Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tips voor tocht 200+ km

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 jun 2020 22:03

ted038 schreef: 10 jun 2020 21:29 Moet het een rondje zijn ?

Weet niet waar je vandaan komt, maar je zou " bij voorbeeld" bij zuidwesten wind eerst de trein ( alhoewel? nu? ) kunnen nemen naar Middelburg, en een hele rit met rugwind doen ;)
Zolang de NS het meenemen van gewone fietsen verbiedt bijft dat onmogelijk.
Het duurt overigens rijkelijk lang voordat de NS gehoor geeft aan de motie daarover die in de 2e kamer is aangenomen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 jun 2020 09:05

robbebopper schreef: 10 jun 2020 22:00 Je kunt ook twee keer een tocht van honderd kilometer rijden die dag :P
Ondanks de smiley is dit wel de basis voor een oplossing voor iedere grote uitdaging. Hak hem in twee.

Als je 200 op een dag gaat fietsen hangt het er eerst vanaf wat voor soort tocht?
Is het een offciele tocht met een tijdslot? In de Gran Fondo's in Italie moet je niet teveel foto's staan maken onderweg weet ik uit ervaring :mrgreen:
Nooit te laat binnen maar als er een tijdslot is dan is het handig om een soort van planning te maken.
Is het tijdslot 12 uur maak dan een planning op 11 uur.

Ook hangt het wel af hoeveel hoogtemeters? Een rit van 100km met 2500 hm's vind ik echt zwaarder dan 200km vlak.

Fiets je naar je tante aan de andere kant van het land maakt het niet uit. Hooguit dat je een lampje mee moet nemen en een koude prak zit te eten.

Maar ga je vanuit huis een mooi rondje rijden van 200km?
Simpele dingen als vroeg op pad, niet met piepende banden uit het vertrek, goed eten en drinken. Juiste kleding aan/mee, geld, telefoon, bandjes
Ga je vroeg weg of denk je laat aan te komen dan verlichting
En waarom na 70km niet een korte koffiepauze en na 140 een lunch?
De terrassen zijn immers weer open. :winkthumb:
Als er geen tijdslot is dan is een korte pauze gewoon een goede investering. Mijn oude beentje hebben ook moeite om na een pauze weer op gang te komen, maar op je gemak even wat eten kan echt een goede investering zijn. En gezellig.

Als het je eerste langere rit is dan liefst op vertrouwde fiets, schoenen en broek.
Niet te gek experimenteren met eten. Als ik een rondje Zandvoort (150-190km) doe haal ik in Noordwijk altijd een broodje paling. Dat zal niet ieder verdragen na goed 100km. Maar ik vind het heerlijk om later in een rit wat hartigs te eten.

M'n jaarlijkse rondje Zeeland van goed 200km ga ik over de helft lekker ergens een uitsmijter eten. Ik wordt na een tijdje van die zoete troep echt helemaal naar.

En verder? Genieten!

limburgia
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 aug 2009 18:00
Contact

limburgia 11 jun 2020 09:44

Bedankt voor alle tips zover.
De tocht is ca 220 km in totaal en gaat in rechte lijn van zuid-west naar noord-oost (verwachting is rugwind dus). Ik heb me al voorgenomen om bij slecht weer alles een week te verzetten.
Ik heb inmiddels de ervaring dat korte stops beter zijn dan een uitgebreide lunch ja. Dan stop ik liever kort om bijv wat foto's te maken of een berichtje naar het thuisfront over m'n vorderingen.
Qua eten zal ik het dus houden op mijn standaard pakket, alleen wat meer :) . Banaan, peperkoek, spordrank, water en gel voor nood.
overigens is het een herinnerings tocht ivm 75 jaar vrijheid: van kamp vught naar kamp westerbork. Om de kindertransporten uit 1943 te herdenken.
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 11 jun 2020 10:32

Da's wel een mooie en nobele aanleiding voor zo'n rit. Als het voor een goed doel is misschien even een website adres of Tikkie-link posten? Ook een mooie route trouwens, ik ben een keer (NS dagkaart over en heel veel wind in het westen) van Eindhoven naar Meppel gefietst, prachtig. Overweeg een klein slotje mee te nemen, want onderweg zul je zat mogelijkheden tegenkomen om bij een Jumbo of een Appie te fourageren, hoef je niet al je eten vanaf het begin mee te slepen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 jun 2020 11:06

En nog sneller en efficiënter fourageren doe je bij tankstations of..... Kruidvat!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jun 2020 13:42

scepticus schreef: 11 jun 2020 11:06 Kruidvat!
Even 12 pakjes Fristi in je bidon en door :like:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jun 2020 14:02

trein en fiets gaat hem voorlopig niet worden.

limburgia
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 aug 2009 18:00
Contact

limburgia 11 jun 2020 15:13

dank voor de tips. Alleen die fristi laat ik even schieten.
Komende weken nog maar wat kilometers vreten.

Het betreft inderdaad een sponsortocht zoals @joopi al aangaf. Info over de tocht en eventuele sponsoring kunnen jullie hier vinden
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 11 jun 2020 17:42

Onderweg vooral in begin niet denken hoe ver je nog moet. Gewoon genieten en blijven trappen. Ineens ben je dan veel verder dan je dacht. Heel veel plezier met je tocht.

windbreker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:24

windbreker 11 jun 2020 20:32

Hierop voortbordurend: liever de gereden afstand niet steeds in beeld. Zet het in een tweede of derde schermpje en probeer het zo weinig mogelijk op te zoeken. Ik zelf ga anders steeds allerlei berekeningen zitten maken (hoeveel procent nog te gaan, hoe vaak moet ik de al gereden km’s nog eens, etc.).
Ik zie liever mijn hartslag en cadans in beeld, plus eventueel de actuele tijd.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jun 2020 21:51

limburgia schreef: 11 jun 2020 15:13 Alleen die fristi laat ik even schieten.
Dat was een grapje, daar loop ik altijd tegen aan bij de Kruidvat.


Nog een tip, pak ff je rust voordat je aan je trip begint. Dus niet 2 dagen ervoor nog even 100 km knallen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jun 2020 22:04

Avond ervoor wel benen even op spanning zetten (paar korte sprintjes) werkt voor mij het best 😁

Plaats reactie