Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Force eTap AXS groepset maakt lawaai

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 31 mei 2020 23:25

Ik rijd ook met force etap. In het begin had ik ook wat bij geluid. Met een nieuwe ketting was dit niet opgelost.

Eerst gebruikte ik boeshield t9 als smeer middel, iets waar iedereen toch wel positief over is vond ik niet echt voldoen.

Nu gebruik ik cyclon en heb ik geen bare geluiden meer.

Ik zou dus eens een ander meermiddel gebruiken.

Tarmacpro2020
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2020 14:28

Tarmacpro2020 23 jun 2020 14:35

Ben benieuwd hoe de laatste ervaringen zijn aangaande dit topic.

Zelf in maart een nieuwe Tarmac Pro disc gekocht met force axs. Gebruik een Squirt wax als smeermiddel, na eerder een Muc-off dry lube gebruikt te hebben.

Ben zeer ontevreden over het geluid van de groepset. Heb nu >1000 km gereden en ervaar vooral bij kracht op de pedalen in de kleinere kransjes enorm veel geratel. Heb begin juli een afspraak bij mijn dealer en het probleem al aangekaart. Rijd op mijn gravelfiets met Sram rival welke heerlijke stil is dus dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn :). Groep schakelt overigens wel echt heerlijk.

Las online dat er inmiddels door Sram een noise reduction kit is gelanceerd voor de Force xg 1270 cassette:

https://www.lordgun.com/noise-reduction ... gLWBPD_BwE

Nieuwere fietsen die recentelijk geproduceerd zijn hebben deze kit al geïnstalleerd. Hoop dat dit het probleem gaat oplossen!

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 24 jun 2020 11:22

Tarmacpro2020 schreef: 23 jun 2020 14:35
Gebruik een Squirt wax als smeermiddel, na eerder een Muc-off dry lube gebruikt te hebben.
Ik gebruik ook squirt op mijn eind maart geleverde Ridley Noah Fast met Force AXS en heb totaal geen last van geratel (ondertussen bijna 2000km mee gereden).

Enige wat ik doe is na elke rit met propere vod de ketting er eens doordraaien en dan op elk scharniertje terug een druppeltje squirt aanbrengen (werd me aangeraden door de FM)
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 jun 2020 11:39

Tarmacpro2020 schreef: 23 jun 2020 14:35 Ben benieuwd hoe de laatste ervaringen zijn aangaande dit topic.

Zelf in maart een nieuwe Tarmac Pro disc gekocht met force axs. Gebruik een Squirt wax als smeermiddel, na eerder een Muc-off dry lube gebruikt te hebben.

Ben zeer ontevreden over het geluid van de groepset. Heb nu >1000 km gereden en ervaar vooral bij kracht op de pedalen in de kleinere kransjes enorm veel geratel. Heb begin juli een afspraak bij mijn dealer en het probleem al aangekaart. Rijd op mijn gravelfiets met Sram rival welke heerlijke stil is dus dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn :). Groep schakelt overigens wel echt heerlijk.

Las online dat er inmiddels door Sram een noise reduction kit is gelanceerd voor de Force xg 1270 cassette:

https://www.lordgun.com/noise-reduction ... gLWBPD_BwE

Nieuwere fietsen die recentelijk geproduceerd zijn hebben deze kit al geïnstalleerd. Hoop dat dit het probleem gaat oplossen!
Wel bijzonder van Sram dat ze je laten betalen om een blunder in het ontwerp op te lossen. Kostprijs van die sets lijken me verwaarloosbaar. Dit zouden ze gratis moeten aanbieden.
o'7o

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 jun 2020 11:42

Douglas schreef: 24 jun 2020 11:39 Wel bijzonder van Sram dat ze je laten betalen om een blunder in het ontwerp op te lossen. Kostprijs van die sets lijken me verwaarloosbaar. Dit zouden ze gratis moeten aanbieden.
SRAM <> "gratis moeten aanbieden"

Vergeet dat maar...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2020 15:10

De red AXS heeft het niet en loopt heel mooi stil. Eagle hetzelfde.

