Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en wielerclubs in België

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 14 mei 2020 13:58

Ietwat vreemde beslissing dat je vanaf 18 mei terug in clubverband met 20 personen mag fietsen in België.

Zie nog niet zo heel veel clubs daar rond communiceren. Hoe zit het bij jullie club? En gaan jullie zelf meefietsen?

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 14 mei 2020 14:48

enkel als er een clubtrainer/wegkapitein aanwezig is overigens.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 14 mei 2020 15:23

xml schreef: 14 mei 2020 14:48 enkel als er een clubtrainer/wegkapitein aanwezig is overigens.
Aan welke qualificaties moet deze voldoen?
Meer dan een armbandje van de decathlon omhebben?

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 14 mei 2020 15:36

vermeulen schreef: 14 mei 2020 15:23
xml schreef: 14 mei 2020 14:48 enkel als er een clubtrainer/wegkapitein aanwezig is overigens.
Aan welke qualificaties moet deze voldoen?
Meer dan een armbandje van de decathlon omhebben?
43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

En nu moeten ze dus ook waken over de social distancing.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 mei 2020 15:40

Armbandje is genoeg

Afbeelding
Bron: https://www.politie.be/5353/vragen/veil ... oen-we-dit

Bandje is blijkbaar wel een probleem om te kopen, nergens op voorraad. Ik heb er een aantal besteld voor de club bij een motorwinkel. Hopelijk zijn ze er tegen 24 mei want dan is de eerste groepsrit gepland (met onze 3 groepen)


Dit is de armband die nodig is:
Afbeelding


Dat waken over de onderlinge afstand is wel een grap, bij schouder tegen schouder rijden, is er minder risico om elkaar te 'besmetten' dan vlak achter elkaar rijden.

Ik kijk er in ieder geval erg naar uit om terug samen te rijden en elkaar serieus te laten afzien :mrgreen: (ik hoop alleen dat ik de pijn kan uitdelen en niet teveel moet ontvangen :lol: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 14 mei 2020 16:13

Las net ergens de kanttekening dat in Belgie de wegkapitein ook verantwoordelijk is. Dit is een heel gevaarlijke en ben benieuwd of iemand nog weg kapitein wil zijn als hij hier even over nadenkt, Verantwoordelijk betekend in dit geval dat hij aansprakelijk gesteld kan worden voor het verspreiden van het virus indien dit terug te herleiden is tot de fietsgroep waar hij die verantwoording over had, Zou niet graag verantwoordelijk gesteld worden mocht een van mijn groepsgenoten opgenomen moeten worden, of erger, Dit volgens het artikel dat ik net las. Overigens vanaf 4 verplicht een wegkapitein ander sowieso strafbaar. In Belgie dan.

In Nederland mag je gewoon met een groep gaan fietsen als je maar anderhalve meter afstand houdt. En helaas hoor ik om mij heen al groepen ontstaan van een man of tien.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 mei 2020 16:23

In onze groep zitten geen obese mannen, dus het risico dat daar iemand van in het ziekenhuis belandt, is wel erg klein. Hoe iedereen op zijn beurt omgaat met risico-gevallen, is hun eigen verantwoordelijkheid.

Dat strafbaar wezen zal in de praktijk ook niet veel voorstellen (we wonen nog altijd in België), in het allerslechtste geval zal dat dan een GAS-boete betekenen.

Onze A-groep zal een man of 8 zijn, de B en C zullen samen 25 man/vrouw groot zijn.
Afbeelding

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 14 mei 2020 16:25

ophetkantje schreef: 14 mei 2020 16:13 In Nederland mag je gewoon met een groep gaan fietsen als je maar anderhalve meter afstand houdt. En helaas hoor ik om mij heen al groepen ontstaan van een man of tien.
Waarom helaas? Laat ze lekker fietsen in een groepje. Als het toegestaan, is het toegestaan. Er mag de laatste tijd al zoveel niet...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 mei 2020 16:32

Ik ga nog wel wat in mijn eentje of met zijn tweeën fietsen.

