Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Force eTap AXS groepset maakt lawaai

Tarmacpro2020
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2020 14:28

Tarmacpro2020 14 sep 2020 13:21

Update:

Noise reduction ringen hebben het probleem niet weggenomen voor mij. Ben uiteindelijk overgestapt naar een Red cassette en het probleem is opgelost. De groepset is nu heerlijk stil zoals het hoort. Kon de RED cassette met een goede korting via mijn dealer kopen. Nog steeds een investering, maar dit tackelt gelukkig het probleem. Bijkomend voordeel is dat de gearing veel lekkerder is voor NL :)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 okt 2020 07:33

Hier ook een Force AXS met kabaal, dus even gaan googlen waarna ik o.a. hier uit kwam. Het is inderdaad een know issue, SRAM heeft er zelfs een pagina met "oplossingen" aan gewijd: https://www.sram.com/en/sram/road/campa ... -axs-noise.

Mijn FM had me al gewaarschuwd dat ie een KM of 1.000 nodig zou hebben, maar als ik het internet mag geloven zou dat wel eens langer kunnen duren en is het afhankelijk van welke kransje je gebruikt: kleinere kransjes maken meer kabaal, hoe vaker je een kransje gebruikt hoe sneller het geruisloos wordt.

De enige veel genoemde snelle en betrouwbare oplossing lijkt idd switchen naar een Red cassette.

Ik kijk het nog even aan, het waait nu de hele tijd zo hard dat je toch niks anders hoort dan wind ;)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 okt 2020 11:06

Leuk verdien model dan. Die Red cassette's zijn kneiterduur (net als de rest van SRAM overigens).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 okt 2020 11:25

Ja die Sram AXS groep kan mij niet bekoren. 150 euro voor een force 12 speed cassette. :lol: daar heb je bijna 3x een ultegra 11sp voor.

Ik heb ook het idee dat die 12sp ooit is bedacht voor MTB's met 1 voorblad. Op een racer met 2 bladen voor is het wel overdreven en al helemaal in Nederland. Volgens mij slijt een 12sp ook sneller omdat alles weer kleiner moet...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 11:51

Ik heb de Force AXS aanbieding van Wiggle gepakt 2 maanden terug. €1150 voor complete groep voor velgremmen. Die was inclusief de 10-33 cassette. Ik heb de RED 10-26 erbij gekocht (goedkoopste adres gezocht).
Mijn Colnago V1-r is nu meer een Collage Frankenstein geworden: Sram Force AXS, Dura Ace direct mount remmen (beste remmen ooit gehad) en Campagnolo Bora 50 wielen. Op mijn Simplon heb ik nog steed gewoon 11sp Chorus zitten.
Het grappige doet zich nu echter voor dat ik na 25 jaar Campa sneller wen aan de Force shifters dan als ik weer terug stap op de Simplon. Had ik oprecht niet verwacht. De 11 sp Campa groepen blijf ik nog wel steeds veruit het mooiste vinden. Die Sram derailleurs met de accu erop zien er gewoon lomp uit.

Qua geluid heb ik niets te klagen. Zou kunnen dat de 10-33 wel herrie maakt, maar met de Red heb ik geen problemen. Nu rij ik niet met de Colnago in de winterzooi, ben wel benieuwd hoe 12sp zich daar zou gedragen qua geluid en slijtvastheid. Maar dat ga ik niet uitproberen :-)
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 okt 2020 12:33

De shifters bij sram en gewenning zijn heel erg op intuïtie. Kan me niet voorstellen dat mensen eraan moeten wennen. Eigenlijk net zoals bij een auto en Playstation/simracing als je aan je stuur gaat schakelen.

Slijtvastheid. De sram cassettes zijn veruit de meest slijtvaste cassettes. Of ze net zo lang meegaan als drie ultegra casettes dat niet. Maar zie zijn wel heel goed. Zeker op de MTB met 1 voorblad gaat het heel lang mee, als je het juiste voorblad gebruikt waardoor je zo vele mogelijk hoog op de cassette blijft.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 okt 2020 12:38

wasbeer2006 schreef: 26 okt 2020 12:33 De shifters bij sram en gewenning zijn heel erg op intuïtie. Kan me niet voorstellen dat mensen eraan moeten wennen. Eigenlijk net zoals bij een auto en Playstation/simracing als je aan je stuur gaat schakelen.

Slijtvastheid. De sram cassettes zijn veruit de meest slijtvaste cassettes. Of ze net zo lang meegaan als drie ultegra casettes dat niet. Maar zie zijn wel heel goed. Zeker op de MTB met 1 voorblad gaat het heel lang mee, als je het juiste voorblad gebruikt waardoor je zo vele mogelijk hoog op de cassette blijft.
Ik heb Shimano op mijn crosser/winterfiets en Sram op mijn koersfiets en na de winter duw ik het eerste ritje nog regelmatig tegen de volledige hendel van Sram aan als ik lichter wil :lol:

Ik heb ooit op Mallorca op een fiets met campagnolo gefietst en toen ik na 2 weken terug kwam moest ik bij de 1e schakelmomenten even bedenken hoe het ook alweer zat :lol:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 okt 2020 12:59

@Daniel, dat matchy matchy mogen we wat mij betreft sowieso loslaten (aldus iemand met 3 fietsen met SRAM afmontage, Quarq's en Zipp wielen en stuur rijdt). Dat is niet helemaal bewust, de Quarq's hadden net zo goed P2M's kunnen zijn als dat beter uitkwam qua BB, de groep moest Etap zijn i.v.m. draadloos en fijne grips en de Zipp's vond ik beter bij mijn fiets passen dan Bora's. Per onderdeel heb ik gewoon gekeken naar de functionaliteit/kwaliteit, vervolgens looks en dan blijven er vaak maar 1 of 2 opties over.

Hetzelfde geldt voor kleding en afmontage overigens. Als je in de zoektocht naar een aero stuur een leuke deal tegenkomt voor een Specialized Aerofly of Italiaans merk, dan had ik daar geen probleem mee gehad (nadeel is dat je die vaak niet als een leuke deal tegenkomt). Zo reed ik ook met een Bontrager helm en schoenen, simpelweg omdat die het beste pasten.

V.w.b. SRAM AXS zou ik het graag eens willen proberen en zo een eigen mening vormen, maar alle nieuwe standaarden (107mm BCD als meest vervelende) houden mij tegen. Naast de (exhorbitante) kosten voor een groep, moet je nog weer andere bodies kopen voor je wielsets en Tacx, nieuwe powermeter, DUB BB etc. Ook heb ik een stapeltje reservers (kettingen, lagers, cassette etc.) die je dan weer dubbel aan moet houden. Voordeel van 11s is gewoon dat alles uitwisselbaar is en met 3 fietsen op 11s zit ik redelijk 'locked in'.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 13:49

Ik heb het ook enkel en alleen gedaan omdat het een hele scherpe prijs was en de crank een gpx versie was.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2020 14:16

daniel1975 schreef: 26 okt 2020 11:51 .......dat ik na 25 jaar Campa sneller wen aan de Force shifters dan als ik weer terug stap op..........
Bij mij identiek hetzelfde.
Het schakelen met Etap shifters is heel intuïtief.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 15:35

Wat zou die groep imho nog een extra succes zijn geweest als ze er niet voor hadden gekozen om weer nieuwe “standaarden” te verzinnen.
Nu hebben ze denk ik ook heel veel geluk bij de extreem slechte levertijden bij Shimano.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 okt 2020 19:58

Wat is dan eigenlijk het probleem van die nieuwe standaarden? Behalve dan dat ze anders zijn.

Plaats reactie