Waarom dan juist de Force niet...…… In een eagle cassette logischer wijs de ringen ook niet, want dan kan het vuil niet meer weg.

De ringen lossen mogelijk iets op maar bij mijn oude red 10 speed heb ik die er wel eens uitgehaald en veel scheelde het niet.

Het is lastig vanaf hier. Ik zou de fiets graag zien.
-Is de ratel er zowel bij opschakelen naar de betreffende kransen en afschakelen?
-Is het op het grote en kleine blad?
-Is de B schroef afstand heeeeel nauwkeurig afgesteld met de tool?
-Is de ketting op de juiste lengte conform manual.

Sram 12 speed is uitermate kritisch op de b schroef afstelling. Dat heeft ook te maken met de NW derrie wieltjes.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2020 15:48

wasbeer2006 schreef: 24 jun 2020 15:10
..

De ringen lossen mogelijk iets op maar bij mijn oude red 10 speed heb ik die er wel eens uitgehaald en veel scheelde het niet.

..
De sram red 10 speed cassette die ik heb is in 1 blok. Daar kan je toch niets uithalen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2020 18:31

Bij mij zaten daar toen van die elastomeer ringen in. Maar dat was wel de eerste 10speed sram.
Was ook uit 1 stuk, maar die ringen zaten erin.

Ik kijk net even naar mijn 11sp red cassettes en daar zitten die ringen ook in.
Simpel gezegd is het gewoon een elastiekje wat tussen de tandwielen zit.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 jun 2020 07:45

Oh wauw. Ik ben toch niet de enige die het bijzonder vindt dat SRAM een noise reduction kit aanbiedt voor een groep van pakweg €2.000?

Heb het merk de afgelopen jaren flink gesponsord, maar moet de eerste verbetering van de AXS generatie nog ontdekken. Ben overigens wel erg content met de spullen die ik van ze heb, met name ook de manuals online zijn makkelijk te vinden en wordt alles perfect tot in detail uitgelegd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jun 2020 11:47

ypuh schreef: 25 jun 2020 07:45 Oh wauw. Ik ben toch niet de enige die het bijzonder vindt dat SRAM een noise reduction kit aanbiedt voor een groep van pakweg €2.000?
Hebben ze die niet per 01-04-2020 geintroduceerd?
Dit kan toch niet serieus zijn?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2020 12:45

Ik zou dan de uitleg van Sram willen horen.
Als je bv de groep voor gravel gebruikt, is het niet aan te raden de reduction kit te plaatsen.
Het vuil kan dan niet meer uit de cassette. Nu moet het dan wel nat zijn, maar ook zand blijft erin liggen.

Maar het bizarre blijft dan een eagle echt mooi stil is.

Tarmacpro2020
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2020 14:28

Tarmacpro2020 29 jun 2020 09:01

wasbeer2006 schreef: 24 jun 2020 15:10 De red AXS heeft het niet en loopt heel mooi stil. Eagle hetzelfde.

Waarom dan juist de Force niet...…… In een eagle cassette logischer wijs de ringen ook niet, want dan kan het vuil niet meer weg.

De ringen lossen mogelijk iets op maar bij mijn oude red 10 speed heb ik die er wel eens uitgehaald en veel scheelde het niet.

Het is lastig vanaf hier. Ik zou de fiets graag zien.
-Is de ratel er zowel bij opschakelen naar de betreffende kransen en afschakelen?
-Is het op het grote en kleine blad?
-Is de B schroef afstand heeeeel nauwkeurig afgesteld met de tool?
-Is de ketting op de juiste lengte conform manual.

Sram 12 speed is uitermate kritisch op de b schroef afstelling. Dat heeft ook te maken met de NW derrie wieltjes.
Goed punten. Ik ervaar het zowel bij op- als afschakelen. Gekke is wel dat het geluid lang niet in alle kransjes luid zo sterk aanwezig is. Lawaai is minder wanneer ik op het binnenblad fiets. De B schroef afstand zou ik moeten checken. Tot dusver heb ik daar niet aan willen komen omdat ik dit gewoon door de dealer geregeld wil zien. Zal die punten in ieder geval meenemen dus dank!

Plaats reactie