In de praktijk zijn we in België als wielertoeristen gedurende heel de lockdown periode goed af geweest... 'k Voel echt de behoefte niet om nu 'uitgelaten' te worden. Ook was het vorig weekend met zijn tweetjes soms al erg gevaarlijk door de gecombineerde drukte autoverkeer-fietsende families-wielertoeristen; dat zal met grotere WTC groepen er niet op verbeteren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2020 17:06

Alvorens een bandje aan te doen toch maar even nadenken of het je dat allemaal wel waard is.
Vanaf maandag zijn groepen dus weer toegelaten. MAAR je moet een wegkapitein aanduiden, die dan ook de verantwoordelijkheid draagt van de hele groep en het navolgen van de social distancing van 1,5m binnen die groep.

Wel even verduidelijken, want we zien dit regeltje 'die de verantwoordelijkheid draagt' overal verschijnen. Dit is bvb ook zo gecommuniceerd geweest naar de winkels en de bedrijven die terug open mochten. En daarom zijn ondertussen al enkele bedrijven teruggekomen op de mogelijkheid tot lossen.
Want weet dat er hiermee een zeer grote last en nog een véél groter (financieel) risico rust bij deze wegkapitein. Want als je jou goed informeert, dan kan die kapitein 'aansprakelijk gesteld worden voor het eventueel verspreiden van het virus'. Lees, je moet maar één gewiekste advocaat hebben, die er in slaagt je op te laten draaien voor de kosten van een sterfgeval in je fietsgroepje. Trouwens we zijn er nog zo zeker niet van dat zelfs de overheid jou niet zal vervolgen in dit geval.

Daarom ons advies: beperk dat fietsen in groepjes met een wegkapitein tot professionele kaders en verenigingen die hun 'wegkapitein' hiervoor (kunnen) verzekeren. Want de onzekerheid en het risico is te groot.

Plus, we denken en we voelen dat hierbij ook een addertje onder het gras zit, speciaal opgesteld om kleinere groepjes voor voldongen feiten te zetten. Want vanaf je met 4 fietst, ben je nu dus verplicht om een kapitein aan te stellen. De politie zal dus opnieuw kleinere groepjes kunnen stoppen, om jullie gegevens te noteren, inclusief de persoon die verantwoordelijk is... snappen jullie het plaatje ;-)
Na de Nationale Veiligheidsraad van vanmiddag hebben sporters weer een klein beetje bewegingsvrijheid. De speelruimte blijft beperkt, maar minister van Sport Ben Weyts is tevreden dat de eerste fase van zijn stappenplan in werking kan treden.
Een keer goed kijken naar dit interview. De minister zegt tot 2 keer toe 'achteraf ter verantwoording kunnen roepen'... Dus dit is het enige doel die erachter zit
Vanaf maandag 18 mei mag een groep van twintig personen in de buitenlucht gaan sporten, áls één individu erop toeziet dat alle regels worden gevolgd. Dat vertelt Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) aan VTM Nieuws. “Zorg ervoor dat één persoon verantwoordelijk is.
Bedenkingen door Love2Bike
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 14 mei 2020 18:14

Ik had een beetje gehoopt dat we vanaf maandag terug met de fiets in de auto naar de Ardennen mochten rijden om daar in mijn eentje te gaan fietsen, maar dat is nog altijd niet mogelijk. Het hele land doortrekken om naar een museum te gaan, is dan weer geen probleem.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mei 2020 18:28

SiO2 schreef: 14 mei 2020 16:25
ophetkantje schreef: 14 mei 2020 16:13 In Nederland mag je gewoon met een groep gaan fietsen als je maar anderhalve meter afstand houdt. En helaas hoor ik om mij heen al groepen ontstaan van een man of tien.
Waarom helaas? Laat ze lekker fietsen in een groepje. Als het toegestaan, is het toegestaan. Er mag de laatste tijd al zoveel niet...
Je mag niet naast elkaar ivm 1,5m en met 10-20 man/vrouw achter elkaar ga je gegarandeerd het verkeer belemmeren en ook het probleem bij stoplichten krijgen.Ntfu en knwu adviseert haar leden Max 4.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie