gehad hiermee.

Voor haar nieuwe fiets die een flinke stap voorwaarts moest worden, was de keuze mechanisch of elektronisch ultegra. Ik rijd zelf met mechanisch ultegra R8020 dus we hadden een goede referentie.
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor di2 en ze is er superblij mee. Werkt echt als een zonnetje.

Dus dat kan ook een overweging zijn in je keuze voor di2 of niet.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 jun 2020 11:59

Gastheerg schreef: 13 jun 2020 09:20
Keezx schreef: 12 jun 2020 19:11 Van mijn (oudere) Campagnolo spullen is in 10 jaar nimmer iets kapot gegaan dat ik niet op de camping in orde kon maken.... laat staan dat ik wat moest kopen......
Dat dus.

Op de Camping, een gravelstrookje in een wijngaard, een col in het midden van Corisca wil ik gewoon geen gezeik. En wat ik heb schakelt prima. Er is altijd beter, net zoals er altijd lichter is. Maar kwetsbaarheid en kosten gaan dan hand in hand.

Wie er voordeel van denkt te hebben en het kan betalen moet dat zeker doen. In de polder schakel ik al helemaal niet en in de bergen 1 keer per klim.

Dus gastheerg en keezx, volgens jullie is er voor TS geen beter fiets dan deze voor de toekomstige ritjes : Campagnolo ( weinig versnellingen ) - geen electronische shizzle - simpele niet weg gewerkte kabels. Ideaal voor reparatie en of montage waar ook ter wereld. Wel gelukkig al een modern pedaal systeem.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie