Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Force eTap AXS groepset maakt lawaai

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 20:08

Niks is meer te combineren met andere merken, 10 is nutteloos, oude powermeters kun je op MP zetten.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 okt 2020 20:31

Er zijn toch zat merken om te combineren? En wat zou je willen combineren eigenlijk? Een campa groep ga je toch ook niet mixen? Ook een andere power meter is toch nog te gebruiken, eventueel met andere bladen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 20:40

Welke powermeter werkt er met sram 12sp?
Less is bore

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 26 okt 2020 20:47

Ik heb een Quarq en die werkt prima.
Bij mij zat hij gelijk op de fiets maar je kunt hem ook los kopen. Nadeel is wel dat het niet los te koop is. Je koopt dus een nieuwe crank met voorbladen waarbij de Quarq er vast op zit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12624
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 okt 2020 20:56

Ik weet vrijwel zeker dat de 11sp bladen prima werken.

Mijn scott staat in de tacx. Ik heb nog een 12sp ketting liggen, zal hem er eens opgooien.
Net nieuwe voorbladen dus prima test.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2020 21:20

riquest schreef: 26 okt 2020 20:47 Ik heb een Quarq en die werkt prima.
Bij mij zat hij gelijk op de fiets maar je kunt hem ook los kopen. Nadeel is wel dat het niet los te koop is. Je koopt dus een nieuwe crank met voorbladen waarbij de Quarq er vast op zit.
Dit dus......
je bestaande quarq voorzien van andere bladen is onmogelijk.
Ik ga op termijn wel naar powerpedalen, ben ik minder afhankelijk van de grillen van groep-fabrikanten.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 okt 2020 22:34

Jawel hoor, er komen steeds meer leveranciers voor axs geschikte bladen. Tegen de tijd dat die vervangen moeten worden is er zat keuze.

Voor een enkel blad is er al keuze zat, Wolftooth, garbaruk, carbon-it, Ali merk, Absolute black komt eraan.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 okt 2020 06:42

riquest schreef: 26 okt 2020 20:47 Ik heb een Quarq en die werkt prima.
Bij mij zat hij gelijk op de fiets maar je kunt hem ook los kopen. Nadeel is wel dat het niet los te koop is. Je koopt dus een nieuwe crank met voorbladen waarbij de Quarq er vast op zit.
Quarq voor de force axs is gewoon los te koop.
o'7o

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 okt 2020 09:03

japiecarbon schreef: 26 okt 2020 19:58 Wat is dan eigenlijk het probleem van die nieuwe standaarden? Behalve dan dat ze anders zijn.
Heb je effe? Het probleem is niet zozeer dat het slecht is, het probleem is dat het alleen ook niet verbeterd is. Ze hebben gewoon alles veranderd om het veranderen, zodat je volledig afhankelijk bent van SRAM voor de vervangingsonderdelen (die natuurlijk weer een stapje duurder zijn dan bij 11s).

Een greep uit de veranderingen waar je iets van kunt vinden:
- Nutteloze 10t kransje extra
- Nieuwe DUB BB standaard die nauwelijks voordeel biedt t.o.v GXP/Hollowtech/30mm
- Nieuwe ketting met andere afstand tussen de rollen (SRAM 12s only)
- Nieuw gereedschap nodig zoals chainchecker
- Nieuwe XDR body nodig om 10t te faciliteren
- Kleinere kettingbladen (=meer slijtage/minder mechanisch voordeel) om de 10t uberhaupt te kunnen gebruiken
- Daardoor ook weer een andere BCD (107 ipv 110mm)
- Daardoor ook weer andere spiders/kettingbladen/vermogensmeting (uiteraard weer SRAM proprietary)
- Zwaarder dan 11s
- Kettingbladen van Red zitten aan elkaar én aan de PM. Binnen ring versleten > nieuw binnenblad, buitenblad en vermogensmeter nodig :?
- Andere cassette spacing dan Campa 12s, dus niet uitwisselbaar
- Sowieso geen enkele uitwisselbaarheid meer mogelijk met concurrerende merken

Buiten dat is het best een prima groep, maar het zijn dus vooral strategische keuzes geweest in het voordeel van SRAM, niet in het voordeel van de consument. De marketing afdeling verkoopt het natuurlijk weer als 'one system' dat afgestemt is om met elkaar samen te werken en daarom geen andere merken toestaat, al ging dat bij 11s meer dan prima. Force is wel iets flexibeler, maar echt wel een stap terug qua gewicht, looks en als ik dit topic lees ook geluid wat het produceert.

phranck
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 apr 2015 10:47

phranck 27 okt 2020 10:09

Zonder het topic te willen kapen. Ik heb sinds kort deze groep ook. Geluid is me (nog) niet opgevallen al ga ik er nu wel op letten.
Ik heb wel een ander dingetje: mijn rechter shifter, is gepaired en schakelt verder goed zoals het zou moeten, echter krijg ik deze niet geconnect naar de SRAM app. De linker shifter is wel vindbaar via bluetooth, de rechter geeft echter niet thuis. Heb AXS knopje op shifter 1x ingedrukt, ingehouden, hele set opnieuw gepaired maar krijg het niet voor elkaar. Herkent iemand dit of zie ik hier iets simpels over het hoofd?
Verder geen ramp maar wel irritant op nieuwe fiets, anders ga ik even terug naar de fm.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 okt 2020 10:19

@phranck, weet niet precies hoe dat zit met AXS t.o.v. de oude Etap, maar in dat laatste geval is de AD het 'brein' en verlopen alle connecties via de derailleur.

De shift data etc. wordt vervolgens doorgegeven en weggeschreven in je .fit file op de Garmin. Naar mijn idee kan je een shifter dus niet los koppelen, maar alleen als onderdeel van de AD.

phranck
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 apr 2015 10:47

phranck 27 okt 2020 10:30

ypuh schreef: 27 okt 2020 10:19 @phranck, weet niet precies hoe dat zit met AXS t.o.v. de oude Etap, maar in dat laatste geval is de AD het 'brein' en verlopen alle connecties via de derailleur.

De shift data etc. wordt vervolgens doorgegeven en weggeschreven in je .fit file op de Garmin. Naar mijn idee kan je een shifter dus niet los koppelen, maar alleen als onderdeel van de AD.
De linker is wel los vindbaar. Je kan daar ook bepaalde instellingen voor wijzigingen in de app.
Afbeelding
Daarom lijkt het raar dat ik de rechter niet kan vinden.

Plaats reactie